Katten stjäl mat!

cili

Trådstartare
Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd.

Jag har en 16-17 veckor gammal hona, kallad Masken, som inte verkar ha något stopp när det gäller hunger. Dom andra två katterna (1 och 2 år gamla) får inte ha sin mat ifred, och säger inte heller ifrån när den lilla roffar åt sig.
När vi människor äter mat så försöker hon sno efter bästa förmåga.
Hos sin uppfödare fick hon+syskon+mamma stora portioner blötmat och fri tillgång till torrfoder.

Dom får mjau blötmat tre gånger per dag (och ganska stora portioner). Om man inte vaktar när dom äter så tar Masken ungefär hälften av maten och dom två stora katterna får därmed dela på den andra halvan. Så länge det finns mat kvar så äter hon, oavsett mängd.
Utöver blötmaten får dom torrfoder (orijen) några gånger per dag, fri tillgång funkar inte längre eftersom Masken vräker i sig allt som finns..

Hon får aldrig mat av oss när vi äter. Dom andra katterna bryr sig oftast inte om att vi har mat framme (när dom gör det så sitter dom på golvet och tindrar med ögonen), men masken flyger omkring och fäktar med framtassarna efter allt som ser ut att vara ätbart.
Därför måste vi nu alltid ha en blomspruta framme när vi äter (och har haft det i ungefär tre veckor), så vi kan ge henne en vattendusch - då håller hon sig borta i några sekunder. Hon har inte bättrat sig alls med antalet försök till snatteri och man kan ju inte sitta med blomsprutan i handen hela tiden, då blir det svårt att äta, samtidigt så kommer hon ju i full fart när man inte har den...
Hon lyfts ner gång på gång, men är lika snabbt uppe igen.

En av dom stora katterna har nån fix idé på att öppna sopskåpet ibland (främst nätter), det gjorde inte så mycket innan - men nu far ju Masken ner i soppåsen så fort det öppnas. Den mat som ligger där i är ju oftast inte särskilt fräsch, så risken finns ju att hon kan bli riktigt dålig av det.
Så idag ska vi sätta dit magneter för att hindra stora katten från att öppna från första början.
Hon är extremt matgirig konstant, oavsett vad det är dom bjuds.

Men vad kan man göra med matstjälandet?
Det blir som sagt samma sak oavsett mängden foder och hon börjar öka i vikt..
Tar man iväg henne från kattmaten när hon ätit upp sitt (dom andra äter långsammare) så blir hon helt galen och sprattlar med klor åt alla håll, men jag vet inte hur jag ska göra annars för att dom stora katterna ska få ha sin mat ifred
 
Sv: Katten stjäl mat!

vad är det för ras/raser i katten? Mina katter vid den åldern krävde mycket mat eftersom dom är aktiva och hör sig av med energi. När de ej for fram som en galning eller sov då åt dom:D Så fort man närmar sig köket kommer hon springande och mjauar högt... Vi har torrmat framme hela tiden + blötmat ibland..

Men om du låter orijen vara framme hela tiden och se till att skålen aldrig blir tom tror jag masken blir mindre matfixerad...
 
Sv: Katten stjäl mat!

jadu.. bra fråga.. mamman är huskatt i alla fall
men hon är maskad så frågan är vad som ligger bakom

jag har provat att ha framme foder hela tiden, men hon äter tills det tar slut oavsett mängd... så jag vågar inte ha framme hur mycket som helst, för hon lär ju inte må bra av att sätta i sig allt på en gång?
 
Sv: Katten stjäl mat!

Min Tösen har ett liknande beteende, hon käkade precis upp en pizzakant utan fyllning. När hon kom hit så sparang hon på bordet stal Basils (min gamla katt) mat osv. Det är inte aceptabelt hos mig så....

Varje katt har sin egen skål för mjukismat och jag häller alltid uppBasils först och Tösen får inget förrän hon sätter sig ner vid sin plats och väntar, då häller jag upp så hon får ta. När hon ätit upp vill hon kasta sig över Basils mat men där är jag stenhård att hon åker bort så fort hon försöker, tidigare fick jag flytta henne med fot eller hand men numera är vi nere på att jag säger nej så låter hon oftast bli. :o Hon är ju trots allt katt :D

Det har tagit en månad att komma hit och jag är väldigt konsekvent. De får bara en liten klick mjukmat morgon och kväll och då är jag på plats tills Basil ätit upp för sen få hon gå till hans matskål och diska.

Jag fattar inte att hon kan vara så himla hungrig. De har fri tillgång till torrisar och det tog en vecka innan hon insåg att man inte behövde äta upp allt på en gång så nu funkar det att ha det framme hela tiden.

Tösen är en Main Coon född i mars
 
Sv: Katten stjäl mat!

Vad händer om du låter henne äta sig helt mätt? Det är ju en växande katt och hon verkar vara aktiv så jag tror inte som det är ngn risk att hon skulle bli fet. Är hon avmaskad?
 
Sv: Katten stjäl mat!

Jag har inte vågat ta reda på var hennes gräns för matintag ligger, hon smäller lätt i sig 2dl orijen på en gång och tigger fortfarande mer
Hon är avmaskad


Får väl prova att ställa fram för fri tillgång igen, och se hur myckert som går in innan det tar stopp
 
Sv: Katten stjäl mat!

Min Ligist var likadan. Han var helt besatt och vräkte i sig. I hans fall var det nog helt enkelt så att han är född i ett hem med fler katter o där var man tvungen att vara på för att få äta sig mätt. Jag har 4 katter totalt och frå tillgång på torrfoder + blötfoder lite då o då. Blötfodret slänger sig alla katterna på men toddfodret går de o småäter.

Nu när han bott här 1.5 månad har han börjat lugna sig. Han inser väl att det finns mat, det är ingen fara att det tar slut. Jag häller upp torrfoder i en stor skål och den räcker ungefär ett dygn till mina katter. Mängden är alltså större än de kan käka på en gång.

Så jag tror det ger sig med tiden. Prova ge överflöd av torrfoder så lär den sig att den inte behöver hetsa. I börjar såg Ligist ut som en fotboll och man verkligen kände att magen var sprängfull, men nu hetsar han inte så längre.

Lycka till!
 
Sv: Katten stjäl mat!

Din katt är en kattunge som växer och ska gå upp i vikt, så hon behöver mycket mer mat än en vuxen katt. Jag skulle låta henne äta så mycket blötmat hon vill varje gång så att hon blir riktigt mätt och sedan låta torrfoder stå framme. Att begränsa matintaget för en kattunge kan göra att den får ett stört förhållande till mat för resten av livet.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Dotterns och hennes pojkvän skaffade en andra katt, ja som en mask och åt som en häst. Maten fick alltid stå framme, och katten åt så vi trodde hon skulle spricka fast efter några få dagar slutade hon att vräka i sig och åt mera normalt fast många gånger istället. Det är ju normalt för en växande katt, att äta lite och ofta eftersom magen i grund och botten är väldigt liten.

Nu är hon kastrat och har börjat lägga på sig istället, fast ännu faller det inom ramen för vad som kan anses som normalt.

Jag har storkatta till låns som snart ska tillbaka till sina ordinarie människor, hon har alltid torrfoder framme och kan äta precis när hon vill. Hon äter inte mer än hon behöver, och är numera alldeles lagom i sin kropp.

Storkattan.

Bild089.jpg
 
Sv: Katten stjäl mat!

Du kan ju alltid prova att ladda blomsprutan med lite pressad citron i vattnet.
Det tycker alla katter jætteilla om så det blir en værre bestraffning.
Før øvrigt tycker jag du kan ge dom ældre missarna sin mat någon annanstans så att dom før vara ifred før den lilla glufs-katten. Det ær inte normalt før en katt (eller mænniska heller før den delen) att få en massa kæk utan anstrængning. Du kan prova att sprida ut torrmaten några pærlor hær, några dær. Några gømda under en papplåda eller så... Då hetsæter hon inte.
En del katter gillar att gnaga på tuggispinnar avsedda før hundvalpar. Om man bløter upp dom litegran så blir dom mer lættuggade.
Jag tror inte det hjælper med fri tillgång.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Du kan ju alltid prova att ladda blomsprutan med lite pressad citron i vattnet.
Det tycker alla katter jætteilla om så det blir en værre bestraffning.

Før øvrigt tycker jag du kan ge dom ældre missarna sin mat någon annanstans så att dom før vara ifred før den lilla glufs-katten. Det ær inte normalt før en katt (eller mænniska heller før den delen) att få en massa kæk utan anstrængning. Du kan prova att sprida ut torrmaten några pærlor hær, några dær. Några gømda under en papplåda eller så... Då hetsæter hon inte.
En del katter gillar att gnaga på tuggispinnar avsedda før hundvalpar. Om man bløter upp dom litegran så blir dom mer lættuggade.
Jag tror inte det hjælper med fri tillgång.

:eek: Jag tycker inte man ska bestraffa katten för att den äter :crazy:.
Den vet ju inte om att den äter av de andra katternas mat och ska man bestraffa på det sätt du säger kan man ju avskräcka den från att äta öht.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Djur är omedelbara, straffar man katten så straffar man den för att den äter mat vilket jag håller med om är en dålig ide. En så ung katt håller på att skapa sig en vrång syn på mat, det är nu man har chansen att vända beteendet senare kan det bli för sent.

I stallet har vi en tidigare vildkatt, han har alltid fått lära sig att äta allt, så mycket som möjligt och även att stjäla mat. Varför? Jo därför att tidigare fanns det ju inte mat kontinuerligt, och när mat dök upp var det ju bäst att äta för man visste ju inte när nästa tillfälle dök upp. Idag har han en moderat syn på maten, men en sak som inte går ut är att han stjäl vilket är ett väl inövat beteende som kan brytas på en ung katt.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Jag tror att hon menar att den ska användas när katten försöker ta mat från tallriken?


För några dagar sedan glömde vi kvar en pannkaka i stekpannan när vi ätit kvällsmat. Dagen efter låg det lite rester av den kvar på köksbänken och kattens mage var som en handboll och stenhård.. Hon ville inte ens äta blötmaten som serverades.
Så jag passade på att hälla upp en hög med torrfoder, eftersom hon ändå inte verkade särskilt intresserad av att äta.
Fyller på torrfodret en gång per dag (det hinner inte ta slut emellan), och då samtidigt som dom äter blötfoder (annars kommer hon rusande och ska sätta i sig massa torrfoder ändå). Än så länge verkar det funka bra.

Men hon försöker fortfarande sno mat från tallrikar och använder klorna frenetiskt för att nå fram.. Hur blir man av med det beteendet?
 
Sv: Katten stjäl mat!

lär katten ordet nej... :D har fortfarande några katter som försöker sno mat då an äter... men svårt å bli arg för de är ändå söta försök... Dom tittar bort och sen får deras tass ett eget liv:rofl: Men de sitter nu oftast snälla och tittar... :D har sagt nej och puttat bort tassen och dom lär sig ... men de är en mognads sak också...
 
Sv: Katten stjäl mat!

Jag menade att du kunde førsøka med citronvatten då hon førsøker ta mat från era tallrikar eller från en skål på bordet. INTE då hon knycker de andra katternas mat. Dom verkar inte bry sig om att førsvara sig mot henne, men att førsvara maten ær ju inget onormalt och obegripligt før en katt så om ni fortsætter med det -med eller utan citron i vattnet, så fattar hon till slut.
Kan stæmma att hon bara ær omogen och kommer att bli mindre glupsk med tiden.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Men usch vad jobbigt.Har du rätt foder för kattungar?
Jag har aldrig haft dom problemen ändå har vi haft flera katter.
Tror att det kanske kan vara så att hon tror att hon inte får någon mat om hon inte äter tillräckligt fort så jag hade nog kört med att ha framme torrfoder hela tiden så se vad som händer då.
Katter behöver inte mjukmat men det bestämmer man ju själv om man vill ge dom.
 
Sv: Katten stjäl mat!

Men usch vad jobbigt.Har du rätt foder för kattungar?
Jag har aldrig haft dom problemen ändå har vi haft flera katter.
Tror att det kanske kan vara så att hon tror att hon inte får någon mat om hon inte äter tillräckligt fort så jag hade nog kört med att ha framme torrfoder hela tiden så se vad som händer då.
Katter behöver inte mjukmat men det bestämmer man ju själv om man vill ge dom.

Fel. Katter ska eg endast ha mjukmat men vi har fått för vana och blivit intutade att katter bara ska ha torrpiller. Allra helst ska de ha BARF. Men blanda torr och blötmat funkar utmärkt det med, så länge fodret är köttbaserat utan spannmål.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
612
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 341
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp