Egonson_

Trådstartare
Behöver lite tips. Har en kisse på två år med känslig mage, han är ute halva dygnet och inne halva, jagar då mycket själv så han förser sig med naturlig föda/färskt. Han blir lätt lös och fisig i magen av foderbyten eller fel foder.

Extremt aktiv katt, ganska stor och smäcker, just nu precis lagom i hullet och väldigt "slimmad"/vältränad. Troligen blandning med oriental om det kan säga något om typen av katt.

Jag vill ha något som är så billigt som möjligt utan att för den sakens skull vara dåligt, gärna något han kan få fri tillgång av..

Han tål inte Mjau och Bozita tyvärr, han blir jättedålig i magen av de sorterna, både blöt och torrfoder.

Just nu äter han Whiskas eftersom han tål det och det är lätt att få tag på, jag är dock medveten om att det inte är något bra foder.. Jag upplever att han fungerar bäst på fri tillgång där han kan gå och äta lite då och lite då under dagen eller natten (lite olika när herrn behagar att vara inomhus, oftast är han dock ute nattetid). Allra enklast vore torrfoder då det kan stå framme utan att bli dåligt.

Kan det löna sig att köpa tex en större säck med exempelvis Eukanuba eller liknande med lagom innehåll.

Sv: Kattmat?!

Whiskas blötmat är bra foder. Pussi likaså. Blötmat kan stå framme i 12 timmar utan att blir dåligt utom i värsta sommarvärmen.

Jag hade inte köpt en stor säck torrfoder till bara en katt.

Det brukar gå åt mindre torrfoder om det är högt innehåll av protein. Så det blir inte dyrare med ett premiumfoder.

Tack! Burkar äter han ju gärna så jag kan ju byta till blötmat, men på sommaren funkar det inte pga flugägg (bor på landet, mycket flugor ute som gärna kommer in). Då måste jag ju byta foder sommartid och det känns inte så bra med tanke på hans känsliga mage?
Portionspåsar slukar han lätt två på en gång och det blir ju lite dyrt, så det är burk som gäller i så fall.
Möjligen om jag ger både whiskas/pussi-burk och har lite torrfoder (av bra kvalitet då) upptill, så kan man bara stryka burkmaten de varmaste dagarna om sommaren, då är han ju redan van vid torrfodret menar jag.

Man kan ju även köpa mindre säckar av bättre torrfoder, Whiskas äter han ganska ordentlig mängd av utan att han går upp det minsta i vikt (är precis lagom). Känns dyrare men det kanske inte blir så i längden som du säger, om det är mer protein i så äter han inte lika stor mängd åt gången.

Möjligen om jag ger både whiskas/pussi-burk och har lite torrfoder (av bra kvalitet då) upptill, så kan man bara stryka burkmaten de varmaste dagarna om sommaren, då är han ju redan van vid torrfodret menar jag.

Annars kan du ha två skålar, en med blötmat och en med torrfoder. Det blir ju samma resultat sas, men torrfodret blir inte "mosigt" av att ligga i blötmaten om katten inte äter upp dom direkt.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 393
Senast: ameo
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 388
Senast: Marvin
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka