Tips på mat som är snäll mot magen

sthu

Trådstartare
Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös.

De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre katter) och oftast en påse "go-mat" till kvällen (för tillfället Prima cat).

Torrfoder får de Bozita älg som ska vara bra för magen. De får dels ur foderautomaten sju gånger per dag, 10 g per gång ungefär, och dels i en sån där aktivitetsskål ca 1dl per dag.

Upplever att magarna på två av tre inte fungerar optimalt. Maggan blir ofta dålig i magen och Tuva ofta hård.

Tips på bra mag-mat? Eller något annat smart jag kan testa?
 
Jag rekommenderar (som alltid) Royal Canin Digestive torrfoder till katter med känslig mage.

Jag vet att Royal Canin är ”skit” rent innehållsmässigt, men jag har haft två katter med omfattande magproblem som blivit helt bra på detta foder.

Nuvarande katt har blivit så pass bra att hon till och med kan äta blötmat från annan tillverkare, vilket jag är ytterst tacksam för eftersom Royal Canin blötmat är ruskigt dyr.

Både med förra och nuvarande var jag till veterinären flera gånger. De gjorde massor av utredningar utan att hitta något speciellt. Vi prövade olika typer av veterinärfoder utan resultat. Veterinären misstänkte foderallergi. Katten blev sämre av allergimaten.

Då köpte jag en påse Royal Canin Digestive torrfoder och katten blev helt frisk på bara några dagar. Efter några månader på enbart detta foder började jag våga ge små portioner blötmat av annat märke (Gourmet) och idag äter katten 2 burkar blötmat per dag och fri tillgång på torrfoder och är helt frisk.
 
Megara som har problem med en hård mage (rumpar sig när det fastnar efter att hon varit på toa) får Bozita lamm i gelé eftersom någon sagt att det är snällt för magen. Hon får dessutom psylliumfrön utrört i vatten. Peppar, peppar har hon blivit bättre i magen även om det fortfarande händer.
 
Megara som har problem med en hård mage (rumpar sig när det fastnar efter att hon varit på toa) får Bozita lamm i gelé eftersom någon sagt att det är snällt för magen. Hon får dessutom psylliumfrön utrört i vatten. Peppar, peppar har hon blivit bättre i magen även om det fortfarande händer.
Lamm går inte hem här, tyvärr. Men psyllium kanske vore värt ett försök. Hur går du i Megara det?
 
Helvete.
Köpte HappyCat mage och tarm efter rekommendation på Facebook och i djuraffären.
Tuva har fått diarre. Över hela vardagsrummet och halva köket. Fräscht värre..
Apoteket har inte diarsanyl i lager. Prokolin hittade jag en tub i skåpet men den är nog för gammal..

Hjälp! Vad gör jag nu?
 
Helvete.
Köpte HappyCat mage och tarm efter rekommendation på Facebook och i djuraffären.
Tuva har fått diarre. Över hela vardagsrummet och halva köket. Fräscht värre..
Apoteket har inte diarsanyl i lager. Prokolin hittade jag en tub i skåpet men den är nog för gammal..

Hjälp! Vad gör jag nu?
Hur mycket har du gett av den nya maten respektive den gamla? Tagit bort den nya maten helt nu?
Har apoteket något annat kosttillskott att ge vid diarré? Typ Attapectin, Fortiflora, Zoolac etc.?

Pyttesmå portioner av kokt torsk eller kyckling som ges ofta brukar rekommenderas som skonkost i en kort period vid akut diarré.

Om introduktion av ny mat till katten ger diarré som följd, brukar jag återgå helt till maten som funkat innan och ge väldigt små portioner typ 8-10 ggr/dygn och ge Attapectin samt vätskeersättning.
 
Hur mycket har du gett av den nya maten respektive den gamla? Tagit bort den nya maten helt nu?
Har apoteket något annat kosttillskott att ge vid diarré? Typ Attapectin, Fortiflora, Zoolac etc.?

Pyttesmå portioner av kokt torsk eller kyckling som ges ofta brukar rekommenderas som skonkost i en kort period vid akut diarré.

Om introduktion av ny mat till katten ger diarré som följd, brukar jag återgå helt till maten som funkat innan och ge väldigt små portioner typ 8-10 ggr/dygn och ge Attapectin samt vätskeersättning.
Nej, apoteket hade ingenting hemma. Hon äter inte kokt fisk och kyckling..

Jag gav typ 1/2 dl av det nya fodret, blandat med dubbla mängden av gamla sorten fördelat på tre katter.
Självklart har jag tagit bort det igen.

Hon brukar aldrig reagera på foderbyte.
 
Nej, apoteket hade ingenting hemma. Hon äter inte kokt fisk och kyckling..

Jag gav typ 1/2 dl av det nya fodret, blandat med dubbla mängden av gamla sorten fördelat på tre katter.
Självklart har jag tagit bort det igen.

Hon brukar aldrig reagera på foderbyte.
Intolerans mot något i fodret då kanske?

Utan möjlighet att få tag på något som stabiliserar magen och ev. färdigproducerad skonkost, så låter det som att försöka vätska upp och små portioner (och mindre mängd mat) är det man kan göra.

Jag som har en katt med känslig mage brukar börja med att ge runt 10% av den nya maten och 90% av den gamla maten i några dygn, sedan 30% av den nya o.s.v. Probiotika i förebyggande syfte. Men jag har ingen frisk katt, man är troligtvis inte vara lika försiktig med en "vanlig" katt. Speciellt inte en katt som inte reagerat på foderbyte innan.
 
Intolerans mot något i fodret då kanske?

Utan möjlighet att få tag på något som stabiliserar magen och ev. färdigproducerad skonkost, så låter det som att försöka vätska upp och små portioner (och mindre mängd mat) är det man kan göra.

Jag som har en katt med känslig mage brukar börja med att ge runt 10% av den nya maten och 90% av den gamla maten i några dygn, sedan 30% av den nya o.s.v. Probiotika i förebyggande syfte. Men jag har ingen frisk katt, man är troligtvis inte vara lika försiktig med en "vanlig" katt. Speciellt inte en katt som inte reagerat på foderbyte innan.
Ja jag funderade på det, men det verkar inte innehålla nånting hon inte ätit innan. Men visst, intolerans kan ju uppstå senare i livet.

Hon är pigg och så i övrigt. Små portioner får de alltid, via foderautomaten och blötmat två gånger om dagen.
 
Jag ger snart upp. Tuva är fortfarande dålig, trots prokolin, diarsanyl och gamla fodret.

Vad kan jag göra mer?
 
Jag ger snart upp. Tuva är fortfarande dålig, trots prokolin, diarsanyl och gamla fodret.

Vad kan jag göra mer?
Jag skulle pröva någon gastro mat, antingen hills eller Royal Canin.
Hills har jag personligen aldrig prövat.
Royal Canin Digestive har räddat livet på två av mina katter.
 
Får prova det. Säljs bara hos veterinär va?
Royal Canin Digestive köper jag hos Zooplus (är betydligt billigare där).
Hills vet jag inte var det säljs.
De olika varianterna av Gastro sälj hos veterinär (oftast dyrt), men vet man märke och vad man vill ha går det oftast att hitta betydligt billigare på nätet.
 
Royal Canin Digestive köper jag hos Zooplus (är betydligt billigare där).
Hills vet jag inte var det säljs.
De olika varianterna av Gastro sälj hos veterinär (oftast dyrt), men vet man märke och vad man vill ha går det oftast att hitta betydligt billigare på nätet.
Jag vet ju inte vad ska ha.. Ska in till stan på torsdag, får köpa en påse hos veterinären då.
 
Det enda min katt kan äta är Hills Prescription diet i/d digestive care chicken. Har provat RCs liknande, det slog ut hans mage. Jag tror jag har testat det mesta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
610
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp