Absolut att olika hundar behover olika metoder. Min Malle ar mycket "handler soft" och om jag hojer rosten och later arg smalter han ihop i en liten hog, sedan stressar han sig sjuk over att jag blev arg. Jag tror det hant tva ganger under hans liv.
Nar han var pa vag for att satta tanderna i en "tranare" som "tilrattavisade" honom med att dra honom tillbaka i en spar lina rackte det med att jag tog ett steg fram (fran bakom tranaren i fraga), skakade pa huvudet och med en lagmald rost sa, "Leave it". Han avbrot sin framfart och jag kallade in for att beromma.
Min Rottis bryr sig inte sa mycket om vad jag tycker ... Hon vet vad hon vill och bryr sig inte alls forran jag hojer rosten och sager ifran pa skarpen (men det hjalper nar hon jagar en katt. Tack och lov) da hon motvilligt slutar jakten och kollar in med mig.
Nu "tranar" vi inkallning och att stoppa mitt i det roligaste flera ganger i veckan. Varje gang vi tranar skydd ar det kontentan, att sluta med det man vill gora och lyda matte nar man har som roligast. Det ar den basta allmanbildning for hundar man kan tanka sig.