Bukefalos 28 år!

Kattbantning

Trissa

Trådstartare
Min katt som äntligen börjat gå ut lite är en smula småfet... Inte så konstigt, eftersom hon mest är inne, och ibland ute på altanen och päser. :smirk:

Nu vet jag inte riktigt hur mycket mat jag ska ge henne, den förra katten hade torrfoder stående framme och fick burkmat en gång om dan. Hon höll sig i fint hull på det, så det var aldrig nåt jag grunnade över.

Så hur mycket torrfoder resp burkmat ska man ge? Jag inser ju att det är väldigt individuellt, men jag måste ju börja nånstans. Ibland får hon rent kött eller fisk istället för burkmaten, när hundarna får det.
 
Sv: Kattbantning

Om du ger burkmat av bra kvalité (Specific, MJAU, EaglePack) tycker jag att du skall satsa på att ge mer burkmat än torrfoder eftersom burkmat mättar bra, men ger mindre energi så katten blir mätt trots att den får i sig mindre energi (den får dock inte i sig mindre näring).

Atkin's diet funkar utmäkt på katter, mycket protein, lagom med fett och väldigt lite kolhydrater.
 
Sv: Kattbantning

Jadå, det kan jag visst tänka mig. Vilka mängder handlar det då om per dag?
 
Sv: Kattbantning

Det beror lite på vad man ger för mat och vad man tror kattens idealvikt är, men man kan börja med att ge 200 g per dag och se vad som händer med vikten. Går katten upp i vikt drar man ner (kanske tilll 150 g om dagen), står den stilla i vikt kan man avvakta och se vad som händer, går katten ner i vikt... ja, då har man satt igång vad man velat sätta igång :D Då är det bara att övervaka och se till att katten inte går ner för mycket i vikt så att den blir mager.
 
Sv: Kattbantning

Ger du ett kvalitetsfoder som tex Royal Canin eller Hills så får du precis vad du betalar för. Fodret är förvisso dyrare i inköp än skräpfoder man kan köpa i livsmedelsbutiker etc. Men då näringssammansättningen är bättre så behöver du inte ge samma fodermängd som med ett sämre foder. ska du få katten att gå ner i vikt är Hills R/D superbra. Min Burma gick ner det hon behövde (ca 2 kg) på 2-3 veckor, och då var hon innekatt. När katten gått ner till idealvikten ifråga kan du byta till en annan sort inom samam märke som lämpar sig bättre efter kattens levnadssätt. Dvs har du en mindre aktiv katt som har lätt för att lägga på sig kan light fodret fungera bra efteråt. Att minska fodermängden för att få katten ner i vikt är inte så bra, katten kommer gå hungrig och kommer förmodligen leta mat på andra ställen i/utanför huset. Köp dig ett riktigt bra foder och håll dig till samma märke, ge inte annan kost utöver detta foder då näringssammansättningen som är nogrant beräknad störs. Dessa foder är alltså drygare, vilket även kommer visa sig i kattlådan. billiga foder tenderar att gå rakt igenom mer eller mindre och det blir mycket jobb med lådan och mycket utgifter på kattsand. Jag kör Royal canin på mina tre katter. Det kostar mig inte ens 500 kr i månaden. Själv bryr jag mig inte, jag ger mina det bästa, om det är dyrare så får det vara det. Nu vet jag att alla inte tänker likadant, poängen är väl att många luras av inköpspriset på fodret. Ett billigt foder Är sämre och tar slut snabbare... De dyrare är bättre och räcker längre... Använder du redan ett kvalitetsfoder, från djuraffären, så vet du väl redan detta och då räcker det ju med att ta till dig tipset om R/D fodret. :)
 
Sv: Kattbantning

Helena_S skrev:
Min Burma gick ner det hon behövde (ca 2 kg) på 2-3 veckor, och då var hon innekatt.

En katt ska gå ner i vikt långsamt, jag har inte den exakta siffran men det tror jag sol har.

Att minska fodermängden för att få katten ner i vikt är inte så bra, katten kommer gå hungrig och kommer förmodligen leta mat på andra ställen i/utanför huset.

Därför kan det vara lättare att banta katter på blötmat eftersom de får äta ca 200 g mat istället för ca 50 g torrfoder...

Jag kör Royal canin på mina tre katter. Det kostar mig inte ens 500 kr i månaden. Själv bryr jag mig inte, jag ger mina det bästa, om det är dyrare så får det vara det.

Att RC skulle vara det bästa råder det delade meningar om, det finns torrfoder med betydligt större köttmängd i än RC.
 
Sv: Kattbantning

Fast jag måste begränsa maten, det funkar ju uppenbarligen inte med fri tillgång som det gjorde med den förra katten. (Och fortfarande gör, hon bor hos min mamma.)

Hon är inte jättefet, men definitivt tjockare än vad som är bra. Jag tror att får jag väl ner henne i vikt kommer hon nog att stanna där ganska enkelt, eftersom hon nu vågar röra sig längre och längre från huset, och därmed får mer motion.
 
Sv: Kattbantning

Cuaifeach skrev:
En katt ska gå ner i vikt långsamt, jag har inte den exakta siffran men det tror jag sol har.

Ja, nu var det en ungefärlig gissning vad gäller kilon, detta var ett par år sedan. Människa eller djur spelar ingen roll, självklart ska man inte gå ner i vikt i onormal takt. Så gjorde inte heller min katt vad gäller vikt i förhållande till tid. Så mycket vet jag. Står fast vid att fodret är väldigt bra i det skede som man ska vill få ner katten till dens idealvikt. Sedan så är det ju individuellt hur man bäst bör utfodra det. Katten kan äta sig mätt och "banta" samtidigt. Precis som vi människor när vi ska gå ner i vikt så gäller det att komma åt kaloriintaget och inte mängden vi äter, såvida det inte är onormala mängder såklart. Har man en glupsk katt och den därför lätt går upp finns det ju bra foder för de också.


Därför kan det vara lättare att banta katter på blötmat eftersom de får äta ca 200 g mat istället för ca 50 g torrfoder...

Generellt sätt består ju blötfoder till stor del av vatten - då får de såklart äta mer för att uppnå samma mättnad och näringsintag som med ett torrfoder. blötfoder innehåller oftast mindre näring/kött/vitaminer osv än ett torrfoder på samma fodermängd, enligt vad jag lärt mig.
Är rätt säker på att med rätt foder kan man ha lite foder tillgängligt hela tiden för katten/katterna utan att få viktproblem. Det har jag i alla fall.

Att RC skulle vara det bästa råder det delade meningar om, det finns torrfoder med betydligt större köttmängd i än RC.

Jag säger inte att RC är det bästa över alla andra kvalitetsfoder, finns så många olika bra märken. Så jag skulle inte säga att ett foder slår alla andra, förutom i min hunds fall då, men det hör inte till tråden...
Men för mig och mina missar har RC varit det bästa då det än så länge funkar för alla tre, trots olika aktivitetsnivåer och åldrar. Sedan finns det massor av andra foder som också är bra. RC tar jag upp eftersom det är det foder jag använder. Huvudsyftet var att väga skillnaderna mellan dyrare foder (tex. RC) och billigare foder (whiskas tex).

Våra svar ska väl främst vara tänkta som riktlinjer, tips, förslag, samt att ta del av andras erfarenheter. Inte som en instruktion som måste följas på exakt samma sätt. Var och en av oss utvärderar väl inlägg och kollar upp på egen hand sedan och tar till sig det man tror på och känner funkar med ens egna tänkande. Jag är ingen kattexpert men foderfronten kan jag iaf hyfsat bra. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattbantning

vad har du för katt och hur gammal är hon? om hon börjar röra sig mer och mer så tror jag att viktproblemet kommer ge med sig automatiskt. Du kan vänta och se, utan att låta henne gå upp mer i vikt. Händer det inget när aktivitetsnivån gått upp och hållt i sig ett tag, en månad totalt förslagsvis? så kanske du får testa ett foder som är mer kalorisnålt. Bäst är nog att rådfråga en duktig veterinär och/eller höra dig för i din djurbutik för att få tips och råd.
Vad gäller placering av matskål så har jag mina katters foder inte på golvet, då blir min hund dålig i magen direkt. De står på ett skåp i köket där de lätt kommer upp men hunden inte kan få tag på maten. annars så funkar ju ett hörn på diskbänken bra också. Beror lite på hur köket ser ut och hur man använder det. Man vill väl kanske inte ha kattmaten just där man brukar laga mat och skära upp grönsaker o dyl. Något ställe torde gå att hitta där katten kan få ha maten, och äta den, ifred.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattbantning

Jag håller med sol till 100%. Ha försökt banta hankastraten i flera år med hjälp av dietfoder från vet. Visst höll sig katten smal på det, men han var konstant hungrig, och risig i pälsen pga låg fetthalt i fodret. Numera äter han nästan så mycket burkmat han vill, och är ändå smal, är betydligt finare i pälsen, och har satt mer muskler igen.
Jag tänker aldrig gå tillbaks till torrfoder som huvudföda igen.
 
Sv: Kattbantning

Helena_S skrev:
Generellt sätt består ju blötfoder till stor del av vatten - då får de såklart äta mer för att uppnå samma mättnad och näringsintag som med ett torrfoder. blötfoder innehåller oftast mindre näring/kött/vitaminer osv än ett torrfoder på samma fodermängd, enligt vad jag lärt mig.
Är rätt säker på att med rätt foder kan man ha lite foder tillgängligt hela tiden för katten/katterna utan att få viktproblem. Det har jag i alla fall.

För att kunna jämföra foder så måste man titta på näringsanalysen vid torrsubstans, dvs. man räknar bort vattenmängden i fodret och då kommer blötmaten ha betydligt bättre näringsanalys än torrfodret.
 
Sv: Kattbantning

Håller med dig. Katten behöver vattnet i torrfodret, för det första. Och för det andra: räknar man bort det och jämför torrsubstansen i torr- och våtfoder så har ett bra våtfoder högre protein- och fettinnehåll. Och den största fördelen: betydligt mindre kolhydrater än i torrfodret.
 
Sv: Kattbantning

Idag har alltså operation viktminskning satt igång... ;) Hon har fått 200 g våtfoder (och nån matsked torrfoder att leka med).

Helena, det är en hittekatt jag tagit hand om, en kastrerad hona i gissningsvis 2-3 årsåldern. Jag har haft henne i ett halvår eller så, och jag tror också det kommer att ordna upp sig med vikten nu när hon rör sig lite mer, i samband med att hon blir av med lite mage och musklar sig... Hon har en egen bänk i köket att äta på, så det är inga bekymmer på den fronten.

Innan jag började barfa hundarna provade jag att ge retrievern dietfoder. Samma erfarenhet som Sassy: hungrig hund med dålig päls. :crazy:
 
Sv: Kattbantning

Ah, du BARFar hundarna :) Man kan BARFa katter också, mina mår super på BARF ;)

Lycka till med operation viktminskning :D
 
Sv: Kattbantning

Jag veeeeet....och har jättedåligt samvete för att jag inte gör det! :o Men just nu är det så mycket med hundarnas mat, min lilla har njurfel och jag har häcken full med att hitta på mat som hon äter och som motsvarar dietkraven.

Fast katten får sin släng av sleven också, när det gäller kött och fisk. Jag har bara inte hunnit läsa på riktigt ännu, känner jag. Men det kommer! ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 260
Senast: nilie
·
Katthälsa Hej kära Buke, En av våra stallkatter har tunnat ur under vintern. Runt jul var han normal, men hade enorm aptit. Vi gav honom normalt...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Vi har en katttjej på ca 6 månader som senaste månaden har fått stora problem med ätandet. Det började när hon började löpa, hon vill...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: Sol
·
G
Övr. Katt Man tänker inte på det, men min kattdam börjar komma upp ordentligt i ålder nu, 16 är hon. Satt och läste lite i "fodertråden", och då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp