Okej av kattjouren?

Om jag förstått lagen rätt så är man ansvarig för och ägare till en katt om man haft den i tre månader (och med upphittade anmält den upphittad). Det kanske kan vara värt att tänka på.

Och om katten så ska den antingen få den vård den behöver eller avlivas. Jag ser det inte som ett alternativ att släppa tillbaka den, ens om den var frisk, tror inte att det är lagligt heller (man får vad jag vet inte dumpa katter). Mycket dåligt skött av "Kattjouren" :down:
 
Lämna tillbaka katten. Katten är sjuk och behöver veterinärvård. Om de vägrar avliva måste de ju istället ge den vården som krävs. Jag vet inte hur lagen tolkas i detta fall men risken finns att du som ansvarar för katten i nuläget kan råka illa ut om den får fortsätta lida i ditt hem.
Jag hade vägrat samarbeta med en organisation som beter sig på det viset och skulle inte ta emot någon mer katt.

Instämmer... men jag hade inte lämnat tillbaka katten utan åkt till veterinär för en sista resa :cry:Skulle organisationen vilja ge sig på mig för det får de väl göra det. Katten lider inte längre iaf.

Edit: Och ja, sådant här får mig att hata människor även om jag försöker låta bli...
 
Lämna tillbaka katten. Katten är sjuk och behöver veterinärvård. Om de vägrar avliva måste de ju istället ge den vården som krävs. Jag vet inte hur lagen tolkas i detta fall men risken finns att du som ansvarar för katten i nuläget kan råka illa ut om den får fortsätta lida i ditt hem.
Jag hade vägrat samarbeta med en organisation som beter sig på det viset och skulle inte ta emot någon mer katt.

Problemet där är ju att katten är ett djur med känslor. De kanske tar henne till vet nån mer gång sedan skall de exprimentera själva. Hon kommer att få byta hem gång på gång på gång alt bli satt i ett rum utan speciellt mycket mänsklig kontakt. Vill man ge henne det ödet?
De kommer inte att ta bort henne, däremot omplacera... igen och igen och igen.
 
Instämmer... men jag hade inte lämnat tillbaka katten utan åkt till veterinär för en sista resa :cry:Skulle organisationen vilja ge sig på mig för det får de väl göra det. Katten lider inte längre iaf.

Edit: Och ja, sådant här får mig att hata människor även om jag försöker låta bli...

Mina tankar går också dit, adoptera den (den är inte min) och sen ta bort. Ev göra ett sista vetbesök där div prover tas där jag får vara med som har koll och följt katten.
 
Mina tankar går också dit, adoptera den (den är inte min) och sen ta bort. Ev göra ett sista vetbesök där div prover tas där jag får vara med som har koll och följt katten.
Är du säker på att den inte är din? Har du varit med på veterinärbesöken (jag kan ha missat något)?
 
Om jag förstått lagen rätt så är man ansvarig för och ägare till en katt om man haft den i tre månader (och med upphittade anmält den upphittad). Det kanske kan vara värt att tänka på.

Och om katten så ska den antingen få den vård den behöver eller avlivas. Jag ser det inte som ett alternativ att släppa tillbaka den, ens om den var frisk, tror inte att det är lagligt heller (man får vad jag vet inte dumpa katter). Mycket dåligt skött av "Kattjouren" :down:

Om jag förstått det rätt får man ”dumpa” katter så OM de är kastrerade och OM någon, i detta fallet kattjouren är där och matar. Vilket de gör, men ser de då katten? När hon blir sjukare? Kan de då fånga den?

Den är inte anmäld upphittad mer än styrde knackat på närliggande hus men ingen känts vid den (där den hittades).
Men rent krasst finns det inga avtal skriva mellan mig och dem...Så vems är katten egentligen?
 
Är du säker på att den inte är din? Har du varit med på veterinärbesöken (jag kan ha missat något)?

Enligt dem är den deras och jag är jourhem. Inget är skrivet mellan oss dock. Försäkringen står på dem.

Nej, jag har inte varit med. De har velat skött det och kommunikationen med vet själva. Vi/jag är inte heller betrodd att veta något om katter heller. Det läggs ut fina bilder osv med text där man filat sanningen.
Man kommer också med div ”tips” ena dagen ”gör si” och nästa ”gör så”...
 
Om jag förstått det rätt får man ”dumpa” katter så OM de är kastrerade och OM någon, i detta fallet kattjouren är där och matar. Vilket de gör, men ser de då katten? När hon blir sjukare? Kan de då fånga den?
Då är de fortfarande ägare och måste sköta det korrekt. Att bara mata är inte att ta hand om djuret tillräckligt, de måste ge veterinärvård vid behov och tillsyn (över alla katter) minst två gånger per dag. Kan de hålla lagen är det ju lagligt att ha utekatt, men inte att bara mata och hoppas på det bästa. Jag håller på och letar bland lagar om hittegods, återkommer när jag hittat.
 
Problemet där är ju att katten är ett djur med känslor. De kanske tar henne till vet nån mer gång sedan skall de exprimentera själva. Hon kommer att få byta hem gång på gång på gång alt bli satt i ett rum utan speciellt mycket mänsklig kontakt. Vill man ge henne det ödet?
De kommer inte att ta bort henne, däremot omplacera... igen och igen och igen.
Lämna tillbaka katten och anmäl till Länsstyrelsen att katten far illa och ej får den vård som krävs. Då kommer de se till att den får rätt vård eller omhänderta den och avliva den. Självklart har katten känslor, men problemet om du har kvar den hos dig och inte gör något så fortsätter den ju lida men hos dig? Alternativt gör som @athena_arabians och ta katten till veterinär självmant.
 
Katten har varit hos veterinären idag, funkar inte detta och man inte hittar några fel pratade veterinären om att låta den få somna in. Jag håller med... dock har dessa ”no kill” i sitt tänk.

Varit en strid idag med ”kattjouren”, då katten dels inte enligt dem skall ha den kost katten är ordinerad. Jag hade också gjort skonkost innan till den som var ”big no”- nästan så man skulle kunna tro att jag och veterinären gett den rävgift.

Dock har jag norra följdfrågor. Ett av deras alternativ förutom att släppa ut den i en kattkompisarna är att sätta den i sk kattvoljär. Dvs som en liten hundrastgård...får man verkligen hålla katt på det sättet?

Jag behöver ytterligare lite mer kött på benen.
 
https://polisen.se/tjanster-tillstand/hittegods/upphittat-djur/

Så är inte katten anmäld upphittad är det nog ett första steg för att följa lagen. Nu är inte alla steg följda.

Jag tycker inte att du ska lämna tillbaka den till "Kattjouren", men kan du inte ha kvar den så hellre till polisen/ ett katthem.

Har inte personer typ ”kattjouren” något tillstånd att få fånga in katter? De tar ju in många, kollar chip och har de inga tar de hand om dem och placerar om dem. Samt lägger dem på vilse.nu samt lägger den som upphittad i lokala FB grupper?
Tänker att de borde ha något tillstånd, för kreti och pleti kan väl inte bara sätta fällor och ta in katter som man vill?
 
Har inte personer typ ”kattjouren” något tillstånd att få fånga in katter? De tar ju in många, kollar chip och har de inga tar de hand om dem och placerar om dem. Samt lägger dem på vilse.nu samt lägger den som upphittad i lokala FB grupper?
Tänker att de borde ha något tillstånd, för kreti och pleti kan väl inte bara sätta fällor och ta in katter som man vill?
Jag vet inte om det krävs tillstånd. Vi har fångat in tolv katter (en koloni) med enbart tillstånd från personen som ägde marken. Vi tog dem till veterinären som kastrerade och märkte dem. Vi fick ju söka tillstånd från länstyrelsen för att ha fler än nio katter, men inget mer än så.

Om du kontaktar länstyrelsen eller polisen kanske de vet om organisationen har tillstånd?
 
Jag vet inte om det krävs tillstånd. Vi har fångat in tolv katter (en koloni) med enbart tillstånd från personen som ägde marken. Vi tog dem till veterinären som kastrerade och märkte dem. Vi fick ju söka tillstånd från länstyrelsen för att ha fler än nio katter, men inget mer än så.

Om du kontaktar länstyrelsen eller polisen kanske de vet om organisationen har tillstånd?

Tack, det ska jag göra.
Vet att de haft tillstånd för en koloni men just nu fångas det katter överallt.
 
Om vet vid nästa besök säger avliva och föreningen vägrar så ringer du lst och berättar det. Att du tar hand om katten år föreningen, den är sjuk och vet rek avlivning men föreningen vägrar.

Då kommer den få somna.

Är du säker?
Idag sa veterinären att hon höll med mig, men att det inte var tillräckligt för att hon skulle kunna agera.
 
Är katten avmaskad? Annars avmaska den.
Har man tagit avföringsprov? min katt hade giardia och tritrichomonas när hon kom från katthemmet, hon hade illaluktande diarre som symtom.

Om den är avmaskad och man har tagit avföringsprov skulle jag behandla för stress och dålig mage.
Feliway i vägguttaget i rummet där katten vistas, och skonkost, enligt min erfarenhet är dessa 2 foder bäst emot dåliga magar
https://vetzoo.se/veterinary-diets-cat-gastro-intestinal
https://vetzoo.se/prescription-diet-feline-id

Dessa 2 foder finns att köpa hos veterinären, finns även som blötmat.
Kattjouren behöver ju inte veta att du ger katten rätt foder, du kan ljuga och säga att du ger det foder dem vill, och sedan egentligen ge det foder katten faktiskt behöver. För det är okej att ljuga när dem inte vill ge det foder som är bäst för katten.
 
Är katten avmaskad? Annars avmaska den.
Har man tagit avföringsprov? min katt hade giardia och tritrichomonas när hon kom från katthemmet, hon hade illaluktande diarre som symtom.

Om den är avmaskad och man har tagit avföringsprov skulle jag behandla för stress och dålig mage.
Feliway i vägguttaget i rummet där katten vistas, och skonkost, enligt min erfarenhet är dessa 2 foder bäst emot dåliga magar
https://vetzoo.se/veterinary-diets-cat-gastro-intestinal
https://vetzoo.se/prescription-diet-feline-id

Dessa 2 foder finns att köpa hos veterinären, finns även som blötmat.
Kattjouren behöver ju inte veta att du ger katten rätt foder, du kan ljuga och säga att du ger det foder dem vill, och sedan egentligen ge det foder katten faktiskt behöver. För det är okej att ljuga när dem inte vill ge det foder som är bäst för katten.

Den är avmaskad gånger 2, feliway är testat utan resultat. Njurar, sköldkörtel, infektion, urin osv är kollat utan anmärkning. Nu gör vi avföringsprov för att se om det ger något.
Vi köpte ut det veterinären ordinerade och har fått ett matschema där man ”startar om” magen.

Är just illaluktande diarré hon har och det du nämner är det som skall tas prover på. Jag skall också läsa på om det då jag vet för lite om det. Luktar nån blandning mellan en människa som är kass i magen och starkt av kattmat... jättekonstig lukt. Svullen mage stundtals och mycket gaser, hade din också så?
 
Den är avmaskad gånger 2, feliway är testat utan resultat. Njurar, sköldkörtel, infektion, urin osv är kollat utan anmärkning. Nu gör vi avföringsprov för att se om det ger något.
Vi köpte ut det veterinären ordinerade och har fått ett matschema där man ”startar om” magen.

Är just illaluktande diarré hon har och det du nämner är det som skall tas prover på. Jag skall också läsa på om det då jag vet för lite om det. Luktar nån blandning mellan en människa som är kass i magen och starkt av kattmat... jättekonstig lukt. Svullen mage stundtals och mycket gaser, hade din också så?

Nej, min hade ingen svullen mage och inga gaser, men hon hamnade på katthemmet i 2 månader, blev troligen smittad där, och sen hem till mig, så hon var inte sjuk så länge i det.
Din katt kan ju ha haft det länge och därför vara mer påverkad av det.

Bra att ni matar med fodret veterinären rekommenderade och enligt dens ordination.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 133
Senast: mackan
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 515
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Lite luddig rubrik kanske, men såhär ligger det till. För ett par veckor sedan fick jag grannens två katter, en kattunge på typ 5,5...
2
Svar
20
· Visningar
2 761
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp