Okej av kattjouren?

Nej, min hade ingen svullen mage och inga gaser, men hon hamnade på katthemmet i 2 månader, blev troligen smittad där, och sen hem till mig, så hon var inte sjuk så länge i det.
Din katt kan ju ha haft det länge och därför vara mer påverkad av det.

Bra att ni matar med fodret veterinären rekommenderade och enligt dens ordination.

Ja det gör jag såklart, gett den skonkost också. Det kattjouren vill att den skall äta har inte hjälpt. Denna har ju ungar med så är rädd att dessa också smittas.

Upplever att den dåliga magen går i skov, den är aldrig helt bra. Men mer ok i perioder. Numera är det en blöt sörja som luktar jättemärkligt.
 
Ja det gör jag såklart, gett den skonkost också. Det kattjouren vill att den skall äta har inte hjälpt. Denna har ju ungar med så är rädd att dessa också smittas.

Upplever att den dåliga magen går i skov, den är aldrig helt bra. Men mer ok i perioder. Numera är det en blöt sörja som luktar jättemärkligt.

Var det inte skonkost foder ni köpte ifrån veterinären?
Nej ge inte det kattjouren vill, lyssna på veterinären :)

Giardia och Tritrichomonas smittar, så risken finns att ungarna redan är smittade.
 
Var det inte skonkost foder ni köpte ifrån veterinären?
Nej ge inte det kattjouren vill, lyssna på veterinären :)

Giardia och Tritrichomonas smittar, så risken finns att ungarna redan är smittade.

Ja det är de säkert, sagt innan till dem och frågat om det kan vara detta men det svaras det inte på.

Jo det är skonkost jag fick från veterinären. Men tidigare har jag gjort egen (tips från annan veterinär), det fick jag bannor för utom från katten.
 
Är du säker?
Idag sa veterinären att hon höll med mig, men att det inte var tillräckligt för att hon skulle kunna agera.
Veterinären får inte agera på.eget bevåg. Speciellt om veterinären vet att du inte är ägare, då får hen inte avliva katten.

Länsstyrelsen kan agera mer eller mindre akut, beroende på hur allvarlig anmälan är. De kan begära att katten tas till veterinären och att veterinärens råd följs. Dvs, säger veterinären avliva, så måste de följa det.

Om kattjouren inte följer det, kan Lst överväga att omhänderta katten. (De kan göra det omedelbart också, men har katten diarré och "bara" nedsatt allmäntillstånd så gissar jag att kattjouren kan gå en chans).

Mitt råd är att du ringer lst så de kan ställa alla frågor de behöver ha svar på.
 
Såhär gick det, katten är nu överskriven på mig till sist. Jag gav henne enbart specialfodret och ”startade om” magen från början dvs fasta och sedan små små portioner var tredje timme. Magen har hållit sig fin sedan jag skrev tråden.

Från att ha legat apatisk och uttorkad (vi trodde det var en fd tamkatt från början då hon var så lätthanterad) blev hon senare skyggare en period (där tror jag traumat med vetbesöken spelade in också).

Idag är hon liten, lagom rund och otroligt busig. Nästan busigare än kattungarna och lite socialt inkompetent, som om hon aldrig lekt och varit trygg förr. Oron att inte få mat kommer nog alltid att finnas även om den minskat. Idag kan hon också komma och mysa och slappna av kortare stunder. Hon lämnar heller inte bottenvåningen, vill absolut inte ut. Men hon känns både glad och frisk och för första gången lycklig.
Så nu hoppas jag att ”framgångsagan” fortsätter för henne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 063
Senast: mackan
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 246
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Lite luddig rubrik kanske, men såhär ligger det till. För ett par veckor sedan fick jag grannens två katter, en kattunge på typ 5,5...
2
Svar
20
· Visningar
2 720
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp