Vi hade Treponti innan han började gå lös. Den satt jättebra! Dock måste man ju hänga med och vara fokuserad så de inte får chans att backa ur (oavsett sele tror jag). Hamnar man framför får kopplet aldrig bli sträckt liksom, jag körde med 10 m lång, tunn lina. 😻

IMG_18281.jpg
 
Beställde en Easy Walk i storlek S men den var ytte pytte liten så måste byta, såg annars riktigt bra ut.
Gick precis på nu men den var lite tajt runt bröstkorgen. Den har omkrets 23-28 cm. H-selen som vi övar med är inställd på ca 30 cm. Nästa storlek på Easy Walk är M 27-36 sedan L 33-46. Vilken storlek skulle ni välja? Hon verkar ha en omkrets just nu som 5 månader på ca 30. 33 skulle kanske bli ngt stort just nu men hon behöver inte selen på några månader egentligen så hon borde väl komma över 33 cm eller?🤔
 
Puttar lite angående storlek på sele, se föregående inlägg.. Är så villrådig.

Just nu skulle ju M passa bäst men hur mycket ökar dom i omkrets normalt? Så jag inte beställder M och hon har växt ur den på 6 månader.. Har ca 6 cm att växa på i storlek M.🤔
 
Puttar lite angående storlek på sele, se föregående inlägg.. Är så villrådig.

Just nu skulle ju M passa bäst men hur mycket ökar dom i omkrets normalt? Så jag inte beställder M och hon har växt ur den på 6 månader.. Har ca 6 cm att växa på i storlek M.🤔
Min nätta européhona blir nog inte mer än medium, så jag hoppas att hennes "hoppa i"-sele kommer räcka.
Men det är ju lite individuellt, så det är jättesvårt att sia. Men om du beställer large, så går den väl att "dra in" en del så den motsvarar "stor medium"...
 
Min nätta européhona blir nog inte mer än medium, så jag hoppas att hennes "hoppa i"-sele kommer räcka.
Men det är ju lite individuellt, så det är jättesvårt att sia. Men om du beställer large, så går den väl att "dra in" en del så den motsvarar "stor medium"...
Minsta inställningen på L är 33 cm och det borde hon ju växa i kan man tycka eller?
 
Jag tycker bästa selarna på kattungar är de klassiska med ett halsband och ett band runt kroppen. De brukar vara väldigt justerbara, och är hyfsat rymningssäkra. Inte så flashiga, förstås, men billiga och som sagt anpassningsbara för små kissemissar🐱.
 
Jag tycker bästa selarna på kattungar är de klassiska med ett halsband och ett band runt kroppen. De brukar vara väldigt justerbara, och är hyfsat rymningssäkra. Inte så flashiga, förstås, men billiga och som sagt anpassningsbara för små kissemissar🐱.

Bra att de fungerar så bra för dig. Då har du ovanligt lugna katter... :) jag har aldrig varit med om en rymningssäker sele, med halsband och band runt kroppen.

Så, det är nog individuellt som allt annat.

Jag har haft selar med halsband och rem runt magen, sele som var som en åtta, västsele, enklaste budgetvarianten av ihopp-sele med knäppe på ryggen (den fick jag klippa sönder i mikrokopiska delar då katten fastnade i den och fick panik) alla dessa selar har katter under alla 30 år tid jag haft egna katter (s*Alegni's Europé). och även de 27 år innan då vi hade katter i föräldrahemmet, som emellanåt hade sele, efter slagsmål med andra katter, andra djur och andra extrema tillfällen....

Nu har jag en ihopp-sele som är som heltäckande väst med kardborre samt plastiga istoppsgrejer som är SKIT när man har morotsfingrar pga neurologisk funktionnedsättning. :p Katten "älskar den", märker knappt av att hon har den på, när vi seltränar... Hon leker, äter, gosar och sover med den och har aldrig lyckats krångla sig ur den... Men jag har inte provat den utomhus än...
 
Beställde en Easy Walk i storlek S men den var ytte pytte liten så måste byta, såg annars riktigt bra ut.
Gick precis på nu men den var lite tajt runt bröstkorgen. Den har omkrets 23-28 cm. H-selen som vi övar med är inställd på ca 30 cm. Nästa storlek på Easy Walk är M 27-36 sedan L 33-46. Vilken storlek skulle ni välja? Hon verkar ha en omkrets just nu som 5 månader på ca 30. 33 skulle kanske bli ngt stort just nu men hon behöver inte selen på några månader egentligen så hon borde väl komma över 33 cm eller?🤔
Jag valde ju M till min britt (5,26kg) men jag valde samtidigt med vetskap om att kanske behöva köpa en ny om han växte ur den.
Nu har jag tyvärr inte katten kvar så jag kommer aldrig få veta om han någonsin växte ur selen.

Jag hade med andra ord köpt en sele som passar nu och sedan fått byta upp mig till ny storlek om det hade behövt.
 
Okej @super :) nu har jag faktiskt läst om din katts ras och jag står nog kvar vid att jag tycker en M är bra att börja med.
Hon är ju precis som en britt en långsamtväxande ras (även om de växer som ogräs första året) och som hona borde hon inte bli speciellt mycket större än vad min katt var och han breddade sig fortfarande när jag omplacerade honom som 2,5-åring men selen satt perfekt :)
 
Okej @super :) nu har jag faktiskt läst om din katts ras och jag står nog kvar vid att jag tycker en M är bra att börja med.
Hon är ju precis som en britt en långsamtväxande ras (även om de växer som ogräs första året) och som hona borde hon inte bli speciellt mycket större än vad min katt var och han breddade sig fortfarande när jag omplacerade honom som 2,5-åring men selen satt perfekt :)
Toppen! Tack snälla för rådet!❤
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp