Bukefalos 28 år!

Katthatare!

F

Flash

Jag har en katt som heter Rasmus. Världens mysigaste på alla sätt och vis, och vacker som få :love: . Men han avskyr våra andra katter och slåss vid varje tillfälle :cry: ...

Rasmus kom hit för ett och ett halvt år sedan - flyttade in i stallet, fruktansvärt mager och full av loppor, skabb fästingar och mask i magen. Varifrån han kom vet jag inte, men kvar blev han :bow: ! Efter allmän sanering fick han bli innekatt eftersom han inte kom överens med stallkatterna. Vi trodde att han med lite tid skulle acceptera de andra innekatterna, och inse att de inte är rivaler utan kompisar och lekkamrater. Men icke!! Rasmus kan gå ihop med två andra katter (Nelli ger igen om han vill slåss, och här kan vi tala om girlpower :rofl: och lilla Sack är så feg och mesig :love: att Rasmus inte ids ta upp någon fight med honom) men de andra katterna (har 11 stycken :eek: - alla kastrerade så det är inte ett avelsproblem utan mer en fråga om att folk dumpar katter vind för våg :mad: ).

Vad gör man med en katt som hatar andra katter? Finns det något att göra överhuvudtaget?

Hade jag haft vett i huvudet hade jag såklart hittar ett annat hem till Rasmus, och så sent som i går satt jag och filade på en annons... Men jag älskar min problemkatt, och skulle jag välja en av mina katter hade han varit mitt första val! Sitter här med honom i knät, och vet att jag aldrig kommer att vare sig sälja eller skänka bort honom!

Men jag vore oerhört tacksam för alla tips för att få Rasmus att om inte tycka om andra katter, så åtminstone kunna tolerera deras existens :smirk: utan att vilja klösa ögonen ur dom...

Rasmus är kastrerad, ca.3 år och fullt frisk.

/ Flash.
 
Sv: Katthatare!

Vissa katter har en väldigt stark revirinstinkt och då är främmande katter det största hotet mot dem. Har märkt att detta gäller speciellt för stallskatter och andra katter som är mycket ute.

Min gamla katt är var en ängel mot sin syster och världens underbaraste katt att ha att göra med som människa, men kom en annan katt i närheten så var hon en riktig mördare. Hon gick direkt till attack och hon gjorde det med mord i blicken.

Jag har väldigt svårt att tro att detta är ett fenomen som kan tränas bort, kanske om du har mycket tid och tålamod samt en annan katt som är väldigt förlåtande.

Mitt råd är att du hittar ett hem till honom där han får vara ensam om sitt revir och sina människor. Lycka till!
 
Sv: Katthatare!

Sprettan skrev:
Mitt råd är att du hittar ett hem till honom där han får vara ensam om sitt revir och sina människor. Lycka till!

Jag kan hålla med om att det är ett klokt råd! Men samtidigt vet jag att katthemmen häromkring är överfulla, att folk dumpar katter som aldrig förr och att tidningarna är fulla med annonser på små kattungar som skänks bort till höger och vänster (och nej, jag är inte luttrad :smirk: ). Hur ska jag hitta det perfekta hemmet till just min katt, när så många andra katter är helt hemlösa och definitivt också behöver ett gott hem? Rasmus är ingen ullig gullig kattunge, utan en vuxen hankatt med en personlighet som få :love: men fan :devil: heller att jag vill lämna honom till vem som helst!! Det är väl något fel på mig då kanske, men jag tar ansvar för de katter jag har, och Rasmus är inget undantag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp