Katten - en allätare?

Mabuse

Trådstartare
Vi har en katt som är knappt ett halvår gammal. Jag har alltid trott att katter är ganska kräsna av sig, men det verkar inte stämma alls. Den här katten äter med stor förtjusning hundmat (uppblötta kulor), kokt paprika, potatisskal, råa morötter och lavendeltvål. Är det normalt?

Sv: Katten - en allätare?

Vissa katter äter allt. Mina föräldrar har en sån, hennes favorit är sparris och champinjoner.
Men sen får man ju såklart sålla bort det som är giftigt, typ tvål.
En varning också för hundmat. Hundmaten i sig är inte farlig för katten, men äter den så mycket att den väljer bort sin egen så får den inte i sig tillräckligt mycket av ett ämne som heter Taurin. Utan taurin är det stora risker för hjärtfel som är dödliga. Så bort med hundmaten av den anledningen. Iaf om kissen äter mycket.

Min lilltjej äter absolut inget annat än sitt torrfoder. Inte tonfisk, kyckling, köttfärs eller en blötmat av olika slag. Inte heller hennes bror, hans ägare blev lite konfysa när han ratade räkor.

Hundmaten smakade hon bara på när vi var hundvakter några dagar, så det är nog ingen risk. Tänkte mer på om det här är en tillfällig fas eller om hon alltid kommer vara så?

Enligt min erfarenhet så brukar ungkatter vara mer glupska än vuxna katter. Minhankat åt det mesta med stor förtjusning när han var yngre, men nu har han fått sina "favoriter" och är mer skeptisk till nya saker.

loveponies skrev:
Enligt min erfarenhet så brukar ungkatter vara mer glupska än vuxna katter. Minhankat åt det mesta med stor förtjusning när han var yngre, men nu har han fått sina "favoriter" och är mer skeptisk till nya saker.

Säg det till mina föräldrars 12-åriga katt :smirk:

Min erfarenhet är att katter blir så kräsna man gör dem. Om man redan från kattungeålder uppmuntrar dem att äta olika sorters mat håller det i sig. Om man från tidig ålder lär dem att bara äta en slags mat kommer de hålla sig till den.

Har själv tampats med en kräsen katt, som i 3 år inte åt annat än torrfoder. Idag äter hon allt.

Mabuse skrev:
Vi har en katt som är knappt ett halvår gammal. Jag har alltid trott att katter är ganska kräsna av sig, men det verkar inte stämma alls. Den här katten äter med stor förtjusning hundmat (uppblötta kulor), kokt paprika, potatisskal, råa morötter och lavendeltvål. Är det normalt?
Mina kissekatter älskar majskorn (som de inte lyckas smälta men glatt äter ändå), ärtor, ja, till och med päron... Det är nog inte särskilt ovanligt, isht inte under de tidiga åren då den unga katten vill "smaka" på världen (bokstavligt talat... :eek: :p ). När de blir äldre får de också sina favoriter, men det finns undantag: min 10-årige lille kastrat kastar sig fortfarande över majskornen på mattes tallrik så fort hon tittar åt ett annat håll :crazy: .

Min Abbie har sedan bebisåldern blivit erbjuden flera olika sorters blötmat. Men inte ett dugg intresserad.

Att katten inte är intresserad innebär inte att man inte kan få den intresserad ;)

Frågan är bara om man tycker att det är nödvändigt att lägga ner något arbete på att ändra på saken. Tycker man inte det är det ju lugnt.

Jag vet om folk som hållt på i månader för att få sina katter att äta rått kött och/eller burkmat och alla har lyckats, förr eller senare.

Nä, jag har ju inte tvingat henne. Yoga älskar blötmat i småportioner, så en gång i veckan får dom det. Men Abbie går inte ens dit och luktar numera. Så hon har haft många månader på sig, men eftersom jag inte har några planer på att sätta över dom helt på blötmat så har dom alltid haft torrfoder bredvid.
Och sålänge jag kan vara hemifrån 12-13 h/dag någon/några dagar i veckan så tänker jag inte göra nått annat heller. Det blir för lång tid mellan målen.

Chivas kan lugnt vara utan mat i 12-13 timmar, och det efter eget val. Tex så erbjuds han mat på morgonen, och han kanske inte alltid äter. Då får han inte mat igen förrän på eftermiddagen då jag kommer hem. Och ibland vill han inte ha då heller. Då brukar han äta mer på kvällen istället.

Nu har inte jag lyckats få Chivas att äta så mkt som han egentligen ska göra än, men han verkar inte lida av det. Han har inte gått ner något i vikt, och det har ju gått över en månad, och han verkar inte speciellt hungrig trots allt (han ratar oftast torrfoder också, så det är inte det som är felet).

Så jag tror inte det är någon fara att låta katterna vara utan mat i 12-13 timmar.

loveponies skrev:
Chivas kan lugnt vara utan mat i 12-13 timmar, och det efter eget val. Tex så erbjuds han mat på morgonen, och han kanske inte alltid äter. Då får han inte mat igen förrän på eftermiddagen då jag kommer hem. Och ibland vill han inte ha då heller. Då brukar han äta mer på kvällen istället.

Nu har inte jag lyckats få Chivas att äta så mkt som han egentligen ska göra än, men han verkar inte lida av det. Han har inte gått ner något i vikt, och det har ju gått över en månad, och han verkar inte speciellt hungrig trots allt (han ratar oftast torrfoder också, så det är inte det som är felet).

Så jag tror inte det är någon fara att låta katterna vara utan mat i 12-13 timmar.

Sådär gör mina katter också. Det är nästan som att de infört fasteperioder :D

Sol skrev:
Sådär gör mina katter också. Det är nästan som att de infört fasteperioder :D

Ja. Fast jag hoppas att han börjar äta lite mer snart. Som det är nu så får han i sig max 200 g mat om dagen, ibland mindre. Men så länge han inte tappar i vikt antar jag att det är i sin ordning...

loveponies skrev:
Ja. Fast jag hoppas att han börjar äta lite mer snart. Som det är nu så får han i sig max 200 g mat om dagen, ibland mindre. Men så länge han inte tappar i vikt antar jag att det är i sin ordning...

Om han äter ca 200 g om dagen kan det hända att det räcker. Det faktum att han inte går ner i vikt torde innebära att den mängd mat han äter nu är lagom, såvida du inte vill att han skall gå upp eller ner i vikt
;)

MissFideli skrev:
Men jämt? Mina bli galna efter 1 h, men dom är ju vana vid fri tillgång.

Ja, så var Chivas också när han åt torrfoder, ett riktigt matvrak. Men nu verkar han bli mer mätt och tillfreds av maten.

Idag tex så har Chivas ätit kanske max en matsked mat, trots att jag varit hemma hela dagen och erbjudit honom ofta.

Torrfodret står framme till Sammi, men det äter han inte heller av. Så tydligen är han inte speciellt hungrig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 871
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 934
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Viva
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 439
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Dressyrsnack nummer 18