Kattmat - "beslutsångest"

Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag har aldrig träffat nån i en zoobutik som inte rekommenderar torrfoder. De påstår att det är bättre än våtfoder. De vet däremot inte varför utan säger saker som att "våtfoder innehåller 80 proc vatten och vatten har du ju i kranen". (Visst har jag vatten i kranen men det är i KATTEN jag vill ha vattnet, alltså väljer jag bra våtfoder). De har inga hållbara argument till varför torrfoder skulle vara bättre medan jag har många argument till varför bra våtfoder är bättre.

Dessutom påstår nästan alla av dem att RC är överlägset bäst. Vilket de lärt sig av RC att de ska säga.

Då har vi helt olika erfarenheter av personer som jobbar i zoo- eller djuraffärer.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Självklart inte, det har jag aldrig påstått, men är man seriös uppfödare och månar om sina katter så vet man ju vad som funkar bäst för dom och rekomenderar i sin tur det till andra, har man bara ett öga för djur så behöver man inte ha några djupare kunskaper i näringslära för att se om ens katt mår bra eller inte.

Tror du man ser på en katt om den kommer drabbas av urinvägsproblem pga. den bara äter torrfoder? Det går alldeles utmärkt till en början och katten mår bra, sedan får den "av inget skäl alls" problem med UVI och/eller urinsten.

Jag anser att det krävs mer än att man bara tittar på en katt för att man ska kunna ge väl underbyggda kostråd. När katten blivit sjuk av maten är det ju för sent.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Sedan är det ju så att bara för att en katt "funkar bra" på en typ av mat så innebär det inte att det är det bästa. Mina katter "funkade" också på bara torrfoder, men de mår bra mycket bättre av maten de äter idag.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

har man bara ett öga för djur så behöver man inte ha några djupare kunskaper i näringslära för att se om ens katt mår bra eller inte.

Där håller jag inte alls med dig. Katters behov kan orimligt skilja sig åt så mycket att vissa behöver torrfoder medan andra behöver våtfoder;)

Mina katter åt torrfoder från RC, Nutro Choice, James Wellbeloved, Hills (både från zoobutik och från veterinär) under sina första år. De var jättefina - förutom att de var för feta.

När jag sen gick över till våtfoder gick de ner i vikt OCH blev synbart finare i pälsen. Trots att de haft bra päls redan innan.

För dem blev foderbytet rena hälsokuren.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

. De vet däremot inte varför utan säger saker som att "våtfoder innehåller 80 proc vatten och vatten har du ju i kranen". (Visst har jag vatten i kranen men det är i KATTEN jag vill ha vattnet, alltså väljer jag bra våtfoder). De har inga hållbara argument till varför torrfoder skulle vara bättre medan jag har många argument till varför bra våtfoder är bättre.
Undrar om de tycker att färskt kött också bara är vatten? Det innehåller ju ca 75 % vatten. För att inte tala om frukt och grönsaker - 80-95 % vatten. Det är få människor som kan tänka sig att själva äta bara cornflakes och sedan dricka litervis med vatten, så man kan ju fråga sig varför en hel del katter måste göra det.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Tror du man ser på en katt om den kommer drabbas av urinvägsproblem pga. den bara äter torrfoder? Det går alldeles utmärkt till en början och katten mår bra, sedan får den "av inget skäl alls" problem med UVI och/eller urinsten.

Jag anser att det krävs mer än att man bara tittar på en katt för att man ska kunna ge väl underbyggda kostråd. När katten blivit sjuk av maten är det ju för sent.

Precis! Dessutom kommer ju en hel del sjukdomar ofta först när katten är lite äldre; Typ-2 diabetes, förstoppning och andra tarmåkommor såsom megacolon, kronisk njursvikt etc. Har katten väl fått megacolon, diabetes eller kronisk njursvikt sitter man i deep shit.

Mina katter verkade också må bra av torrfoder under ett par år, men sedan kom problemen med förstoppning, övervikt, urinsten etc. För att inte tala om min katt med kortisonutlöst diabetes som, likt många andra katter med diabetes, får så högt blodsocker av Hills diabetesfoder M/D att hon fortfarande skulle behöva insulinsprutor om hon fick M/D.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Tror du man ser på en katt om den kommer drabbas av urinvägsproblem pga. den bara äter torrfoder? Det går alldeles utmärkt till en början och katten mår bra, sedan får den "av inget skäl alls" problem med UVI och/eller urinsten.

Jag anser att det krävs mer än att man bara tittar på en katt för att man ska kunna ge väl underbyggda kostråd. När katten blivit sjuk av maten är det ju för sent.

Självklart gör man inte det, det finns inga garantier mot att dom drabbas av det eller inte, jag har inte sagt att den inte kommer göra det bara för att den äter torrfoder, var kom det ifrån? Men har man då sysslat med katter länge och sett vad som funkar under åren och vilka foder dom blir sjuka av och vilka dom inte blir sjuka av så är väl det en erfarenhet så god som någon? Jag menar bara att man ska inte förkasta någons råd bara för att denna inte har djupgående kunskaper i näringslära, personen kan ha mycket bra erfarenhet ändå.

Mina katter avskyr Mjau och blötfoder överlag, tycker du då jag ska ge dom det när jag tydligt ser på dom att dom mår bättre av (och hellre äter) något annat??
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Sedan är det ju så att bara för att en katt "funkar bra" på en typ av mat så innebär det inte att det är det bästa. Mina katter "funkade" också på bara torrfoder, men de mår bra mycket bättre av maten de äter idag.

Men det är ju olika från katt till katt, precis som med hästar och hundar och määnniskor, alla mår inte bäst av exakt samma slags mat.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Där håller jag inte alls med dig. Katters behov kan orimligt skilja sig åt så mycket att vissa behöver torrfoder medan andra behöver våtfoder;)

Mina katter åt torrfoder från RC, Nutro Choice, James Wellbeloved, Hills (både från zoobutik och från veterinär) under sina första år. De var jättefina - förutom att de var för feta.

När jag sen gick över till våtfoder gick de ner i vikt OCH blev synbart finare i pälsen. Trots att de haft bra päls redan innan.

För dem blev foderbytet rena hälsokuren.

Och för mina blev det precis tvärt om, det visar ju bara att alla katter är olika, och att alla har olika erfarenheter av olika foder :)
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Mina katter avskyr Mjau och blötfoder överlag, tycker du då jag ska ge dom det när jag tydligt ser på dom att dom mår bättre av (och hellre äter) något annat??

Ja, här hemma är det iaf inte katterna som bestämmer vad som ska ätas till middag. Det gör jag. Skulle jag lyssna på katterna skulle de definitivt inte äta nyttig mat.

Jag tycker också att man ska gå efter egna erfarenheter, däremot tycker jag inte att man ska lita blint på vad personalen i djuraffären säger för där är min erfarenhet att det inte har någon djupare kunskap alls. De går på företagens "utbildningar" och sedan upprepar de vad de har hört.

Man får prova sig fram, men att låsa sig vid ett foder anser inte jag vara bra.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Ja, här hemma är det iaf inte katterna som bestämmer vad som ska ätas till middag. Det gör jag. Skulle jag lyssna på katterna skulle de definitivt inte äta nyttig mat.

Jag tycker också att man ska gå efter egna erfarenheter, däremot tycker jag inte att man ska lita blint på vad personalen i djuraffären säger för där är min erfarenhet att det inte har någon djupare kunskap alls. De går på företagens "utbildningar" och sedan upprepar de vad de har hört.

Man får prova sig fram, men att låsa sig vid ett foder anser inte jag vara bra.

Jag tycker inte heller man ska lita blint på dom, men det finns dom som faktiskt vet vad dom pratar om, utan massa utbildningar et.c. Inte heller tycker jag man ska låsa sig vid ett foder, men har man hittat ett som man tycker funkar bra så varför byta? Ska man följa alla olika råd man får från "experter" får man ju byta foder varje gånga man pratar med någon ny...alla tycker och anser olika.

Jag bestämmer oxå vad som ska ätas till middag, men jag bestämmer det som jag anser är bäst för mina katter, vilket jag tror dom flesta gör :)
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

. Det är få människor som kan tänka sig att själva äta bara cornflakes och sedan dricka litervis med vatten, så man kan ju fråga sig varför en hel del katter måste göra det.

Jo precis. Det är ju bara att titta på vad som är kattens naturliga föda och alltså den föda som kattens system är anpassat för: det är möss och andra smågnagare med hög proteinhalt, hög fetthalt, låg halt kolhydrater. Och ca 75 proc vätska.

Jag har sett många såna smågnagare ute i naturen, men jag har mer sällan sett små hårda torra kulor studsa fram;). Det är ungefär lika naturligt som att katten skulle börja jaga småsten.

Iofs, var mina katter ute skulle jag möjligen låta dem få äta lite torrfoder - bara för att det vore bekvämt för mig själv. Ute skulle de ju kunna jaga upp sina naturliga föda så att matsmältningssystemet får rätt saker att hantera.

Men eftersom jag har dem inne ger jag inte torrfoder, det skulle bli för mycket onaturlig mat. De får mjau på burk och råa kycklingvingar.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

I mitt hus har vi fyra katter. sambons ena katt som är lite för tjock.
sambons andra som hade början till urinsten. (hade början till det för ett halvår sen men vi har inte märkt av det sen dess)

min ena katt är enormt kräsen (och ganska tunn)
min ungkatt på ett år är ganska tunn också men växer.Hon har varit väldigt lös i magen i ja över ett halvår, tills jag fick rådet av en i en djuraffär att testa hills-sensitive stomach. Vi letade ett foder åt alla katter.då vi ej har flera rum att sära på dom i.

men detta fodret har funkat jättebra. Dom får mat tre gånger per dag. mina har alltid fått mat från lokala djuraffärer o alltid varit smäckra.
sambons har fått livsmedels kattmat o typ fritillgång och var väldigt kraftiga:o men dom har blivit mkt slankare.

visst dom får kanske livsmedeles mat ngn gång ibland när maten plötsligt tagit slut.Tror dock inte dom tar illa vid sig av det mer än att dom inte gillar den lika mycket.

synd bara priset..men vad gör man inte för sina älsklingar..
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Mina katter får som bas torrfoder, men blandar det med våtfoder. Dels för att lyxa till det då dom verkar tycka blötfoder är godare, men även för att de ska få i sig vätska. Katter i regel är inte så förtjust i att bara dricka ur en skål, detta är jätteviktigt när man bara ger dom torrfoder. Jag låter så mycket vatten av olika slag stå framme, tex blomvattnaren. Den ena älskar att dricka vatten direkt ur kran. :)

Jag tycker de flesta i det här forumet har rätt. Vissa katter mår säkert bäst av våtfoder, andra torrfoder. Tror knappast man kan stöpa alla katter i samma form. De funkar nog precis som människor. =)
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag håller ju med skaran som tycker att torrfoder inte är till för katterna det är till för lata kattägare.

Jag ger enbart BARF och katterna mår bättre än nånsin (se nyligen postad tråd).

Jag rekommenderar alla att ifrågasätta sitt val av torrfoder och börja läsa på lite om BARF och blötmat, jag tror många av er kommer att ändra åsikt när ni väl fått rätt information.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Varför skulle det vara jobbigare att ge blötmat än torrfoder? Jag ger inte mina torrfoder för att det är enklare, utan för att dom mår bäst av det.

Och om man har provat alla möjliga foder (torrfoder, blötmat, BARF etc.) och kommit fram till att just ett specifikt torrfoder funkar bäst för just sina katter, är man då fortfarande lat och måste ändra åsikt?

Som sagt tidigare, jag påstår inte att något foder är bättre än något annat, bara att katter (precis som alla andra djur) är olika och mår bra av olika foder, man ska inte vara så enkelspårig och säga att blötmat överlag är bättre än torrfoder, eller tvärt om, det beror helt på individen.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Torrfoder är ju bara att ha ståendes framme. ;) Burkmat måste man ta fram, lägga upp och eventuellt plocka bort vid varje måltid. Lite jobbigare, plus att man då måste göra om denna procedur en sådär 2-4 ggr/dag.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Om det anses jobbigt då ligger nog min tröskel för "jobbigt" betydligt högre... ;)
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Visst kan det vara det, men jag tycker inte man ska påstå att alla som ger sina katter torrfoder är lata och borde ändra åsikt, då vet man inte vad man pratar om...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 250
Senast: nilie
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 027
Senast: Hgfy
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: martha
·
Övr. Katt Vad får era katter för mat och vad har ni för rutiner beträffande utfodringen? Vi har två katter, min är 10 år och den andra är väll 3...
2
Svar
25
· Visningar
2 619
Senast: jamjam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp