Bukefalos 28 år!

Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm inget host efter frukost från Sparky i dag, dock har hon nyst några gånger och är aningen blötare om nosen än vanligt.
Kommer vara nojig fram till måndag när vi ska till veterinär 🙄
 
Ingeborg har slutat dra in rumpan i lådan ordentligt O_o har kommit senaste dagarna, har fått torka kiss tre dagar i rad. Det blir lite kissigt på själva kanten och en klump precis på insidan av kanten så jag tror inte det är en protest... men vad gör jag åt det? 🤔 Ska tillägga att jag redan har XXL lådorna från zooplus så hon får absolut plats.
 
Låda med högre väggar? Jag har ett par plastbackar som kattlåda där det ryms mycket sand och ingen kan kissa eller skita utanför medan de är i lådan. Jag köpte mina på Bauhaus, de är tänkta till förrådsförvaring.
 
Några dagar efter att Millie gick bort mötte jag en katt när jag gick till jobbet. Hon tittade på mig. Jag tittade på henne och tårarna började rinna. Det var bara ngt alldeles extra med den katten.
Några veckor senare berättade mina föräldrar att dom fått besök på altanen av en alldeles speciell katt. Jag bara visste att det var samma katt. Och det var det.
Hon hade berört mina föräldrar också.
Efter det besöket kommer hon förbi då och då. Och sprider lite kärlek. Idag ville hon inte gå hem och det är ju inte så bra. Idag fick vi reda på var hon bor och också att hon har ett bra liv men det hade vi redan gissat.
Hon heter Doris.
92773DAA-0480-4907-BD0E-7F7C389F8B50.jpeg
 
Låda med högre väggar? Jag har ett par plastbackar som kattlåda där det ryms mycket sand och ingen kan kissa eller skita utanför medan de är i lådan. Jag köpte mina på Bauhaus, de är tänkta till förrådsförvaring.
Får fundera på det, tyckte plasten gav upp så fort i botten när jag hade såna sist 🤔 men hellre det än kiss på golvet. Skottade ur hälften av sanden/en decimeter nu ikväll också, insåg att jag fortsatt toppfylla trots att det bara var Sauron som storgrävde 😅 förhoppningsvis hamnar hon tillräckligt långt ner nu.
 
Får fundera på det, tyckte plasten gav upp så fort i botten när jag hade såna sist 🤔 men hellre det än kiss på golvet. Skottade ur hälften av sanden/en decimeter nu ikväll också, insåg att jag fortsatt toppfylla trots att det bara var Sauron som storgrävde 😅 förhoppningsvis hamnar hon tillräckligt långt ner nu.
Jag har de här, inga problem med att plasten inte skulle hålla.

1587238962266.png


Det är den högra jag har.
 
@Linta du har väl ”möblerat om” ang kissarna i hemmet så utifrån det tycker jag inte det verkar vara ett jätteproblem 😄 Låt det vara en stund nu om problemet inte är att kisse inte går i lådan utan något lite e.v hamnar lite utanför tänker jag 😄
 
@Linta du har väl ”möblerat om” ang kissarna i hemmet så utifrån det tycker jag inte det verkar vara ett jätteproblem 😄 Låt det vara en stund nu om problemet inte är att kisse inte går i lådan utan något lite e.v hamnar lite utanför tänker jag 😄
Det är tyvärr mer en pöl så jag får gärna bukt med det rätt fort. Golvet blir ju inte mindre förstört för att det är en olycka liksom. Om det inte räcker att sänka höjden på sanden ska jag prova @Mia_R s låda, den såg rejälare ut än dom jag hade förr :)
 
Det är tyvärr mer en pöl så jag får gärna bukt med det rätt fort. Golvet blir ju inte mindre förstört för att det är en olycka liksom. Om det inte räcker att sänka höjden på sanden ska jag prova @Mia_R s låda, den såg rejälare ut än dom jag hade förr :)

Annars kanske du kan ställa kattlådan I en stor balja med låg kant sålänge? Så ev kiss utanför hamnar i den baljan och inte på golvet.
 
Det är tyvärr mer en pöl så jag får gärna bukt med det rätt fort. Golvet blir ju inte mindre förstört för att det är en olycka liksom. Om det inte räcker att sänka höjden på sanden ska jag prova @Mia_R s låda, den såg rejälare ut än dom jag hade förr :)

tänkte mest att du har ny katt med i ekvationen och hon inte går utanför lådan i sak. Men du har ju fått jättebra tips ang modeller på låda 😄
 
Min 6åriga honkatt kastrerades i våras och efter det är hon helt galen i mat. Hon brukar få mat två gånger om dagen och det har aldrig varit några problem innan kastreringen. Men nu börjar hon skrika och ha sig timmar innan hennes mattid på kvällen. Hon är dessutom mycket mer benägen att försöka sno mat på diskbänken och från matbordet och det har hon aldrig gjort innan. Hon är bra i hullet just nu men hon kan inte gå upp mycket mer innan hon räknas som överviktig. Hur är era erfarenheter av att låta en sån katt ha fri tillgång på mat (torrfoder)? Känns risky men vet inte vad jag kan göra åt situationen och tänker att fri tillgång kunde lugna hennes hunger? Är ju varken kul för henne eller för oss människor med hennes skrikande. Hon tystnar inte förens hon får mat. Ikväll skrek hon i över en timme. Hade jag vetat att hon skulle bli såhär hade jag aldrig kastrerat henne, men det är ju det alla kunniga rekommenderar... :(
 
Min 6åriga honkatt kastrerades i våras och efter det är hon helt galen i mat. Hon brukar få mat två gånger om dagen och det har aldrig varit några problem innan kastreringen. Men nu börjar hon skrika och ha sig timmar innan hennes mattid på kvällen. Hon är dessutom mycket mer benägen att försöka sno mat på diskbänken och från matbordet och det har hon aldrig gjort innan. Hon är bra i hullet just nu men hon kan inte gå upp mycket mer innan hon räknas som överviktig. Hur är era erfarenheter av att låta en sån katt ha fri tillgång på mat (torrfoder)? Känns risky men vet inte vad jag kan göra åt situationen och tänker att fri tillgång kunde lugna hennes hunger? Är ju varken kul för henne eller för oss människor med hennes skrikande. Hon tystnar inte förens hon får mat. Ikväll skrek hon i över en timme. Hade jag vetat att hon skulle bli såhär hade jag aldrig kastrerat henne, men det är ju det alla kunniga rekommenderar... :(
Jag har aldrig haft problem med feta katter så det har fungerat för mig med att låta torrfoder stå framme, nu har däremot en katt magproblem så jag ger enbart burkmat och då ger jag hellre fler gånger.
 
Min 6åriga honkatt kastrerades i våras och efter det är hon helt galen i mat. Hon brukar få mat två gånger om dagen och det har aldrig varit några problem innan kastreringen. Men nu börjar hon skrika och ha sig timmar innan hennes mattid på kvällen. Hon är dessutom mycket mer benägen att försöka sno mat på diskbänken och från matbordet och det har hon aldrig gjort innan. Hon är bra i hullet just nu men hon kan inte gå upp mycket mer innan hon räknas som överviktig. Hur är era erfarenheter av att låta en sån katt ha fri tillgång på mat (torrfoder)? Känns risky men vet inte vad jag kan göra åt situationen och tänker att fri tillgång kunde lugna hennes hunger? Är ju varken kul för henne eller för oss människor med hennes skrikande. Hon tystnar inte förens hon får mat. Ikväll skrek hon i över en timme. Hade jag vetat att hon skulle bli såhär hade jag aldrig kastrerat henne, men det är ju det alla kunniga rekommenderar... :(

Jag slår åter ett slag för foderautomat som portionerar ut små portioner ofta.

Har 3 katter. 2 kan ha fritt utan problem, den tredje blir tjock.

Om din katt äter upp all mat den får och inte kan gå upp i vikt mer är ju risken stor den äter för mycket med fritt.
 
Majoriteten av katter går upp efter kastration, och får ökad aptit. Var bara glad att hon är kastrerad eftersom det minskar risken för juvertumörer och cancer. Om hon är så matbesatt skulle jag definitivt inte ge henne fri tillgång på torrisar då kommer hon kanske sluta skrika men definitivt gå upp i vikt. Fri tillgång på blötmat är bättre, eller aktiveringsleksaker som gör att hon äter mycket långsammare och får fundera och fokusera på att äta sin portion.

Min systers katthemskatt var helt foderfixerad och skrek också efter mat. Hon köpte en sån här:

1587248767871.png

Som fungerade bra tyckte hon, plus bollar och annat med torrisar i som godis.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/250839
 
Jag slår åter ett slag för foderautomat som portionerar ut små portioner ofta.

Har 3 katter. 2 kan ha fritt utan problem, den tredje blir tjock.

Om din katt äter upp all mat den får och inte kan gå upp i vikt mer är ju risken stor den äter för mycket med fritt.
Det visste jag inte att det fanns, låter ju super! Har du någon modell du rekommenderar?

Ja, det är det som gjort att hon aldrig fått fri tillgång innan... Men jag börjar bli lite desperat 🙉 och tänkte att de kanske lugnar sig efter ett tag på fri tillgång. Men jag antog att så inte är fallet :p
Majoriteten av katter går upp efter kastration, och får ökad aptit. Var bara glad att hon är kastrerad eftersom det minskar risken för juvertumörer och cancer. Om hon är så matbesatt skulle jag definitivt inte ge henne fri tillgång på torrisar då kommer hon kanske sluta skrika men definitivt gå upp i vikt. Fri tillgång på blötmat är bättre, eller aktiveringsleksaker som gör att hon äter mycket långsammare och får fundera och fokusera på att äta sin portion.

Min systers katthemskatt var helt foderfixerad och skrek också efter mat. Hon köpte en sån här:

Visa bifogad fil 49142
Som fungerade bra tyckte hon, plus bollar och annat med torrisar i som godis.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/250839
Jag sprider redan ut hennes mat i hela hennes stora katträd + att hon får en del av maten i foderboll :/ Så hennes ättid är ganska lång trots liten matmängd. Så problemet är ju mer att hon är hungrig och väldigt tydligt berättar detta.

Och såklart känns det bra att risken för cancer och andra sjukdomar minskat iom kastreringen, men jag hoppas jag hittar någon hållbar lösning med maten för just nu är hennes liv inte tiptop när hon bara längtar efter mat hela tiden. Några extra år i livet spelar ju mindre roll om hon är olycklig tänker jag.

Fri tillgång på blötmat får jag fundera på.
 
Megaras päls är lite tufsig och skivig, funderar på om det kan vara att det är fällningssäsong eller något annat. Tycker iofs inte att hon fäller mycket alls, betydligt mindre än Nikita.
 
Det är tyvärr mer en pöl så jag får gärna bukt med det rätt fort. Golvet blir ju inte mindre förstört för att det är en olycka liksom. Om det inte räcker att sänka höjden på sanden ska jag prova @Mia_R s låda, den såg rejälare ut än dom jag hade förr :)

Att byta låda är ett tips att fundera över, jag har annars en dörrmatta utanför lådan. En sådan där för typ 49 spänn som ser ut som heltäckningsmassa med gummi under. Det är himla smidigt, både för att samla upp extrasand och om det skulle råka hända en olycka när kisse sätter sig för nära utgången. Varken urin eller eventuell bajsplupp hamnar direkt på golvet och det är bara att skaka och tvätta mattan, går att köra i maskin.
 
Lugnt här hemma. Kissarna sover. Brunetten som en utsträckt brittlimpa i soffan, på rygg med tassarna in emot kroppen och huvudet bakåtböjt så strupen pekar emot taket. Ser lagom obekvämt ut, men vad vet jag simpla människa. Skönhetsmissen har snokat omkring litegrann under förmiddagen, men solar nu skönt på en stol i köket.

Fröken S har fått RC kitten ett tag nu för att gå upp i vikt, det funkar sisådär, men hon äter det och verkar nöjd i alla fall. Hon får ju bozita med Brunetten också. Efter ett tips så ska vi gå över till Acana och se om det gör någon skillnad. Det är inte så lätt att få i sig allt man behöver utan tänder och när man blir runtbossad av en bastant sambo som gärna snor åt sig det gottaste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
556
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
16 701
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp