Kattkissad soffa

Takire

Trådstartare
20230816_201621.jpg
Sprayat rikligt av detta medel på största kissfläcken, än så länge stinker det dock kattpiss. Kan det ändras när medlet hunnit verka? Borde jag vräka på med ättika, bakpulver, bikarbonat, diskmedel och potatismjöl också?

Är även bajsrester i soffan 😬. Sprayat där med men skiten är ju åtminstone inte insjunken i stoppningen på samma vis.

Kattstackaren har inte kommit åt sin låda och har därför använt en soffa som toalett.
 
Möbeltvätt för bajset.
Ytdesinfektion brukar funka bra för kattkiss. Dränk in ordentligt (men kan vara bra att testa på en dold plats först så det inte bleker tyget). Ättika är också en variant, men det tar jag i andra hand pga doften.

Hade en felkissande katt i många år, så det där är vad jag landat i genom trial and error 👌
 
Möbeltvätt för bajset.
Ytdesinfektion brukar funka bra för kattkiss. Dränk in ordentligt (men kan vara bra att testa på en dold plats först så det inte bleker tyget). Ättika är också en variant, men det tar jag i andra hand pga doften.

Hade en felkissande katt i många år, så det där är vad jag landat i genom trial and error 👌

Tack för tips. Hittills har jag bara provat specialmedlet men lämnade en flaska ättika i lägenheten och får införskaffa möbeltvätt imorgon då. Och ytdesinfektion.
 
Det blir bättre ju mer man kan få bort fysiskt innan man går på med medel som ska bryta ner urinen. Möbeltvätt, svamp och en bra trasa eller handduk brukar jag använda. Blöt ner ordentligt med möbeltvätt, sug upp med trasan, repetera många gånger.

När man fått bort så mycket det bara går är det bästa för att få bort lukten enzymtvätt. Den verkar så länge den är fuktig och man kan behöva rätt många appliceringar tills allt är borta, framförallt om det hunnit sjunka in ordentligt i möbeln.

/Har haft fem avelshanar vid det här laget. :meh:
 
Går inte att ta bort tyget och heller inte att ta isär soffan, sektionen är typ 1,5 meter lång och verkar vara en halv decimeter tjock trä(?)ram längs hela botten.

Skulle kört med potatismjöl eller något då men är för sent nu då jag redan sprayat på det där medlet i flera omgångar. Borde kanske inte gått hem och lagt mig igår.

Slutar väl med att jag måste köpa en ny soffa dit. Om det inte på något sätt kan gå på min väns hemförsäkring. Antar att hon har en.
 
@Sassy När jag googlar på enzymtvätt är det medel för tvättmaskin jag får upp. Är det rätt?

Det är spray jag tänker på. Man kan få spraya många gånger, så att det tränger in och jobbar, och sen spraya igen när det torkat. Jag har fått bort hankattslukt från soffan där han kissat flera gånger på samma ställe, så ge inte upp om det inte hjälper med en gång.
 
Den här har jag använt ett tag. Funkade helt okej. Senast beställde jag något annat, som man kunde köpa i dunk, men ungefär då slutade han kissa efter kastreringen så jag vet inte om det är så bra som folk sagt. :D

20230817_121156.jpg
 
Köpte kattsand, "möbeltvätt" och microfiberttrasor på jula. Pratade med kassören om mitt problem. Tog uppenbarligen bara med mig kattsanden från affären :meh:. Får ta kvitto med till jobbet imorgon och åka och handla/hämta direkt efter. Glömde också köpa feliway.

Men den där enzymsprayen fick jag med mig i alla fall.
 
Köpte kattsand, "möbeltvätt" och microfiberttrasor på jula. Pratade med kassören om mitt problem. Tog uppenbarligen bara med mig kattsanden från affären :meh:. Får ta kvitto med till jobbet imorgon och åka och handla/hämta direkt efter. Glömde också köpa feliway.

Men den där enzymsprayen fick jag med mig i alla fall.
Nu hittade jag det jag trodde jag glömt. Vet inte om jag är mer eller mindre snurrig än jag trodde.
 
Sprayhuvudet på burken med egentligen bilklädseltvätt lossnade. Funderar på om det är värt att försöka få byta. Svårt att dosera när huvudet inte sitter på riktigt. Feliway måste jag ändå köpa så tar väl med kvitto och sprayburk ändå imorgon.

Katten har på mattens önskan nu låda även i ett annat rum som inte kan råka stängas så det blir ingen repris på detta elände under min kattvaktstid i alla fall. Men kommer nog aldrig råka dra igen toadörren mer.
 
Sprayhuvudet på burken med egentligen bilklädseltvätt lossnade. Funderar på om det är värt att försöka få byta. Svårt att dosera när huvudet inte sitter på riktigt. Feliway måste jag ändå köpa så tar väl med kvitto och sprayburk ändå imorgon.

Katten har på mattens önskan nu låda även i ett annat rum som inte kan råka stängas så det blir ingen repris på detta elände under min kattvaktstid i alla fall. Men kommer nog aldrig råka dra igen toadörren mer.
Det finns en anledning till varför vi har lådorna i hallen och inte toan. Den andra är att pillerjockekissar kan tycka det är jättekul med avloppsbrunnslocket.
 
Kämpar på med soffan. Är lite rädd att den kommer lukta av enzymsprayen när väl avförings- och kissdoften gått bort :crazy:. Snart har jag använt hela flaskan av den ena sorten, så får jag väl använda den andra sorten sen 😅. Hoppas verkligen kattmatten kan komma hem så småningom och då behöver hon soffan ❤️. Så jobbar väl vidare. Har ättika att fortsätta med efter medlen.
 
Möbeltvätt för bajset.
Ytdesinfektion brukar funka bra för kattkiss. Dränk in ordentligt (men kan vara bra att testa på en dold plats först så det inte bleker tyget). Ättika är också en variant, men det tar jag i andra hand pga doften.

Hade en felkissande katt i många år, så det där är vad jag landat i genom trial and error 👌
Just det, ytdesinfektion! Det ska jag definitivt prova innan ättika.
 
Provsitter soffa till katts tydliga gosiga uppskattning. Soffan är inte klar än men här där jag sitter luktar det inte illa längre (om än lite ättika när jag luktar nära 😅). Det här är ett litet test för att se om mina kläder luktar efter att ha suttit på den här platsen i soffan.

Rent generellt luktar det rätt mycket enzymmedel i lägenheten vid det här laget 🙄
 
Jag glömmer hela tiden köpa ytdesinfektion. Kanske jag skulle kunna låna en på jobbet imorgon och ersätta den istället. Hinner inte handla imorgon men när jag sitter i soffan en stund märks det att det fortfarande luktar. En blandning av de två enzymsprayarnas lukt och lukten av katturin. Enzymsprayarna är i vart fall slut. Med ättika är jag rädd att ättiksdoften ska bli bestående då jag fått höra att den kan det. Så därför vill jag helst testa ytdesinfektionen innan jag tar ättika nånmerstans i soffan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp