Kattmat - hjälp!

B

**BORTTAGEN**

Knuten (min katt, 6 år) har alltid fått torrfoder av varierande märke från vanliga mataffären - ni vet nog hur jag menar...
Nu tänkte jag att jag skulle ge honom bättre mat, typ eukanuba eller hills eller nåt, men jag blev helt chockad! Det är ju vråldyrt! - 300 spänn för en liten ynkpåse! :(

Är det verkligen lönt? Finns det någon "vanlig" sort som är lika bra? - Om inte, vilket märke är bäst och mest prisvärt?

Tyck nu inte att jag är en snålis - jag vill att min gosemåns skall få det bästa, men jag vill inte slänga pengar i sjön.
 
Det lönar sig i längden att köpa dyrare mat, de äter mindre av den dyrare maten eftersom den innehåller mer kött och mindre spannmål. Dessutom så skiter de mindre oxå, så det går inte åt så mycket kattsand heller! :)
 
Räkna ut vad du lagt på mat hittills per dag. Fast lägg på nån krona på det du haft hittills, det är ju mest spannmål. Hur många katter äter spannmål i vilda livet?
Jag ger RoyalCanin Fit 32 till mina, fri tillgång, och det kostar mig ca 5 kr/dag för 2 katter. Mindre än en burk blötmat kostar.

Och ett tips är att köpa stor förpackning, det tjänar du på i längden.
 
Royal Canin Sencible 10-kilosäck a´500:-
500:- delat på 30 dagar blir ca: 16:-/dag.

det går 10 kilo på 6 vuxna ,katter varav fyra är kastrater, i månaden.
Alltså kostar mina katter 500.- i månaden i mat,de har fri tillgång.
måste nog ändras efter Eivor anderssons komentar om Marrakech. -något övergödd.... :o
 
Jag ger min katt Specific FXD eftersom han har problem med urinvägarna + att han e lite överviktig :angel: Den kan nog bara köpas hos veterinärer (finns andra sorter i samma märke fast med andra egenskaper än mitt) Men det är inte så fasligt dyrt tycker jag 420 kr för 7.5 kg = 56 kr kilot o mina misar mår såå bra o e så blanka o fina i pälsen (den lilla tösen äter oxå av detta fodret trots att hon ej har någa problem m urinvägar o övervikt) o det funkar skitbra..
:bump:
 
Nu vet jag inte om det där var menat som en rättelse, men självklart kostar fler katter mer. Du har 3 ggr fler katter än mig och kostanden blir 3 ggr högre, ganska logiskt.
 
nä.....jag orkade inte scrolla upp o svara på inläggsskrivaren,så jag tog din istället. :angel:

ja....o självklart är det logiskt... :smirk:
 
Förresten glömde jag skriva det att kastrerade hankatter i den åldern har lätt att få problem med urinsten o dyl. därför är det bra om man förebygger det med ett bra foder.. Jag hade oxå varierande foder innan, typ köpte det billigaste eller nåt nytt på marknaden osv. Jag talar av egen erfarenhet då min katt har haft urinvägsinfektioner x flera + början till urinsten innan dom rekommenderade detta foder till honom.. Han var 5 ½ år när han drabbades, nu e han 7 ½. Inte nog med att det är påfrestande för katten med infektioner så blir det dyrt för ägaren oxå + att det kan bli som med min, han kissade överallt :((på posten, i sängen, på kläder, gick o skvätte lite här o där osv) dessutom var han tillbakadragen o lite småsur ville inte kela, spann inte.. Nu e han dock världens underbaraste katt igen!! så snälla bespara er båda lidandet o frustrationen... Bara ett tips alltså.
Lycka till!!
Mvh Veronika
 
märkte det ,men tyckte inte att det var läge att påpeka det... :angel:
 
med tanke på ditt inlägg på "varningtråden" så ansåg jag att det var bäst att knipa... :D

jag säger det nu då...Nädå ingen fara...förstår att du är trött... :p
 
wi ger våra royal canin.. vår förra katt fick MJUKMAT (whiskas, mjau osv.) sen han iii principo kom hem till oss och VÄGRADE äta torrfoder, 16 år levde han sen dog han pga. av njurarna..

våra nuvarande katter föredrar torrfodret.. royal canin finns i olika sorter och man kan anpassa till katten..
 
Tack för alla svar! Det är precis detta med njurproblem som jag börjat oroa mig för, så det är nog dags att byta! Skall jag ge honom RC? Är det bra?
Kan inte ett alternativ vara att ge katten mycket hemgjord mat typ kokt fisk och kokt kött och bara stödutfodra med vanlig kattmat? Han äter ganska mycket möss och fåglar också.
 
Det är mycket svårt att "räkna rätt" på mineralinnehåll och sådan om man lagar maten själv, och det är just detta som ger problem. Dessutom är torrfoder bra för tänderna.
Jag ger min Hill's, kostar ca 120:-/mån.
RC är nog det som är lättast att få tag på, annars finns det fler "bra" fodersorter hos vet. och i djuraffärer.
 
Köp så stor säck som möjligt av det nya fodret. Om du väljer exvis RC kostar det strax under 500 för tio kilo, alltså 50 kronor kilot. Köper du de minsta påsarna blir det dubbelt så dyrt.


mandalaki
 
Jag har experimenterat med olika torrfodersorter och kommit fram till att dne dyra "riktiga" maten vinner i längden. Jag har tom blandat för att försöka komma ner i kostnad till absolut ingen nytta.

Det blir i princip samma kostnad som om man köper billigare men katterna mår mycket, mycket bättre. Märks på kattlådeinnehållet, pälsen och beteendet. Fast nu råkar mina kisar älska wiskas torrfodret så de får det som godis då och då.

Det är ju trots allt det som är bäst för katten som räknas.
 
Hej och tack för alla svar! :bow:

Nu serveras Knut Royal Canin och verkar MYCKET nöjd med det! Fast jag måste säga att han sitter med mulen i matskålen bra mycket oftare än innan!
Måste jag börja dosera, eller kan han fortsätta att få fri tillgång?
 
Hmm - ja, man vill ju ge sin kisse det allra bästa, men förstås inte betala för mer än vad man "får". Ett "mellanting" prismässigt mellan de "dyra" fodren och de billiga, som man oftast köper i sin vanliga mataffär, är ju t ex Kattarina som man kan köpa i 15 kg-säckar på Odal/Granngården. Är det någon som vet om det är ett bra eller dåligt foder?
 
Kattarina innehåller väl också ganska mycket spannmål. Iallafall står det först i innehållsförteckningen har jag för mig.
Fast mycket spannmål är väl inte skadligt för katten? Bara onödigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 297
Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 234
Senast: nilie
·
Övr. Katt Vi har nu bestämt oss för att försöka få katten att äta lite bättre mat. Jag har dock dålig koll på kattmat och min mor (som har katten)...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp