Katten åt tandtråd

• Katthälsa
  • Trådstartare Trådstartare 0liver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 9 265
0

0liver

Min katt åt just upp ett ca. 2 decimeter långt tandtrådssnöre... Är det farligt på något sätt?

Hon gillar att tugga på tandtråd om man "sträcker" ut den, hon är helt galen i det. Så blev hon väl lite väl galen och tog tag i det och stack illa kvickt iväg för att snabbt tugga i sig hela :o. Katten i fråga är en liten bondkatt, helt kärnfrisk i övrigt :) Finns det någon fara, eller är det bara att vänta tills i morgon på att det ska komma ut? Ser inte fram emot att dra ut det i alla fall...

Sv: Katten åt tandtråd

RING DJURSJUKHUS JOUR NU!!!
Det kan snöra upp sej på tarmen.
Man ska väl ge sparris,iaf,till hund.
Det är dock inget jag själv har hemma och jag vet inte vad man annars ger.
Salt kräks de väl av men frågan är om tråden oxå kommer upp.
En av mina förra käkade presentsnöre och tuggade i sej en halvmeter.
Det var otäckt och svårt att lirka ut men det gick.
Har du ingen klinik nära så ring vart som helst,bara du får veta hur du ska göra!
Hoppas allt går väl!!

Du bör absolut kontakta veterinär NU om du inte redan gjort det. Du ska under inga omständigheter försöka dra ut tråden själv, det kan skada kattens tarmar.

/Erica

Nu säger jag ju samma sak som alla andra men det kanske tål att upprepas :p men min veterinärkompis är livrädd för att hennes katter ska få i sig tråd, det är tydligen farligt på riktigt.

Ringde veterinär, och hon sa att eftersom katten inte visade några tecken på obehag så var det bara att avvakta och se så att tråden kommer ut naturlig väg. Men om katten börjar må dåligt ska jag direkt ringa, eller åka dit med henne eftersom det kan bli allvarligt.
Passande att bli sjuk nu när båda mina föräldrar är borta och jag får antingen ta cykeln, eller bussen.

Tack för att ni sa att det var allvarligt, skämtade ju tom. om det jag :O

Ps. Är det "snabb-svar" eller "Svara på detta" man ska ta? Är lite nybörjare...

Ja med lite tur kommer det ut den naturliga vägen, det är inte aktuellt med en buköppning om inga symtom ses.
PL

Verkar som om du och din lilla kise hade en makalös tur!!!
Inga trådar,snören eller liknande nu va?;)

Makalös är väl att ta i.
Även om jag på operationsbordet sett riktigt fula exempel på vad ett snöre kan ställa till med (ffa om det på något sätt fastar i ena änden, tex på tungan) så underskattar jag inte heller kroppens förmåga att ta hand om saken, delvis beroende på att jag är uppvuxen med en Golden som stal o åt ALLT o allt passerade.
PL

Katten mår bra nu, men det värsta är att detta inte är första gången det händer. Vi hade en katt för några år sen som en dag hade en liten bajsplupp med en lååååång tråd i hängandes i baken (norsk skogskatt så det var inte helt ovanligt), och min mamma drog ut den utan några som helst svårigheter. Katten verkade inte bry sig värst heller. Det var därför jag antog att det inte var så farligt som det tydligen var (är).

Men tur hade vi, båda gångerna, och jag har lovat mig själv att ingen tråd kommer nära mina katter igen! Tackar igen för att ni berättade allvaret i det hela, för tänk om katten blivit jättedålig... Jag hade ju inte förstått någonting :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jaha,är du veterinär då,eller?
Själv har jag iaf sett tillräckligt många bilder på hopsnörda tarmar från djur (katter och hundar)som avlidit/avlivats pga detta för att faktiskt ta tråd- och snörätande på allvar.
Alla har uppenbarligen inte den turen din golden haft.
Du tycker kanske ts skulle gått och lagt sej efter att katten roffat åt sej tråden,och hoppats på det bästa?
TS kunde lika väl hittat katten i kramper på morgonen alt död..

Till TS: Jätteglad att det gick bra!:)

Jaha,är du veterinär då,eller?
Själv har jag iaf sett tillräckligt många bilder på hopsnörda tarmar från djur (katter och hundar)som avlidit/avlivats pga detta för att faktiskt ta tråd- och snörätande på allvar.
Alla har uppenbarligen inte den turen din golden haft.
Du tycker kanske ts skulle gått och lagt sej efter att katten roffat åt sej tråden,och hoppats på det bästa?
TS kunde lika väl hittat katten i kramper på morgonen alt död..

Till TS: Jätteglad att det gick bra!:)

Japp, han är veterinär;)

Senast ändrad:

Ja jag är veterinär!
Jag är som väl framgår av mitt inlägg helt medveten om riskerna.
Menar du att man skall buköppna så fort en hund eller katt ätit en snörstump?
Eller vad menar du skall göras?
PL

Jag kan bara tala för min katt som hade en besatthet av glittret i granen (smala som man kan kasta i) och han fixade det galant det kom ut den normala vägen inga konstigheter....såg han glittra så fint så o trodde de hängde i svansen men ICKE...de kom från baken :S Och han fixade det tom två gånger.....Klart att man ska ha de i åtanke att de kan hända hemska saker men katter är ju väldigt tåliga djur och tänk på vad de äter när vi inte ser....

Peter,om du t ex skrivit att du i ditt veterinäryrke sett...(fortsatt text i ditt inlägg).Du kanske tror att "alla" vet att du är veterinär,tyvärr kände jag inte till det.
Vidare relaterade du till din golden i ungdomen.
Kanske inte så relevant här då trådar inte brukar fastna i hundars tunga så ofta som på katter.

Jag skrev en lättad kommentar till TS och skrev också inga mer trådar eller snören nu va? "blink,blink"
På det inlägget märker du ord pga att jag skrev makalös tur...
De djurägare som inte haft turen på sin sida,utan mist sitt djur,skulle nog gärna velat haft en liten gnutta av den turen på sin sida.
Makalös tur,eller inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: Sassy
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Jeps
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: kolja
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?