super

Trådstartare
Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok men kanske lite stora runt halsen. Problemet är att hon ålar ur dom hur lätt som helst.. Inne gör det ju inget men ute vore det ju mardrömmen om hon tog sig ur selen vid rädsla tex. Så måste investera i en ny sele. Har kikat på denna som verkar vara smart iom att den spänns åt lite om katten försöker dra sig ur den. Någon som annars har något bra tips. Tanken är att hon ska kunna vara med oss på altanen i sommar etc.

https://vetzoo.se/petsafe-easy-walk..._vV0GfmdO2a-tSBxqzW2tuQUwDBCHPCsaAjPgEALw_wcB
 
Tre ponti sitter (relativt säkert, det är en katt) bra. Plus också på att den är lätt att sätta på och ta av och är bekväm för katten. Vad jag gör när Megara med blixtens hastighet retirerar och försöker dra sig ur selen är att springa så jag alltid står bakom henne.
 
Tre ponti sitter (relativt säkert, det är en katt) bra. Plus också på att den är lätt att sätta på och ta av och är bekväm för katten. Vad jag gör när Megara med blixtens hastighet retirerar och försöker dra sig ur selen är att springa så jag alltid står bakom henne.
Jag vet inte om jag gjorde något fel men jag lyckades aldrig fatta hur tre ponti skulle lyckas sitta rätt. Fanns inte en chans att jag ens skulle kunna gå utanför dörren med den på Kimchi. 😅 Alternativt funkar den inte för katter med mycket smal bringa. :) Han kan ju inte ha de som är utformade som "västar" och går mellan benen heller.
 
Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok men kanske lite stora runt halsen. Problemet är att hon ålar ur dom hur lätt som helst.. Inne gör det ju inget men ute vore det ju mardrömmen om hon tog sig ur selen vid rädsla tex. Så måste investera i en ny sele. Har kikat på denna som verkar vara smart iom att den spänns åt lite om katten försöker dra sig ur den. Någon som annars har något bra tips. Tanken är att hon ska kunna vara med oss på altanen i sommar etc.

https://vetzoo.se/petsafe-easy-walk..._vV0GfmdO2a-tSBxqzW2tuQUwDBCHPCsaAjPgEALw_wcB
Jag ägde den selen! Så himla bra, väldigt nöjd! Jag läste nog inte instruktionsboken så noga så jag missade att dra åt den svarta ”gummiringen” så han klev ur selen några gånger innan jag fattade hur man skulle göra och efter det; noll rymningar :up:

DA72F4A3-1E48-4895-939D-CCDDD1D82DDC.jpeg

Här kan man se den svarta ringen som ska dras åt :) så himla smidig att sätta på katten selen dessutom, genom med huvudet och sedan två spännen vid skulderbladen, dra åt ringen och sedan ut med katten! :D
 
Vi kör på vanlig H-sele här. Har inte hittat någon bättre så långt.
Det är en H-sele vi har här hemma, men hon prånglar ur frambenen genom halsen och ålar sedan ur resten..🪱 Än så länge använder vi den som träningssele inne hemma men jag skulle aldrig våga gå utanför dörren med den på. Hon har fått av den en gång men sedan har jag varit snabb och stoppat tillbaka frambenen och distraherat med godis så det inte blir en vana men som sagt så skulle jag aldrig använda den i skarpt läge. Nu går det mest ut på att hon ska förstå att följa trycket från selen lite grann och vilja följa med sas. Hon slänger sig gärna på rygg och ålar runt och biter i selen just nu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är en H-sele vi har här hemma, men hon prånglar ur frambenen genom halsen och ålar sedan ur resten..🪱 Än så länge använder vi den som träningssele inne hemma men jag skulle aldrig våga gå utanför dörren med den på. Hon har fått av den en gång men sedan har jag varit snabb och stoppat tillbaka frambenen och distraherat med godis så det inte blir en vana men som sagt så skulle jag aldrig använda den i skarpt läge. Nu går det mest ut på att hon ska förstå att följa trycket från selen lite grann och vilja följa med sas. Hon slänger sig gärna på rygg och ålar runt och biter i selen just nu.
Kanske behöver ni göra halsöglan lite mindre? :) Nu har jag ju en generellt mycket följsam kisse, men även när han fastnat någonstans och börjat krångla har H-selen funkat bra för oss.
 
Kanske behöver ni göra halsöglan lite mindre? :) Nu har jag ju en generellt mycket följsam kisse, men även när han fastnat någonstans och börjat krångla har H-selen funkat bra för oss.
Den går tyvärr inte att göra mindre utan är max inspänd tyvärr.🤔
 
Prova att sätta så kopplet sitter på bröstetistället. Har fungerat bättre på de katter jag haft i sele.
 
Den går tyvärr inte att göra mindre utan är max inspänd tyvärr.🤔
Äsch då! Då kanske det framför allt är en fråga om passform? Men klart värt att prova andra typer också, särskilt om hon inte trivs med den ni har nu.

Jag ville själv så gärna att Kim skulle ha en av de där jättemjuka, fina meshvarianterna som ser så sköna ut, men när jag fick på den på katten såg han ut som en ettåring i en vinteroverall typ. Han bara tultade och kunde inte vara kattig alls. :D Det fick bli så enkelt som möjligt här.
 
Visa bifogad fil 111243
Vi har köpt den här varianten som man trär benen genom och sedan knäpper på ryggen. Funkar bra på den korthåriga men är mecklig på den långhåriga, man kommer inte åt knäppningen tillräckligt smidigt när allt hår är i vägen 😅

PS. Kolla baktassen, haha
Vi har en liknande, dock tror jag vi måste byta ut våran för katten har vuxit klart nu 😅 Men annars har den varit jätte bra sitter stabilt och hon rör sig obehindrat i den utomhus.
 
Visa bifogad fil 111243
Vi har köpt den här varianten som man trär benen genom och sedan knäpper på ryggen. Funkar bra på den korthåriga men är mecklig på den långhåriga, man kommer inte åt knäppningen tillräckligt smidigt när allt hår är i vägen 😅

PS. Kolla baktassen, haha
Minnie o jag har också en liknande denna... hon har krypt ur h-selar och västselar och nån annan sorts puppy kliv i sele... men den här kommer hon inte ur... än så länge. Men jag bara väntar... - Fröken Houdini...
 
Minnie o jag har också en liknande denna... hon har krypt ur h-selar och västselar och nån annan sorts puppy kliv i sele... men den här kommer hon inte ur... än så länge. Men jag bara väntar... - Fröken Houdini...
Jag har svårt att se att någon annan katt än möjligtvis Fröken Houdini skulle kunna ta sig ur den här selen 😊
 
Nåja vissa katter rinner liksom ur vadsomhälst som om de var gjorda av kvicksilver. Sen går det att bita sig lös om vassa tassarna inte har hjälpt för att förhindra att man får selen på sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp