Bukefalos 28 år!

Kattungar som inte går på lådan...

KrullTroll

Trådstartare
Har en kull med tre underbara små pissar hemma. Dom är friska, krya, pigga och äter och växer som dom ska.
Jag började "pott-träna" dom då dom var 3-4 veckor gamla och började kravla/gå omkring utanför garderoben där de föddes och levde sina första veckor.
Det är två honor och en hane. Den ena honan fattade det här med låda direkt. Hon kan vara i andra änden av huset men springer fort in i rummet där lådan står när det är dags.
De andra två däremot...det kissas och bajsas överallt förutom i lådorna. Har ställt lådor på flera ställen där de innan gjorde dina behov på golvet. Men de ignoreras och istället sätter de sig på ett nytt ställe, senast i min säng :down:
Ungarna är nu 8,5 veckor gamla.
Vad kan jag göra mer för att få dom att förstå lådgrejen?
Jag har ibland kommit på dom att sätta sig på andra ställen och då lyft i dom i en låda, men det har inte hjälpt.
Jag gör rent lådorna flera ggr/dag.
Torkar upp och skurar golvet flera gånger dagligen.
 
De ska vara på begränsat utrymme (ett rum är lagom nu, en liten hage räcker när de är 3-5 veckor) tills de är säkra på lådan. Ta bort alla "alternativa" toaletter också (dvs mjuka, kraftsvänliga tyger och liknande).

Vad har du för sand? Är den tillräckligt mjuk och finkornig för att alla katter ska acceptera den?
 
Dom var i ett rum (sovrummet där de föddes) fram till ca 5 veckor. Har tyvärr inga dörrar på rummen i huset...fuck öppen planlösning :banghead:
Har inget "krafsvänligt" utan dom sätter sig rätt på golvet. Förutom incidenten i sängen.

Sanden jag använder är ever clean multiple cats
 
Jag brukar ha kattungehage av kompostgaller (täckt med plast, småkatter klättrar bra). 1-2 kvm är lagom i början.

Kunge3-0005.jpg


Det du kan göra nu är att återgå till ett rum om det går, och ta bort allt annat än kattprylar. Bär ut sängen om det behövs! Det kan ju vara värt att prova en låda med annan sand också, om det skulle vara det som är fel. Av mina fem kullar har jag haft en unge som vägrade träpellets, så mina katter är nog ovanligt samarbetsvilliga på den punkten. Dock har alla ungar föredragit fleece framför toa-lätt som jag har till ungarna, så tyget ryker när de ska bli rumsrena.
 
Flera stycken på höjd borde funka!

Eller sätt upp en stor skiva (valfritt material) i dörren- jag hade en stor tavla som jag satte för dörröppningen till det lilla rummet där kattungarna var. som sagt var välj gärna det rummet med minst yta. - toaletten är inte ett alternativ? lätt att göra rent iallafall även om det kanske inte är en så "mysig" miljö.
 
Eller sätt upp en stor skiva (valfritt material) i dörren- jag hade en stor tavla som jag satte för dörröppningen till det lilla rummet där kattungarna var. som sagt var välj gärna det rummet med minst yta. - toaletten är inte ett alternativ? lätt att göra rent iallafall även om det kanske inte är en så "mysig" miljö.

Har funderat på just toaletten. Känns inge mysigt alls, men förhoppningsvis så är det bara för en kort period.
Alla katter jag haft innan, stora som små har fattat det här med låda på nolltid.
Såg i em att hankattungen gick och kissa på en låda och jag jublade. Hoppas det vänder snart för den tredje oxå.
Men ska överväga att låta dom flytta in på dass.
 
låt katterna vara på en begränsad yta utomhus så lär dom sig göra det där istället.

Utomhus vågar jag inte ha dom med risk att de smiter.
Två av dom ska dessutom bli innekatter i sina nya hem så vill inte vänja dom vid utelivet.

Allmän uppdatering, nu går 2/3 på låda. Bara ena honkatten kvar. Men skam den som ger sig :p
 
Roligt att det går framåt för dig med kattungarna!

*knapplån*

Vi tog hem en kattunge igår och första timmarna fick han vara med oss i vardagsrummet och träffa vår vuxna katt som bor här.
Denna kattunge har aldrig gått på låda och vi satt honom i lådan flera gånger igår och krafsade med tassen varje gång. Men han har inte kissat än. Så min fråga är, är det konstigt att han inte gått på toa sen igår eftermiddag kväll?

Han fick sova i ett rum inatt med mat, vatten och låda. Inget krafsvänligt på golvet och han har inte gjort något inatt heller.
 
Jag hade en kattunge som inte använde toalådan på ett dygn, förutom att ligga och sova i.
Fick då "låna" lite kattavfall från mina föräldrars katt, som jag lade i lådan. Först då kissade han.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 867
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp