Bukefalos 28 år!

Kattfoder - hjälp!

Magica

Trådstartare
Jag har suttit och funderat mycket i kväll över detta med rätt kattfoder. Just nu ger jag mina två honkatter, snart 4 år, Mjau torrfoder.
Men jag tror att de inte får i sig alla ämnen som de behöver då de fäller kopiöst mycket! Det räcker att man tittar på dem och de fäller...och detta gäller året runt.
Katie är "normalviktig" medan Wendy är lite överviktig. Båda två verkar ha torr päls/"hår" botten då den flagnar och ser ut att ha mjäll (?). Katies päls är glansig och mjuk medan Wendys päls är lite livlös och sträv (vilket jag tror håller ihop med hennes övervikt). Men som sagt båda fäller kopiöst! och detta måste rättas till. Laxolja är inget alternativ då båda ratar all mat med lax smak. Och Wendy måste ner i vikt...

Vilket foder ska jag välja? jag är förrvirrad!

:crazy:
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Jag tycker att de flesta som jobbar i djuraffärer brukar ha bra koll på vilket foder som passar och om man behöver specialfoder. har själv fått hjälp några ggr. Ett tips är också att fråga hos veterinären, de brukar ha mycket specialfoder att sälja. Kanske behöver katterna också en undersökning av veterinär om de har så torr hud.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Jag tycker att de flesta som jobbar i djuraffärer brukar ha bra koll på vilket foder som passar och om man behöver specialfoder. har själv fått hjälp några ggr. Ett tips är också att fråga hos veterinären, de brukar ha mycket specialfoder att sälja. Kanske behöver katterna också en undersökning av veterinär om de har så torr hud.

Katterna kommer båda att bli undersökta den 26 feb. fodret veterinärstationen här i Kristianstad har är Specific och jag har dåliga erfarenheter av det fodret. Och jag vet att det är det fodret veterinären kommer att erbjuda då han har gjort det varenda gång jag varit där.

Så jag ville höra lite med er om vilket foder ni tror skulle vara bra, om någon har liknande erfarenheter med sin katt.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Problemet med torrfoder är att det är för mycket kolhydrater i det mot vad ett rovdjur som katten behöver.
Min katt hade också torr päls med klåda när han fick torrfoder.
Nu på blötmat (utan säd i) så är pälsen och huden fin. Lättare att hålla lagom hull också.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Jag har samma problembild med min ena katt. Hon är inte jätteöverviktig men hon är på väg dit så nu går hon på Hills R/C som hon verkligen älskar.

Pälsproblemet har hon också och vi fick specialschampo som jag tvättar utsatta områden med två gånger i veckan och det börjar verkligen ge resultat.

Både fodret och schampot fick jag via veterinär. På Hills hemsida kan du säkert leta fram en veterinär i din närhet som säljer Hills.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Prova att byta upp dig till ett foder med mer protein och fett. Hill's m/d är proteinrikt bantarfoder som du kan ge till båda katterna. Det innehåller både mer protein och fett än MJAU men färre kolhydrater.

Om pälsen inte blir bättre kan du tillskott av tex. Kitzyme. Jästtabletter som är rika på B-vitaminer men de innehåller även fiskolja (mina fiskoljevägrande katter äter dessa tabletter).
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Jag har samma problembild med min ena katt. Hon är inte jätteöverviktig men hon är på väg dit så nu går hon på Hills R/C som hon verkligen älskar.

Pälsproblemet har hon också och vi fick specialschampo som jag tvättar utsatta områden med två gånger i veckan och det börjar verkligen ge resultat.

Både fodret och schampot fick jag via veterinär. På Hills hemsida kan du säkert leta fram en veterinär i din närhet som säljer Hills.

Hills R/D heter det, och inget annat.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Katterna kommer båda att bli undersökta den 26 feb. fodret veterinärstationen här i Kristianstad har är Specific och jag har dåliga erfarenheter av det fodret. Och jag vet att det är det fodret veterinären kommer att erbjuda då han har gjort det varenda gång jag varit där.

Så jag ville höra lite med er om vilket foder ni tror skulle vara bra, om någon har liknande erfarenheter med sin katt.

Jag förstår.. har ingen bra erfarenhet heller av det fodret.
Men det finns också specialschampo och nåt tillskott jag fick till min katt när jag var hos vet. med liknande problem.

Själv så ger jag min katt mycket färskmat utöver torrfodret han får. Tror inte att enbart torrfoder är hälsosamt för varken katter eller hundar.. Ger dock inte i stora mängder eftersom jag inte har den kunskapen om att balansera upp kosten med alla näringsämnen och sånt på egen hand.
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Problemet med torrfoder är att det är för mycket kolhydrater i det mot vad ett rovdjur som katten behöver.
Min katt hade också torr päls med klåda när han fick torrfoder.
Nu på blötmat (utan säd i) så är pälsen och huden fin. Lättare att hålla lagom hull också.

Vad är det för märke på blötmaten du ger honom?
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

KL

Undrar om det är extramaten som gör att mina inte blir torra i pälsen av Mjau :D

Antalet möss o fåglar som slinker ner är många till antalet, helst ska man sitta brevid sin rått/musfobiska matte :crazy: och knapra i sig dem..
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

hej hej

jag kör på royal canin

testade whiskas foder en gång, och dom måde inte bra av det så nu har jag kört royal i 6-7 år=):D:grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattfoder - hjälp!

Katterna kommer båda att bli undersökta den 26 feb. fodret veterinärstationen här i Kristianstad har är Specific och jag har dåliga erfarenheter av det fodret. Och jag vet att det är det fodret veterinären kommer att erbjuda då han har gjort det varenda gång jag varit där.

Så jag ville höra lite med er om vilket foder ni tror skulle vara bra, om någon har liknande erfarenheter med sin katt.







hej
jag kör med royal canin super bra för mina katter, fast det är olika för andra katter m.m
testade whiskas torrfoder, det mådde dom inte bra av , så nu har jag kört på rolyal i 6-7 år:D:grin:
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Prova att byta upp dig till ett foder med mer protein och fett. Hill's m/d är proteinrikt bantarfoder som du kan ge till båda katterna. Det innehåller både mer protein och fett än MJAU men färre kolhydrater.

Om pälsen inte blir bättre kan du tillskott av tex. Kitzyme. Jästtabletter som är rika på B-vitaminer men de innehåller även fiskolja (mina fiskoljevägrande katter äter dessa tabletter).

Tack för tipset! Jag fastnade för ditt inlägg om detta så jag ska verkigen kolla upp både fodret och jästtabletterna!
 
Sv: Kattfoder - hjälp!

Min feta katt blir fin av Mjau blötmat. Blivande sambon typ kräks av blötmaten så nu ska jag prova Olivers åt dem istället :-)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 119
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 169
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp