Katter som slåss.

Cambrie

Trådstartare
Har skaffat två katter i november då det blev ohållbart att bo i huset där vi bor på grund av råttor och möss. Det har gått förvånansvärt bra, vi har inte haft en enda synbar råtta under hela vintern inomhus vilket är STOR skillnad mot tidigare. Men. Vi bor på landet och vill ju egentligen att de ska vara ute. Har försökt släppa ut dem under översyn två gånger, det slutar med att grannens katt kommer och försöker ha ihjäl dem, anfaller alltså direkt. Eftersom det är en katt som är ute 100 procent är det inget vi kan vänta till när han inte är inne heller. Han är kastrerad för några månader sedan, tror han är två eller tre år annars.

Hur släpper man ut dem? Vill ju inte att mina ska bli skadade heller, tänker att det funkar ju med många katter i villaområden? Är det bara att släppa ut och hoppas på det bästa och att de gör upp rangen? Mina är ju livrädda för denna katt, så de går inte i närkamp med honom men han kommer som en avlöning de två gånger vi släppt ut dem när vi trott att det varit lugnt. I övrigt stryker han runt huset, vi har en kattlucka som inte används nu, den har han hittat och brukar försöka slå sönder eftersom mina katter är innanför... Någon som är mer kattmänniska än mig som har tips på hur vi ska lösa situationen?
 
Bygg en uteplats/kattgård till dina katter så att de är säkra från grannkatten. Det finns tyvärr inget (lagligt) du kan göra åt det. Katter anses tyvärr få gå ute fritt utan någon som helst konsekvens vid störande beteende. Se till att ha tak på det så grannkatten inte tar sig in eller dina ut. Googla så hittar du fina lösningar.
 
Grannen och jag hade ett system så vi inte släppte ut en katt om den andras katt var ute. Men så dök det upp en främmande slagskämpe och allt föll ihop. Vi ringde någon myndighet och fick till svar att vi inte kunde göra något då det var katters rätt och ströva omkring. Jag byggde en rastgård till min katt, men var tvungen att ha den under bevakning då den främmande katten annars höll till på min tomt.
Men då främlingen började ta sig in i grannhuset och kissade ner och klådde upp grannkattan inomhus tyckte även myndigheten att det gått för långt, så en fälla sattes vid tomtgränsen och katten infångades.
Det här hände för många år sedan, det här inlägget hjälper nog inte dig, men åstadkommer katten som besvärar dig stor skada kan du försöka med något.
 
Om det bara är två-tre månader sedan katten kastrerades kan det finnas hopp om förändring även om det inte är stort. För en så gammal katt som två-tre år kan det ta ett år innan alla hormoner är borta och kanske framförallt stridslystnaden. Tyvärr är endel bara arga av naturen, jag har haft en sådan katt som strök här och han bråkade till den dag han dog.
 
Uteplats har vi så pass stor som det går. Tanken var ju mer att kunna låta de vara ute på riktigt liksom, de är inte köpta som innekatter utan mer som gårdskatter (det är klart de kan vara inne också, jag tycker bara att katter bör få vara ute om det går, vi bor ju långt från bilvägar och så den faran har vi ju inte, katterna är kastrerade i februari när de fyllde halvåret) men går det inte så går det ju inte förstås fast känns lite tråkigt eftersom alla andra byar här har gott om katter som verkar komma ok överens.
 
Det ska finnas kattluckor med tillhörande halsband där bara dina katter får tillträde, på så sätt kan de springa in när grannens katt kommer utan risk att den kommer efter. Googla 'kattlucka med chip'. Det verkar som grannens katt anser ert område sitt revir och tyvärr är det väl så att det enda sättet för den att släppa den idén är att dina katter visar var skåpet ska stå, men jag förstår att du blir orolig att de ska komma till skada.
 
Det ska finnas kattluckor med tillhörande halsband där bara dina katter får tillträde, på så sätt kan de springa in när grannens katt kommer utan risk att den kommer efter. Googla 'kattlucka med chip'. Det verkar som grannens katt anser ert område sitt revir och tyvärr är det väl så att det enda sättet för den att släppa den idén är att dina katter visar var skåpet ska stå, men jag förstår att du blir orolig att de ska komma till skada.
Problemet med sådana kattluckor är att de är öppna så länge att katten som jagar kan hinna in i huset med.
 
Vad trist, och jobbigt. :(

I den situationen hade jag personligen inte vågat släpps ut mina katter själva, kanske inte ens gå ut i sele och koppel. Utan antingen byggt en rejäl inhägnad kattgård, eller haft katterna inne på heltid.

Många katter är ju väldigt "territorial" till sin natur, och en del mer aggressiva än andra.. Har grannkatten bott i trakterna sedan innan ni skaffade era katter (så tolkar jag inlägget), så låter det som att han betraktar det området som en del av sitt revir - och inte tolererar "inkräktare", alls. Jag hade inte räknat med att han backar i ett slagsmål.

En risk med att den andra katten kommer sättande sådär som du beskriver, är att dina (om de blir alltför stressade/rädda i situationen) ger sig på varandra - sk missriktad aggressivitet. En sådan incident kan skada relationen mellan era katter så att det tar mycket tid och jobb att lappa ihop den igen. Bara något som slog mig och som kan vara värt att ha i åtanke, tänker vid utevistelse, även om ni ser till att den andre katten inte fysiskt kommer åt era. (En del som har innekatt och bor på bottenplan har just detta problem pga grannkatter som stressar upp katterna. Även i Jackson Galaxys program "My cat from hell" har en del sådana exempel synts.)
 
Vi har kattlucka som läser kattens chip, så när hon är jagad springer hon bara in i sin lucka! Det funkar för det mesta. Hon har blivit skadad några gånger men för det mesta springer hon in. Luckan låser sig fort så de andra kan inte komma efter. Det går att ha flera chip (katter) kopplade till luckan och det går även att ställa in tid, om man tex inte vill att de går ut efter 18. Det var en bra investering!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 289
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 144
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp