Kattmat i mousse-form

ameo

Trådstartare
Moderator
Min gamla katta (17+) har börjat tycka att det är jobbigt med torrfoder och efter att ha provat oss fram lite har jag konstaterat att hon vill ha mat i mousse-form som hon kan slicka i sig. Det duger inte om jag mosar "bitar i sås" eller liknande, utan det ska vara mousse. Det hon får nu är Purinas (Gourmet) portionsburkar.
Men...
Hon var väldigt välmående och fin i pälsen av det torrfoder hon inte längre äter så mycket av - Bozita med rensmak. (Det finns alltid framme av det eftersom de andra katterna äter av det, så lite petar hon i sig av det också) och efter ett par månader med delvis mousse-mat ser hon inte alls lika välmående ut, sett till pälsen. Jag känner att jag skulle vilja hitta någon annan mat till henne, med ett bättre innehåll.
Så, hjälp mig! Jag blir alldeles vilsen av att stå och leta på kattmatshyllorna, oavsett om det är på Ica eller i någon djuraffär.

FINNS det någon annan välsmakande kattmat av bättre kvalité, i mousseform, som jag skulle kunna prova att ge den kräsna kattdrottningen, som har rätt att bli lite bortskämd med ålderns rätt? Vilka tillverkare ska jag leta efter?

1746733954072.webp

Min gamla katta (17+) har börjat tycka att det är jobbigt med torrfoder och efter att ha provat oss fram lite har jag konstaterat att hon vill ha mat i mousse-form som hon kan slicka i sig. Det duger inte om jag mosar "bitar i sås" eller liknande, utan det ska vara mousse. Det hon får nu är Purinas (Gourmet) portionsburkar.
Men...
Hon var väldigt välmående och fin i pälsen av det torrfoder hon inte längre äter så mycket av - Bozita med rensmak. (Det finns alltid framme av det eftersom de andra katterna äter av det, så lite petar hon i sig av det också) och efter ett par månader med delvis mousse-mat ser hon inte alls lika välmående ut, sett till pälsen. Jag känner att jag skulle vilja hitta någon annan mat till henne, med ett bättre innehåll.
Så, hjälp mig! Jag blir alldeles vilsen av att stå och leta på kattmatshyllorna, oavsett om det är på Ica eller i någon djuraffär.

FINNS det någon annan välsmakande kattmat av bättre kvalité, i mousseform, som jag skulle kunna prova att ge den kräsna kattdrottningen, som har rätt att bli lite bortskämd med ålderns rätt? Vilka tillverkare ska jag leta efter?

Visa bifogad fil 167164
Kan hon tänka sig att äta köttfärs? Kycklingfärs?
Min gamla kräsna äter iofs torrfoder men gällande mjukmat som jag vill ha i honom är det bara gourmet mousse och köttfärs som han kan tänka sig att äta.
Ibland rent kött i små bitar också men inte alltid.

Mjau har haft en mousse som min kräsne katt gillade. Den kom i lite större burkar än Purinas också= bra tyckte jag.
Mjau kan väl inte direkt räknas som ett högkvalitativt foder.
Och med det sagt, ja vi har provat den också och den gillade hon inte alls.

Kan hon tänka sig att äta köttfärs? Kycklingfärs?
Min gamla kräsna äter iofs torrfoder men gällande mjukmat som jag vill ha i honom är det bara gourmet mousse och köttfärs som han kan tänka sig att äta.
Ibland rent kött i små bitar också men inte alltid.
jag har inte provat det, men vet inte heller hur jag ska lösa det praktiskt. Färsk köttfärs har ju ingen hållbarhet alls, kombinerat med i sammanhanget alldeles för stora förpackningar. Och själv äter jag inte kött.

Mjau kan väl inte direkt räknas som ett högkvalitativt foder.
Och med det sagt, ja vi har provat den också och den gillade hon inte alls.
Nu gäller det tyvärr inte just moussen men mjau är faktiskt en av de bättre våtfodren du kan hitta. Det är dock svårt med mousse, både Gourmet och mjaus är rätt dåliga (ca 55 % kött)

När jag letade för några år sedan var Catessy bäst med 70% kött, kanske en ide att prova?

Jag lyckades dock lura min genom att göra mousse av maten med hjälp av en mixer. Dock kletigt och luktade inte rosor, så inget som känns som en långsiktig lösning.

Nu gäller det tyvärr inte just moussen men mjau är faktiskt en av de bättre våtfodren du kan hitta. Det är dock svårt med mousse, både Gourmet och mjaus är rätt dåliga (ca 55 % kött)

När jag letade för några år sedan var Catessy bäst med 70% kött, kanske en ide att prova?

Jag lyckades dock lura min genom att göra mousse av maten med hjälp av en mixer. Dock kletigt och luktade inte rosor, så inget som känns som en långsiktig lösning.

Jag testade också att mixa ihop bitar i sås till en mousse. Är du galen? undrade alla 4 och gick därifrån.

Jag testade också att mixa ihop bitar i sås till en mousse. Är du galen? undrade alla 4 och gick därifrån.
Typ så, gällande gammelkattan... 🙄 Hon kan tänka sig att slicka i sig gelen/såsen runt bitarna men rör man ihop dem kan hon möjligen slicka lite på ytan men sen är det stopp.
Jag mixade sås och uppblött torrfoder. Men tack och lov var det inte den kräsna katten utan avfallskvarnen som behövde det 😅
Mina två unga katter kan nog också klassificeras som avfallskvarnar, ur den synvinkeln. Men... Det är ju inte de som behöver det mjuka tillskottet - även om de gärna äter det.

jag har inte provat det, men vet inte heller hur jag ska lösa det praktiskt. Färsk köttfärs har ju ingen hållbarhet alls, kombinerat med i sammanhanget alldeles för stora förpackningar. Och själv äter jag inte kött.
Kan du inte frysa?
Platta ut ordentligt så tinar det fort om du tar fram portionsvisa bitar. Lägg direkt på det de ska serveras i så slipper du hantera efter det blivit kletigt.

Frys in i portionsförpackningar.
Det kan det vara värt om katten äter det.

Liknande trådar

Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt... 2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 073
Senast: mackan
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
20 883
Katthälsa Vad är egentligen bäst att ge? Blir så himla förvirrad då alla säger olika. Min katt får nu fri tillgång på Iams Cat Adult Lamb... 2 3
Svar
55
· Visningar
10 923
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka