Bukefalos 28 år!

Kattunge på rymmen - Desperat behov av hjälp!

C

cooli

Jag och min familj har nu råkat ut för ett beskymmer som vi verkligen inte kommer på någon lösning till.
Igår (onsdag) hämtade vi en fyra månaders kattunge som då bodde hos en fodervärd i djuskyddföreningens regi. Han hade två syskon, och hade före han hamnade hos fodervärden (han fyttades dit förra fredagen) varit en halvvild utekatt som endast blivit matad. Han var alltså inte van vid människor eller tam.

Nåväl, igår hämtade vi honom som sagt och då hade han då bott inne hos fodervärden med sina tre syskon i fem dagar. Visst var han vild, men då vi kom hem och han fick bekanta sig med den nya miljön (dvs. mitt rum) och oss (jag, mamma och mina två bröder) så visade han sig vara en väldigt nyfiken, busig och tillgiven liten filur. Han började direkt stryka sig mot oss, ville bli krusad och lade sig på rygg och spann konstant.
Efter ungefär en timme fick han börja utforska resten av huset. Det gick jätte bra, även om han var lite försiktig först, och han ville hela tiden ha uppmärksamhet.

Ungefär halv fem gav jag honom mat. Och sedan följde det stora misstaget: Vi hade tänkt fostra honom till en inne/ute katt, då alla våra tidigare katter varit sådana, och jag och mamma tänkte att det knappast skulle skada att ta ut honom efter att han ätit så han fick utföra sina behov. Så jag bar ut honom på gräsmattan och han började gå runt, busa med mig och ville bli krusad. Helt plötsligt blev han rädd och sprang in under gräsklipparen (?). Efter lite mutning med köttbullar och leksaker kom han ut därifrån men bara för att rusa rakt genom häcken och försvinna. Jag och mamma var efter honom direkt men vi såg inte skymten av honom. Vi letade, som flest sex personer, och satte ut mat. Klockan 1 inatt hade han fortfarande inte uppenbarat sig och jag började ge upp hoppet om att han skulle komma tillbaka så jag gick och lade mig.

Imorse blev jag väckt av jamande utanför huset, och gick direkt ut. Jag såg Tyko, som han heter, komma emot huset men sedan vände han så fort han såg mig och sprang in i häcken igen. Vi ställde ut ny mat och vatten och jag satte mig och väntade på trappan (inte synlig för honom dock). Vi har hört jamanden från häcken hela dagen, jag har även själv fått se honom på ca. 0,5 m avstånd men han vänder bara och springer iväg. Jag har även sett honom en andra gång idag men även då sprang han iväg trots att jag hade mat med mig. Jag hör med jämna mellanrumt jamning och pip från häcken, och han har inte ätit på över ett dygn nu, så jag antar att han är hungrig, törstig och ensam.

Vårt problem är nog rätt så uppenbart: Hur skall vi få fast denna kattunge som uppenbarligen gått tillbaka till sitt gamla liv som vildkatt och är rädd för oss? Just nu har vi mat, fisk och vatten nära häcken och låter honom vara, men han kommer ändå inte och äter. Men hans jamningar gör ju att vi vet att han är vid häcken och i det igenväxta diket tätt bakom.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!
 
Sv: Kattunge på rymmen - Desperat behov av hjälp!

Ni kanske kan höra med djurskyddet om dom har någon fälla att låna ut?
 
Sv: Kattunge på rymmen - Desperat behov av hjälp!

Det ordnade sig tillslut! Vi har en "källare" i vårt hus där vi förvarar cyklar, lite virke osv. och den har ingen dörr. Tyko hade gått in dit och då en av våra hundar reagerade på lukter från källaren så lade vi dit mat och en skiva för dörren och hoppades på att han skulle vara där. Vilket han som tur var var :) Så nu ligger han bredvid mitt tangentbord och vill ha uppmärksamhet!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 649
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 511
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 154
Senast: kratbran
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 087
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp