Kattungar till salu?

Hittarinte

Trådstartare
Vi behöver eventuellt en ny kattunge framöver, men det finns knappt några annonser på bondkatter längre, vad har hänt? Sist vi letade för ett par år sen fanns det massor, men nu finns mest fina raskatter och vuxna katter till salu. Har något förändrats i kattvärlden, eller är det bara årstiden, att ingen har kattungar i april...?
 
Vi behöver eventuellt en ny kattunge framöver, men det finns knappt några annonser på bondkatter längre, vad har hänt? Sist vi letade för ett par år sen fanns det massor, men nu finns mest fina raskatter och vuxna katter till salu. Har något förändrats i kattvärlden, eller är det bara årstiden, att ingen har kattungar i april...?
Fel årstid. Vänta ett par månader så kommer de.
 
Vi behöver eventuellt en ny kattunge framöver, men det finns knappt några annonser på bondkatter längre, vad har hänt? Sist vi letade för ett par år sen fanns det massor, men nu finns mest fina raskatter och vuxna katter till salu. Har något förändrats i kattvärlden, eller är det bara årstiden, att ingen har kattungar i april...?

Dels kanske årstiden, katthonorna börjar ju löpa i mars, men också för att, tack och lov, har fler och fler kattägare börjat ta mer ansvar och BYB eller låter sina ute/stallkatter gå omkring okastrerade. Det är inte raskatter på blocket utan huskatter med någon låtsas procent ras i sig för att driva upp priset. Vill du ha en rasunge då är det reggning, vaccin helst x2, stamtavla och vetintyg senast sju dagar innan försäljningen.
 
Dels kanske årstiden, katthonorna börjar ju löpa i mars, men också för att, tack och lov, har fler och fler kattägare börjat ta mer ansvar och BYB eller låter sina ute/stallkatter gå omkring okastrerade. Det är inte raskatter på blocket utan huskatter med någon låtsas procent ras i sig för att driva upp priset. Vill du ha en rasunge då är det reggning, vaccin helst x2, stamtavla och vetintyg senast sju dagar innan försäljningen.

Finns många raskatter på Blocket.
 
Jag var i samma sits för några år sedan när jag letade katt. Till och med "uppfödaren" klagade på att det tog flera år innan någon av hennes okastrerade kattor fick ungar. Och enda anledningen till att de fick ungar var att de fick en ny granne som hade en okastrerad hane, så när de flyttade in hann de precis säga till att de ville ha kattungar, för hankattsägaren höll honom inomhus i väntan på kastrering.

Folk har helt enkelt blivit bättre på att kastrera sina katter. Titta bara på där jag bor mitt ute i ingenstans på landet där vi är 4 st hushåll på en 3 km lång grusväg, varpå vi bor sist. På vår väg har första huset två kastrerade katter (en hona och en hane), andra huset inga katter, tredje huset två kastrerade hankatter och så vi med en kastrerad hankatt. Detta trots att vi alla har gårdar och vill hålla gnagarbeståndet minimerat så våra katter är ute så mycket de vill. Tror att även "bönderna" tar mer ansvar numer!
 
Vi behöver eventuellt en ny kattunge framöver, men det finns knappt några annonser på bondkatter längre, vad har hänt? Sist vi letade för ett par år sen fanns det massor, men nu finns mest fina raskatter och vuxna katter till salu. Har något förändrats i kattvärlden, eller är det bara årstiden, att ingen har kattungar i april...?

Dels har inte säsongen riktigt börjat än, och dels har Blocket infört regel att katter inte får annonseras ut under 500 kr samt att man dessutom följer djurskyddslagen gällande kattungar.

https://www.blocket.se/tips-och-guider/kopa-och-salja-djur/kopa-katt

Om du letar kattunge så kontakta som redan tipsats om någon stödorganisation för hemlösa omhändertagna katter. De kommer ha kattungar i överflöd framöver utifrån årstid. Dock kommer kattungen kosta runt plus tusenlappen pga att den dels inte adopteras ut enligt lag tidigare än minst 12,veckor, och dessutom utöver det är vet kollad, vaccinerad och avmaskad . Väl värda pengar om man vill ha en frisk kattunge 😄
 
Lite sent svar men, tvekar att det är många riktiga raskatter på Blocket. Raskatter är ovanliga och många skriver kanske "Maine Coon" och sen tittar du på bilden eller läser i annonsen att det handlar om en långhårig huskatt eller så påstås det vara delvis Maine Coon för att driva upp priserna. Rekommenderar också att vända dig till ett katthem. Häromkring söker många katthem efter hem ute på landet som behöver musjägare för t.ex infångade kolonikatter.

(Man ska inte heller se ned på "fina" raskatter (är huskatter fula eller?), känner många som har raskatter som musjägare. Min siames kom från en uppfödare som bor ute i skogen vars kastrerade siameser är duktiga jägare och håller det gnagarfritt på gården, och min burma är riktigt bra på att hålla det musfritt ute på min altan.)

Jag var i samma sits för några år sedan när jag letade katt. Till och med "uppfödaren" klagade på att det tog flera år innan någon av hennes okastrerade kattor fick ungar. Och enda anledningen till att de fick ungar var att de fick en ny granne som hade en okastrerad hane, så när de flyttade in hann de precis säga till att de ville ha kattungar, för hankattsägaren höll honom inomhus i väntan på kastrering.

Folk har helt enkelt blivit bättre på att kastrera sina katter. Titta bara på där jag bor mitt ute i ingenstans på landet där vi är 4 st hushåll på en 3 km lång grusväg, varpå vi bor sist. På vår väg har första huset två kastrerade katter (en hona och en hane), andra huset inga katter, tredje huset två kastrerade hankatter och så vi med en kastrerad hankatt. Detta trots att vi alla har gårdar och vill hålla gnagarbeståndet minimerat så våra katter är ute så mycket de vill. Tror att även "bönderna" tar mer ansvar numer!

Dom har även börjat inse att en kastrerad katt är en bättre jägare; mindre tid för att gå runt och slåss om revir och para sig, mer tid för att jaga.

Glädjande att höra att folk tar mer ansvar! :up:
 
Senast ändrad:
Jag letar också katt, hade tänkt mig hederlig bondkatt men verkar hopplöst att få tag på. Ringt på två annonser idag, 10-15 min efter att annonserna kommit ut. Säljarna är helt bombarderade med köpare o katterna försvinner direkt!
 
Kolla in katthemmen, de får alltid in många dräktiga honkatter lite senare på året. Så vänta några månader.

Drömmen/önskan är ju att släppa ihop kattunge med nuvarande katt hyffsat tidigt i sommar då jag är hemma och kan hålla koll på att det går bra och ge kattungen sällskap medan andra katten är ute. Kattunge får inte gå ut förrän hen är kastrerad. Börjar jobba heltid i mitten av aug så hade önskat att ihopsläpp, kastrering och anpassning till nya hemmet var ”klart” tills dess.
 
Drömmen/önskan är ju att släppa ihop kattunge med nuvarande katt hyffsat tidigt i sommar då jag är hemma och kan hålla koll på att det går bra och ge kattungen sällskap medan andra katten är ute. Kattunge får inte gå ut förrän hen är kastrerad. Börjar jobba heltid i mitten av aug så hade önskat att ihopsläpp, kastrering och anpassning till nya hemmet var ”klart” tills dess.
Hör av dig till katthem samt veterinär i området där du bor och lämna din info. Så kan de höra av sig till dig om de får in kattungar på hemmet eller till veterinären för avlivning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 692
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp