Kattproblem med omplaceringshund

BulletForMyValentine

Trådstartare
Skriver denna tråden för att jag behöver råd och nya input om hur jag ska hantera hund-kattproblemet här hemma.

Jag tog hem en omplacering för ett tag sen. En lurcherhane som skulle vara väldigt bra med både små hundar och katter. Mkt väl medveten om att det är svårt med vinthund och katt så snälla, inga pikar om det.
Han är underbar med småhundarna men det låser sig med katterna.

Som det ser ut nu vågar sig katterna inte in i huset, de flyr när dom får syn på hunden. Och det triggar ju jaktinstinkten.

Jag har inga krav alls att det ska funka utomhus. Jag vill att det ska vara lugnt inomhus, att katterna ska kunna vara inne och hunden inte ska jaga dom.
Är det för stora krav?

Hur ska jag göra? Tips och råd? Nån som har en bra "plan"?
Sambon tyckte vi skulle ha katterna inne och hund i koppel och va väldigt tydliga att han ska inte bry sig om katterna alls. Men det känns inte sjysst mot varken katter eller hund. Blir nog en väldigt stressad situation för alla då.

Jag skvallertränar vid alla kattmöten ute nu och kommer fortsätta med det men katterna måste ju kunna trivas här hemma oxå.
Finns nog möjlighet att stänga av rummet där kattluckan finns med en skiva. Är det en bra idé? Så katterna får ett säkert område.

Något annat jag ska tänka på?
 
Finns nog möjlighet att stänga av rummet där kattluckan finns med en skiva. Är det en bra idé? Så katterna får ett säkert område.

Mycket bra idé - det är jätteviktigt att katterna har platser där de vet att hunden inte kan komma åt dem. Jag skulle också ge dem någonstans där de kan sitta och observera hunden på behörigt avstånd, om det går att ordna. Om de får se att den där nykomlingen inte bara är jobbig hela tiden, och att ni människor håller koll, så kan de nog slappna av lite så småningom. Eller så fortsätter de att undvika hunden, men de kanske åtminstone vågar sig in i huset igen om de vet att det finns säkra zoner.

I övrigt så skulle jag nöta på med skvallerträningen och ge det tid. Det är inte ovanligt att hundar fungerar med "sina" katter, dvs de som tillhör familjen, men vill jaga alla andra, så förhoppningsvis blir det lugnare när (om?) hunden kopplar att just de här katterna är flockmedlemmar.
 
Jag hade sett till så att katterna hade rummet med kattluckan i fred så de vet att de är trygga.

Sen hade jag faktiskt sagt åt hunden att det inte är okej att fixera på katterna. Det tar tid, men de brukar lära sig att de hör hemma där.
Ammo skulle gärna jaga katter ute och det tar tid att introducera honom till nya katter men det gäller bara att inte ge sig och att styra upp honom.
 
@athena_arabians
De är vana utekatter men vill gärna komma in och säg hej och få lite gos. De sover i hundhuset, det är uppvärmt och finns gott om halm. Finns mat och vatten på fler ställen. O nu får de gos och omsorg ute istället. Provisorisk lösning men de håller sig runt huset och kommer fram när vi är ute.
 
@Invicta
Ja så tänker jag oxå, katterna borde bli tryggare när inte hunden kommer åt dom.
Säker zon ska jag ordna, sambon tycker inte om den tanken men han får säga vad han vill. Katterna måste känna sig trygga.

Aa det är det jag hoppas på, att hunden inser att katterna är en del av flocken.

@Wingates

Hur säger du åt hunden att det inte är ok? Säg nej? Avledning?
 
Jag tycker att din sambo är inne på rätt spår.

Hade jag varit i din situation hade jag mest troligt sett till att hålla katterna inne, kopplat hunden, sett till att stänga (och låsa!) dörr mellan katter och hund när jag inte kunde hålla stenkoll på hunden. Katterna skulle få lära sig att det finns platser där de alltid får vara ifred och hund skulle få lära sig koppla av med katter inomhus.

Att ha ett säkert område för katterna tror jag är en grundförutsättning för att det ska fungera, men jag hade inte litat en sekund på att en skiva för tex dörröppning hade hjälpt. Nu vet jag ju inte storleken på din hund, men många lurchers är ju ungefär i salukistorlek, och hittills har jag inte träffat någon saluki som inte stillastående klarat av att hoppa 150cm från i princip stillastående om de vill - och vill de verkligen jaga så spelar det ingen roll om de så bryter benet eller måste hoppa över skyhögt staket, de kommer jaga ändå. Det är också anledningen till att det ytterst sällan fungerar öht att köra med korrigeringar och tillsägelser för att få vinthundar att sluta jaga. Ingen tillsägelse i världen kommer vara tillräcklig för att få hunden att sluta om den har jaktlust som en typisk vinthund. Istället måste du få den att förstå att det finns bättre alternativ på ett trevligt sätt, för då kanske den lyssnar. Många gör det, om man har tålamod och ser till att hunden aldrig får chansen att jaga.

Huruvida det är för stora eller inte när du pratar om att få det lugnt inne, tja, det beror helt på hunden och hur duktiga du och sambo är på hundträning. Det kanske inte behöver vara speciellt svårt bara ni satsar på rätt metod, det kanske är så svårt att det blir att likställa med omöjligt. Har ni tur så är er lurcher inte så jättevinthundig av sig, och då blir det klart lättare.
 
När jag fick hem en podencokorsning för massa år sen så delade jag av lägenheten med kompostgaller i början. Katterna hade flera möbler de kunde gömma sig på om de ville. Gick rätt snabbt att sammanföra hunden och katterna, bodde i lägenhet med innekatter.
 
Det kan gå otroligt smidigt att lära hunden att umgås med dina katter eller så har du ett rent helvete innan du kommer till den punkten. För att vara helt uppriktig med dig.

Jag känner en kvinna som tog hem en vuxen hund som var ute efter att ta livet av katterna. Men numera så umgås de avslappnat och sover tillsammans, ett riktigt imponerande jobb av henne. Jag vet att hon låste in katterna i ett rum i huset och började med att bara lära hunden vara inomhus tillsammans med katterna. När katterna fick gå lösa i huset var det koppel och munkorg på hunden som gällde.
Vet faktiskt inte hur lång tid det tog innan det började släppa, men jag kan inte tänka mig att det var en särskilt enkel period för varken ägaren, katten eller hunden. Fördelen för dig är att hunden har umgåtts med katter innan. Så då kanske perioden innan hunden lär sig slappna av är kortare.

Så det är definitivt genomförbart. Jag hade nog dock aldrig frivilligt suttit mig själv eller eventuella katter för den situationen. Misslyckas man så finns risken att det blir slutet för katterna, jag tycker det är viktigt att ha i åtanke.
 
Munkorg på hunden och rejäla tillsägelser så fort den lägger energi på katterna i form av spänning eller fixering. Du ska ha kontrollen, inte hunden.
 
@Invicta
Ja så tänker jag oxå, katterna borde bli tryggare när inte hunden kommer åt dom.
Säker zon ska jag ordna, sambon tycker inte om den tanken men han får säga vad han vill. Katterna måste känna sig trygga.

Aa det är det jag hoppas på, att hunden inser att katterna är en del av flocken.

@Wingates

Hur säger du åt hunden att det inte är ok? Säg nej? Avledning?
Säger nej och korrigerar. Men det gäller ju att göra det INNAN hunden börjar jaga - för då är det svårt att bryta dem iom jaktlusten som @Red_Chili säger. Avledning fungerar säkert men jag personligen vill göra det klart för min hund att vissa saker är förbjudna (sen kunde jag avleda efter).
Man får alltså inte ligga och råstirra, låsa sig etc mot katten - eller vad din nu gör innan den beslutar sig för att jaga. Hade kompostgaller mellan så han kunde se honom sen men inte komma åt honom - men har man en hund som forcerar sånt får man ju ha högre skiljevägg/grind.

Det tog några dagar för Ammo att inte vilja dödaZeus när vi skaffade honom, sen tog det nån månad innan han inte ville jaga skiten ur honom när han såg honom och sedan några mån till innan vi vågade låta dem umgås utan övervakning (mest iom att katten var så liten). Vet inte att det underlättade eller försvårade att Zeus ville till Ammo hela tiden ;)
 
Munkorg på hunden och rejäla tillsägelser så fort den lägger energi på katterna i form av spänning eller fixering. Du ska ha kontrollen, inte hunden.

Jag tror att jag är inne på @Red_Chili spår. Korrigera kommer förmodligen inte att fungera så bra alls faktiskt. Dels så kommer den korrigeringen att behöva vara ganska kraftig, dels så kommer det främst att fungera så länge någon är inom räckhåll att korrigera. Det bästa för att få en fungerande och pålitlig förändring måste nog ändå vara skvallerträning/motbetingning.
Sedan får man fråga sig vad man är villig att utsätta en hund för som inte har valt situationen den sitter i och bara agerar efter sina instinkter. Jag tycker att man måste vara en bättre hundägare än att välja kraftiga korrigeringar som förstahands val.
 
Jag tror att jag är inne på @Red_Chili spår. Korrigera kommer förmodligen inte att fungera så bra alls faktiskt. Dels så kommer den korrigeringen att behöva vara ganska kraftig, dels så kommer det främst att fungera så länge någon är inom räckhåll att korrigera. Det bästa för att få en fungerande och pålitlig förändring måste nog ändå vara skvallerträning/motbetingning.
Sedan får man fråga sig vad man är villig att utsätta en hund för som inte har valt situationen den sitter i och bara agerar efter sina instinkter. Jag tycker att man måste vara en bättre hundägare än att välja kraftiga korrigeringar som förstahands val.
... och risken man är villig att utsätta katterna för.
(Som kattmänniska får jag ångest av såna här trådar)
 
... och risken man är villig att utsätta katterna för.
(Som kattmänniska får jag ångest av såna här trådar)

Vi har också katt och när vi köper hund framöver nu så kommer hunden få lära sig att katten var här först och är lika mycket medlem av familjen som oss människor = totalt respekt för hans existens.

Mitt svar var alltså i förmån för katterna.

Vi är såpass måna om katten att vi tom kommer att bygga om för att det kommande barnet aldrig ska kunna störa honom osv.
 
Vi har också katt och när vi köper hund framöver nu så kommer hunden få lära sig att katten var här först och är lika mycket medlem av familjen som oss människor = totalt respekt för hans existens.

Mitt svar var alltså i förmån för katterna.

Vi är såpass måna om katten att vi tom kommer att bygga om för att det kommande barnet aldrig ska kunna störa honom osv.
Har man redan katt och skaffar en valp så är det nog lättare, ja. Men här handlade det ju om en vuxen vinthund såvitt jag förstod.
 
Som @Wingates sager, det handlar helt om "timing" nar man ger hunden tillsagelse att lata katten vara i fred. Precis nar hunden borjar focusera, men innan den "bestamt sig" for att jaga.

Jag hade 100% koll, vagade inte missa en enda gang med Miss Mandy och Chester i min avatar tills Mandy forstod att Chester inte ingick i en "normal" jakt som for ekorrarna.
Och trots att hon ocksa hade en annan katt (Bob) som hon inte fick jaga nar hon vaxte upp sa var inte alla katter darmed sjalvklara vanner, men det var helt klart mycket lattare att avbryta jakt pa frammande katter an pa en ekorre.
 
Absolut. Men principen är ju densamma.
Att lära sig respektera flockens medlemmar.
Precis som @escodobe skrev så är det väldigt varierande vad som fungerar med olika hundar. Ålder, ras och bakgrund påverkar extremt mycket.

För mjuka hundar eller hundar utan direkt jaktlust räcker ett "Nej". För hyfsat mjuka hundar eller hundar med måttlig jaktlust kan det fungera bra med vältajmade korrigeringar. För hårda hundar med extrem jaktlust och som jagar för att döda, då kan en korrigering snarare trigga igång hunden - hur vältajmad och kraftig den än är.

Som exempel kan nämnas när min äldsta tik var på lure coursing-tävling för någon vår sedan. Ja, tanken med det är just att hon ska jaga, men situationen då kan liknas vid att en hund i hemmet vill jaga och hinner börja jakten på katten. Min tik gick omkull i en kurva och splittrade knäskålen. Hon kunde inte använda benet pga det och skadan var så allvarlig att veterinären rekommenderade avlivning eftersom hon nog aldrig skulle kunna använda benet igen. Vad min tik gjorde där på fältet precis när hon gått omkull? Försökte fortsätta springa efter trasan. Jag är fullständigt övertygad om att det kan bli precis likadant med icke-kattvana vinthundar som bestämmer sig för att jaga katter. Om hunden har så stark jaktlust och är så triggad på jakten som min tik var där på fältet, då kommer ingen korrigering i världen att bita på hunden.

Kan tillägga att mellan att hunden får syn på katten till att den är igång och jagar så kanske det går en halv sekund. Vinthundar är sjukt snabba och är man inte extremt vinthundsvan är det naivt att tro att man varje gång ska hinna stoppa hunden innan den får för sig att jaga. Det är därför det är bättre att hålla katt och hund åtskiljda och försöka jobba med skvallerträning och andra positiva metoder. Det blir inte lika lätt fel då som om man försöker jobba med korrigeringar.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 731
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 046
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 966
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp