Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Suzette

Trådstartare
Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att hon börjar igen).

Hon är nu inne i en löpperiod igen och igår hände något som jag blev ganska chockad av. Jag sitter i soffan och plötsligt springer katten fram till mig, sätter sig i öppningen av en plastpåse full med biblioteksböcker som ligger intill mina fötter, och kissar i den. Hon tittar samtidigt på mig. När jag sträcker mig efter henne springer hon naturligtvis iväg, väl medveten om att nu gjorde jag fel och nu är matte arg. Sedan hände samma sak igen för en timme sedan, fast då kissade hon mitt på trägolvet framför mig.

Detta hände även för några månader sen då vi bytte från kattsand till pappersliknande material att ha i kattlådan, vilket hon vägrade kissa på. Då satte hon sig också helt sonika framför mig, tittade på mig och kissade. När vi bytte tillbaka till den gamla kattsanden så upphörde beteendet, så antar att det var i protest.

Men nu? Varför kissar hon framför mig nu? Det som jag tycker är konstigt är att hon inte sätter sig någon annanstans utan mitt framför mig, och jag har mellan de senaste två gångerna även sett att hon kissat i lådan. För ca tre månader sen skaffade vi en till katt men det har inte varit några problem alls och är fortfarande inte. Vi har samma kattsand, jag rensar lådorna varje dag och fodret är också detsamma som alltid. Jag är hemma varje dag (om än inte hela dagarna, men det har jag aldrig varit). Inget har förändrats. Det kanske inte ens är i protest? Kan det ha andra orsaker? Kan hon vara sjuk?

/Suzette
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Jag kan inte svara på varför men kommer ihåg att mina katter var helt hopplösa med kissandet innan de var steriliserade. De var helt höga av hormoner verkade det som och gjorde allt de vanligtvis inte gjorde.

Hon kanske är extra känslig för lukter och tyckte att de där böckerna luktade bra skumt, eller så kanske hon inte känner sig helt som vanligt och vill påtala det för dig? Bara spekulationer från min sida.

Kan du prova att sätta en kattlåda där hon kissar (om det är samma plats)?

Tillägg: En katt som kissar på golvet kan vara symptom på problem med urinvägarna. Min ena katt har varit till veterinär för det. Hon kissade plötsligt små blodfärgade kissfläckar en kväll, innan hon kunde kissa som vanligt. Hos veterinär hittades inget särskilt, men det gjordes heller inget test. Så att gå till en veterinär om det fortsätter rekommenderar jag absolut, så du kan utesluta att hon har ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Ja, fortsätter det så får jag nog kolla om något är på tok hos veterinären. Har länge tänkt sterilisera henne men det har inte blivit av då jag inte har haft jättegott om pengar och heller inte mycket ledig tid, men jag får nog ta tag i det nu. SOm du säger kan det kanske vara att hon inte känner sig helt okej :/

Kollade kisset i påsen innan jag slängde den, och det var helt gult, så inget blod i alla fall. Men hon kan ju ha ont ändå.

Tack för tipsen, fortsätter det så tar jag henne till veterinären! :)
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Det behöver inte vara blod i urinen, min hade troligen urinkristaller. Men ingen ordentlig undersökning gjordes utan istället skrevs både penicillin och antiinflammatoriskt ut. Såhär i efterhand är jag skeptisk till vad jag betalade för egentligen. :confused: Men katten mår bra nu, peppar peppar. Min visade tyvärr (eller jag såg) inte några symptom innan det, men hon har troligen haft ont av det innan hon kissade ut det.

Men som sagt, mina var hopplösa när de löpte och de löpte ta mig tusan varannan vecka. :eek: Jag har förträngt hur träliga de var. Så att sterilisera dem var nog det bästa jag gjort, förutom att det var jobbigt när de var nyopererade.

Är din andra katt en hona eller hane? Den kanske sänder ut någon läcker doft som hon går igång på? :idea:
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Jahaa, okej :/ Vad lurigt! Får som sagt undersöka saken vidare.

Jo tack, min är likadan. Hon löper varannan vecka och är just nu inne i en period. Den andra katten är en steriliserad hona, men själva löpandet var lika illa innan vi skaffade den andra :P Dock så kanske hon kissar pga den andra katten, fast förstår inte varför.. :/
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Att ha fertila djur (honor som hanar) brukar innebära stor risk för felkissningar (revirmarkeringar). Honor främst under löp.

Fertila honkatter kan ha lustigheter då de revirmarkerar. En hona jag hade revirmarkerade enbart i min säng då jag låg under täcket:eek: vid löp. Behöver nog inte påpeka att den honan blev kastrat ganska fort.
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Men jösses, kastrera katten! Det är absolut troligast att det är därför hon kissar. I synnerhet som ni nyss skaffat en katt till är det väldigt troligt att hon markerar revir mot nykomlingen i samband med löpen. Se till att kastrera henne innan beteendet blir befäst så att hon kissar för att förstärka sin egen kisslukt.

Att hon tittar på dig under tiden, bry dig inte om det, du förmänskligar katten i dina resonemang kring det. Hon "vet" inte att hon "gjort fel".

Och låt henne välja vilket material hon vill ha i lådan.
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Så mycket pengar handlar det ju inte om, även honkatter brukar gå under tusenlappen. Vad gäller tiden så är det bara att lämna på morgonen och hämta på eftermiddagen. Boka en tid för kastration omgående!
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

... och starta ett kattkonto. Om man inte har råd att kastrera katten, hur ska man då ha råd om katten blir skadad/sjuk? Vården/självrisken ska också betalas. Nu har du, TS, ju dessutom skaffat en katt till.
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Lägger till: en hona som löper på det sättet är i högsta riskzonen för livmoderinflammation. Då blir det fort livshotande, och dessutom 10 ggr dyrare än en normalkastrering.
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

"Löper på det sättet", är det onormalt? Hur löper isf en honkatt normalt?

Aldrig haft okastrerade katter och blev nyfiken. :)
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Ungefär var fjärde vecka, ofta med uppehåll under de mörkaste delarna av vintern och under högsommar. Det är inte på något sätt ovanligt med hårdlöpande katter, men det ökar belastningen ytterligare (även normalt löpande katter tar stryk av det med tiden, det är inte naturligt för kattkroppen att löpa tomt gång på gång).

Sen undrar jag alltid hur folk orkar. Jag som är uppfödare och alltså håller mina katter fertila med ett syfte svär ve och förbannelse över felkissande, ylande löphonor/fertila hanar. Hur man kan behålla en katt fertil av lättja eller snålhet går totalt utanför vad jag kan förstå?

(Ja, jag anser att det är ren och skär snålhet. Kan man inte lägga en tusenlapp på kastrering som är en hälsoåtgärd för katten ska man öht inte ha ett djur alls. Det är lika dåligt planerat som att skaffa ett djur och inte ha råd att köpa mat till det. Inte en oförutsedd eller oväntat hög utgift.)
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

(Ja, jag anser att det är ren och skär snålhet. Kan man inte lägga en tusenlapp på kastrering som är en hälsoåtgärd för katten ska man öht inte ha ett djur alls. Det är lika dåligt planerat som att skaffa ett djur och inte ha råd att köpa mat till det. Inte en oförutsedd eller oväntat hög utgift.)

:bow:
Vet inte hur många gånger folk frågat mig varför jag alltid kastrerar honor som hamnar hos mig (har inte haft några hanar på långbesök, men annars hade det gällt dom också), och så har dom "det är dyrt" som anledning att låta bli.
Mina har kostat ca 700kr var att kastrera, och då inkl id-märkning och första vaccinationen - på vilket sätt är det dyrt?! Det är värt 700 många gånger om att få sova i fred, både genom att katten är tyst och att slippa oroa sig för löp/p-pillerrelaterade sjukdomar.
 
Sv: Katten kissar mitt framför näsan på mig. Varför?

Min ena hona fick löpa en gång för att vi var lite sega i starten, var inte alls meningen att hon skulle löpa, men hon blev kastrerad illa kvickt! Jag förstår inte heller hur folk orkar ha fertila katter utan något syfte med det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 275
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp