Bukefalos 28 år!

Kattunge 4-5 veckor, hjälp?

C

Calenfiriel

(För er som kanske minns så blev det ingen adoptivkatt för mig, pojkvännen och lilla Elsakatten, vi är fortfarande bara tre)

Iallafall så hittade de på mammas jobb i fredags en liten kattunge som trillat ner från loftet inuti en vägg. De bröt loss ett par plankor och räddade katten. Mamman stod dock inte att finna någonstans, ingen hade sett till någon av katterna som brukar stryka omkring där på ett tag, och som kattungen ropade borde de ha hört om hon svarade. Så nu är mamma och pappa surrogatfamilj över helgen åt kattungen. Den, en liten hona förresten, är högst fyra-fem veckor gammal, mamma har varit hos veterinären och köpt nappflaska och mjölk och mat åt henne. Hon äter fint, hon åt till och med lite fisk idag, och hon är rumsren och fin och kissar som hon ska. Men hon bajsar inte... Hon verkar inte ha ont i magen alls, och mamma har masserat henne försiktigt som kattmammor gör, men utan resultat. Någon som har några tips?
Jag vet att vissa djur äter sina barns avföring, gäller detta även katter, och kan kattungen ha ätit upp det själv eller har hon verkligen inte bajsat?
Jag skulle verkligen bli glad om någon kunde ge mig råd!! :bow:

(För övrigt hoppas jag och pojkvännen på att kunna ta över kattungen sen när dom börjar inse att det är lite jobbigt att ta hand om ett spädbarn 24-7 på jobbet:angel: ...här är alltid någon av oss hemma och har tid liksom.)
 
Sv: Kattunge 4-5 veckor, hjälp?

Du kan ta en fuktig servett och massera henne runt rumphålet, mamman brukar slicka ungarna där för att stimulera dem att bajsa.
 
Sv: Kattunge 4-5 veckor, hjälp?

jag tror att det vore bra för lillakissen att komma hem till en en annan katt, fast din mamma kanske också har katt. Med lite tur så kanske din katt komer att ta sig an den lilla och tvätta oxh dona och framförallt lära den att vara katt.

I vilket fall - store eloge till er för att ni tar er an den lilla !
 
Sv: Kattunge 4-5 veckor, hjälp?

Kattungen har tur! Mamma hittade en vän som hade katt med jämngamla ungar, och bara två stycken, så våran får plats hos dem! :)

Så blev det ingen ny katt nu heller, men jag får väl hålla utkik efter annonser som vanligt...
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi tog in en rejält sjuk kattunge. Symptom som kvarstår nu (till och från) är snorig/nyser. Detta försvinner några timmar efter en...
Svar
5
· Visningar
1 284
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: Emine
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: dotzie
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 972
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp