kattförsäkring

Bukefalos 30 år!

Sant. 425 kr för katt är ju extremt mycket billigare än 500 för häst. Så dumt av mig att ta så fel.

Fast du skrev att hästar generellt är billigare att försäkra än katt.
Min ras ligger lågt, min häst ligger högt pga import och halvblod. Men även om jag jämför med en shettis så blir premien tredubbel jämför med min billigaste katt med motsvarande veterinärvård.

Jag har också nyligen tecknat försäkringar för mina katter, orkade inte kolla alla alternativ så jag nöjde mig med en offert från Dina försäkringar som jag accepterade för att den verkade rimlig. (Har haft Dina länge för två av hästarna och har goda erfarenheter när jag behövt skadeanmäla där.)

Premie runt 1000 kr per år och katt, veterinärvård 40.000 kr och tandvårdsförsäkring, fast självrisk 2.000 kr:
Kastrerad han- respektive honkatt, ännu inte ett år gamla.

40.000:- är tyvärr väldigt lite pengar när det kommer till vård. Jag hade för två år sedan en inneliggande med dropp och övervakning 3 dygn. Inga ingrepp, inga åtgärder på jourtid; 43.000:-

Vad man betalar i premie beror ju på var man bor också, så det blir väldigt svårt att göra en jämförelse såhär med alla möjliga faktorer mixade, men jag ger ungefär 500:-/mån totalt för en huskatt och en raskatt. Medelhög självrisk, ingen livförsäkring på någon av dem. Den ena i Lassie och den andra i Agria.

40.000:- är tyvärr väldigt lite pengar när det kommer till vård. Jag hade för två år sedan en inneliggande med dropp och övervakning 3 dygn. Inga ingrepp, inga åtgärder på jourtid; 43.000:-

Vad man betalar i premie beror ju på var man bor också, så det blir väldigt svårt att göra en jämförelse såhär med alla möjliga faktorer mixade, men jag ger ungefär 500:-/mån totalt för en huskatt och en raskatt. Medelhög självrisk, ingen livförsäkring på någon av dem. Den ena i Lassie och den andra i Agria.

Jo jag vet att det kan dra iväg förfärligt, har hittills haft tur med friska huskatter in i det sista och tänker att det är i alla fall 40000 kr bättre än när jag inte haft försäkringar alls. Men två katter och tre hästar genererar ju fler försäkringspremier och statistiskt större risk att det händer något skit på fler individer. Och någonstans blir brytpunkten där jag kan hålla igen lite försäkringskostnader och lägga pengar i en sparpott i stället, för att täcka resten därifrån om det behövs.

Jämför hellre en gång för mycket än för lite. Försäkringar är tråkigt och det vet företagen.... Kan rekommendera hemsidor som har bra jämförelser för detta som t.ex Konsumenternas.se eller Djurdjungeln.se. Där finns mycket hjälp att hitta.

Halvt KL.
Mina katter är försäkrade hos Lassie och jag fick mail från dem i början av veckan.
Om jag registrerade katternas fysiska aktivitet kunde jag samla poäng och därigenom få lite rabatt på premien.
Bäst av allt var att det bara var att koppla det till katternas.Tractive-profil så sköts det "automagiskt"! 🥳

Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan betalat vad det kostat när något behövt göras. (och varit beredd att avliva om prognosen är dålig och/eller behandlingen är apdyr) Men nu ska jag leva ensam och en försäkring skulle kännas tryggt. Men... Jag kan ju hästförsäkringar och vad som skiljer där. Men, hur stora skillnader är det mellan olika kattförsäkringar? Kan man välja olika omfattning? Är det stor skillnad mellan bolagen?
Ja, det du kan välja omfattning av skyddet. Man kan välja om avancerad bilddiagnostik så som CT och MR ska ingå. Det finns även billigare försäkringar som inte täcker akutbesök (ej att rekommendera). Många försäkringar innefattar idag TR, men en del har det som tillägg. Jag skulle starkt rekommendera att välja en försäkring som täcker TR eftersom det är så pass vanligt och det blir oerhört kostsamt när det behöver dras tänder.

Veterinärvård till 60000 kr skulle jag säga är minimum även om man inte tänker sig göra något superavancerat. Det räcker med att katten åker på salmonella (inte ovanligt) och behöver vara inlagd med dropp och andra mediciner i 2-3 dygn för att det ska braka iväg. En enklare fraktur med god prognos kommer också att kosta en hel del att fixa.

Generellt skulle jag avråda från alla nya försäkringsbolag som poppar upp. De kan verka toppen (bra villkor, höga ersättningsbelopp till hyfsat låg premie) men rätt vad det är försvinner de och du har ingen kontroll över vilket försäkringsbolag som tar över kunderna. Jag har Svedea och är nöjd med dem, de ligger åt det dyrare hållet men det funkar bra för mig då jag har stor rabatt pga. uppfödning mm. Agria är krångliga att ha att göra med är min erfarenhet som djursjukvårdspersonal. Det finns inga vi behöver "bråka" så mycket med som Agria.

Folksam brukar allmänt vara väldigt populära och enkla att ha att göra med. Går att få bra försäkringar med bra villkor och de ligger lägre i premier än Svedea och Agria.

Jag har en kompis som är smådjursveterinär och hon avrådde mig också från att försäkra katterna i Agria!
Lassie har funnits i fem år nu. Min lilla katt har varit tvungen att göra två CT och en komplicerad operation och de var blixtsnabba med utbetalningarna alla gånger! Jag visste inte bättre då och trodde att 60 000 var ett högt veterinärvårdsbelopp, men jag klarade mig faktiskt med några tusenlappar till godo där.

Jag bytte från Agria via Svedea till Folksam eftersom jag har samlingsrabatt via facket. Än så länge har jag inte haft några problem med ersättning, snabbt och lätt. Har bara 60,000 men funderar på att höja till 120,000. TR och liv tillagt men kommer nog säga upp liv eftersom Megara har fyllt åtta och jag tror inte liv gäller efter att de fyllt tio.

För att tillägga, när mina premier höjdes i början av året är det 350/månad för en katt. Men Megara tillhör den dyraste gruppen raskatter, tyvärr.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka