Kattens gå-ut-tider knäcker mig

Lindsen

Trådstartare
Min kisse kommer varje natt mellan kl 3-5 och vill gå ut. Han jamar o jamar, går jag inte o släpper ut honom går han omkring på mig tills jag ger upp och släpper ut honom.

Problemet är att när jag blir väckt vid den tiden så är jag zombietrött hela dagen sedan och det är jättejobbigt att gå runt o vara trött jämt. Antagligen sover jag som djupast just då.

Hur ska jag få honom att ändra sina gå ut-tider så jag slipper vara trött jämt o ständigt? Hur gör ni andra med era katter? Är det bara min katt som har dessa tider?

Kattlucka kan jag inte sätta in då jag inte äger bostaden.

Min kisse kommer varje natt mellan kl 3-5 och vill gå ut. Han jamar o jamar, går jag inte o släpper ut honom går han omkring på mig tills jag ger upp och släpper ut honom.

Problemet är att när jag blir väckt vid den tiden så är jag zombietrött hela dagen sedan och det är jättejobbigt att gå runt o vara trött jämt. Antagligen sover jag som djupast just då.

Hur ska jag få honom att ändra sina gå ut-tider så jag slipper vara trött jämt o ständigt? Hur gör ni andra med era katter? Är det bara min katt som har dessa tider?

Kattlucka kan jag inte sätta in då jag inte äger bostaden.

1. Lek med honom rejält
2. Ge ett skrovmål mat
3. Gå och lägg dig
4. När/om han vaknar och lever rövare: ignore, ignore, ignore. Ligg stilla, var tyst, svälj irritationen, igonera lite mer
5. Gå upp i vanlig tid och var beredd på en dag som zombie

Upprepa 1-3(4) tills nr 5 ändrar sig, eftersom du får din skönhetssömn medan misse snarkar vidare ;).

Släpp ut innan du går och lägger dig och släpp in på morgonen?

När jag går o lägger mig vid 23 ligger han o sover o snarkar som bäst, tror inte jag får liv i honom vid den tiden. Ska jag lyfta upp honom o ställa honom utanför dörren? Känns lite grymt :crazy:

1. Lek med honom rejält
2. Ge ett skrovmål mat
3. Gå och lägg dig
4. När/om han vaknar och lever rövare: ignore, ignore, ignore. Ligg stilla, var tyst, svälj irritationen, igonera lite mer
5. Gå upp i vanlig tid och var beredd på en dag som zombie

Upprepa 1-3(4) tills nr 5 ändrar sig, eftersom du får din skönhetssömn medan misse snarkar vidare ;).

Ska jag leka med honom klockan 3 på natten? :arghh:
Han är ute hela dagarna o jagar så han är väldigt trött när han kommer in på em/kvällen o sover mest, inte så leksugen då.
Tror mest på nr 4, om det är genomförbart, han är väldigt enveten :banghead:

Vi har en ganska smidig lösning. Bor i hus och sover alltid med sovrumsfönstret på glänt - Katterna kan skutta in och ut som de vill.
Om det är riktigt kallt ute på vintern är det stängt, så då kan det bli ibland att man får traska upp och släppa någon ut eller in, men det är sällan :)

Vi har en ganska smidig lösning. Bor i hus och sover alltid med sovrumsfönstret på glänt - Katterna kan skutta in och ut som de vill.
Om det är riktigt kallt ute på vintern är det stängt, så då kan det bli ibland att man får traska upp och släppa någon ut eller in, men det är sällan :)

Har faktiskt funderat på den lösningen, kissen skulle kunna gå ut genom fönstret ner på ett annat tak o hoppa ner på ett staket, problemet är bara att det finns andra katter som sitter utanför o vill komma in genom fönstret så jag är rädd att det kommer vara massa kissar härinne..
Blir det inte väldigt kallt inne med fönstret öppet jämt? Det börjar ju bli rätt kallt på nätterna nu

Ja då är det inte så kul förstås... vårt antal katter har faktiskt fördubblats med åren för att två av grannens började ta sig in här och nu har de inte gått hem på ett par år... (helt ok för grannen dock, så de får stanna!)

Nja, vi har snedtak så övervåningen där vi sover (katterna har trappa ner längs väggen från fönstret) är väldigt liten och blir därmed nästan överhettad bara av att vi sover där, än mer om vi har haft datorerna på på kvällen, så vi brukar ha fönstret öppet nästan året runt :)

Har faktiskt funderat på den lösningen, kissen skulle kunna gå ut genom fönstret ner på ett annat tak o hoppa ner på ett staket, problemet är bara att det finns andra katter som sitter utanför o vill komma in genom fönstret så jag är rädd att det kommer vara massa kissar härinne..
Blir det inte väldigt kallt inne med fönstret öppet jämt? Det börjar ju bli rätt kallt på nätterna nu
Sen när är det dåligt med att vakna upp med en hög okända kissar ^_^?

Min katt hade en period då hon skulle ut tidigt. Nu så är hon mest ute dagtid istället.
Men sover ofta med fönstret öppet så att hon kan gå ut/in på natten.

Sen när är det dåligt med att vakna upp med en hög okända kissar ^_^?

Min katt hade en period då hon skulle ut tidigt. Nu så är hon mest ute dagtid istället.
Men sover ofta med fönstret öppet så att hon kan gå ut/in på natten.

Haha! Ja, här finns ett gäng katter som väääldigt gärna vill komma in i värmen :( de bor i stallet men vill in. Problemet är väl inte bara att jag inte vill ha en massa katter i min pyttelilla lya utan även att jag tror inte det uppskattas av min egna kisse.. Men öppet fönster verkar ju vara en väldigt bra lösning.
Min kisse brukade sova tills jag gick upp (förra vintern) men under sommaren har det blivit tidigare o tidigare :arghh:

Nu har jag kattlucka, vilket är supersmidigt, men på förra stället jag bodde fick jag inte ha det. Där så lärde sig katterna fort att inget hände förrän mattes väckarklocka ringde. Då blev det mat och sen fick de gå ut. Sen när jag kom hem från jobbet satt de på uppfarten och väntade på mig. :)
De fick komma in och äta, sen gick de vanligtvis ut igen. Jag ropade in dom när det var läggdags, kom inte honan in följde hanen med mig ut och ropade efter henne. :love:

Men det tog ett tag, honan hade för vana att väcka en vid 3-4 på morgonen, men jag var envisare och ignorerade tills hon gick och la sig igen.

Nu har jag kattlucka, vilket är supersmidigt, men på förra stället jag bodde fick jag inte ha det. Där så lärde sig katterna fort att inget hände förrän mattes väckarklocka ringde. Då blev det mat och sen fick de gå ut. Sen när jag kom hem från jobbet satt de på uppfarten och väntade på mig. :)
De fick komma in och äta, sen gick de vanligtvis ut igen. Jag ropade in dom när det var läggdags, kom inte honan in följde hanen med mig ut och ropade efter henne. :love:

Men det tog ett tag, honan hade för vana att väcka en vid 3-4 på morgonen, men jag var envisare och ignorerade tills hon gick och la sig igen.
Ja, det är nog så jag måste göra, måste vara tuff o envisare, inte lätt men jag måste ändra på det här. Låter ju toppen som du hade det, hoppas min kisse kan lära sig samma.
Gulligt att han följde med ut o ropade in honan :D

Tidig sommar/sommar/sen sommar är fönstret öppet = katterna går in o ut som dom vill. Nu har dock både jag och mannen tröttnat på att de om nätterna plockar in maten och ska då på olämplig tid visa vad de fångat :rage: inte särskilt intresserad av döda möss klockan två på natten :meh: så nu är det stängt. Antingen vill de ut eller så vill de in men det är som tidigare talare sagt, ignorera. De får gå in/ut när vi är vakna men försöker skicka ut de på kvällen innan vi går o lägger oss.

Ja, det är nog så jag måste göra, måste vara tuff o envisare, inte lätt men jag måste ändra på det här. Låter ju toppen som du hade det, hoppas min kisse kan lära sig samma.
Gulligt att han följde med ut o ropade in honan :D

Nej, det är inte lätt när de låter som sju svåra år. :cautious::wtf::arghh: Men de lär sig förvånansvärt fort om man verkligen är envisare än envisast. :sneaky:

Ja, supergulligt, jag ropade och han "jamade". :heart (Han har lite svårt att jama)

Tidig sommar/sommar/sen sommar är fönstret öppet = katterna går in o ut som dom vill. Nu har dock både jag och mannen tröttnat på att de om nätterna plockar in maten och ska då på olämplig tid visa vad de fångat :rage: inte särskilt intresserad av döda möss klockan två på natten :meh: så nu är det stängt. Antingen vill de ut eller så vill de in men det är som tidigare talare sagt, ignorera. De får gå in/ut när vi är vakna men försöker skicka ut de på kvällen innan vi går o lägger oss.

Haha! Nää usch så äckligt!! haha! :D
Jag måste nog bli tuffare mot min kisse :o Han styr o ställer här och får han inte gå ut mitt i natten biter han mig i näsan :crazy:

Haha! Nää usch så äckligt!! haha! :D
Jag måste nog bli tuffare mot min kisse :o Han styr o ställer här och får han inte gå ut mitt i natten biter han mig i näsan :crazy:

Jag är väldigt van nu. Att de äter maten inne gör egentligen inget (glad att de fångar) men jäklar i havet vad de mjauar när de stolt ska visa fångsten :rage: de kan hålla på i 30 min och mer om det vill sig. Haha det är typiskt katter att styra o ställa :angel: jag brukar ha följande rutin: in på morgonen när jag går upp - mat - antingen inne på dagen eller så får de gå ut (de har möjlighet att sova under tak på altanen dock) - in när jag slutar jobbet - mat - ut innan vi ska sova. Hade jag vart du hade jag vänt på kattens dygn och haft han inne dagtid och ute nattetid.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 064
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 927
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 406
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 904
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Slipa klotång?