Kattutställning!!

pricccen

Trådstartare
Nu på lördag ska jag för första gången ställa ut min huskatt Pluttis, jag skulle vilja ha så mycket råd och tips som ni kan hitta på..
Jag har redan börjat bli nervös *suck* men det ska bli otroligt kul!

Ska även hämta min första raskatt på utställningen *norsk skogkatt*

:bow:
 
Tja, just vad vill du veta?? Man skulle kunna skriva ett par sidor om det...
Jag förmodar att du har koll på saker som vaccinationsintyg och burskynke... annars är det lite sent nu.
Sedan vet jag ju inte om det är en kort- eller långhår, man behandlar ju pälsen ganska olika, men generellt ska katten vara ren och fräsch, öron och ögon rena, klorna klippta!
När man kommer dit går man först igenom veterinärkontroll, sedan checkar man in, och får sitt nummer... letat upp buren och installerar katten. Sedan kan de vara läge att kolla var den egna domaren sitter, och försöka få ett hum om hur många katter som är före (brukar sitta lappar på domarbordet om vilka raser/färger de ska döma, så får man räkna i katalogen) När det är dags för den egna katten bär man fram den (se till att vara där och ha koll när den ska upp, sena katter är ett elände, det tar lång tid nog som det är) och är man inte så van räcker det om man ställer katten på bordet när domaren säger att det är ok. Domaren bedömer katten, och berättar ofta för ägaren/publiken undertiden, och när katten är bedömd säger de om de vill ha kvar den, eller om man ska komma tillbaks till nomineringarna, eller om man är färdig...

Efter grundbedömningana görs nomineringar, domaren väljer ut sina bästa kater, som ska tävla mot de andra domarnas bästa katter i panelen. Den katt som blir nominerad ska sedan till panelen, då bär man upp katten till den bur som har kattens nummer, sedan visar en assistent katten för domarna, vinnande katt här blir Best in Show!

När utställningen är slut kan man packa ihop och åka hem, men det är viktigt att man inte gör det innan arrangörerna säger att det är ok, annars kan man bli avstängd...

Detta var ytterst kortfattat, mer info om cert, bivar, nomineringar, paneler, bis/box, prepareringstips osv finns på Svenska Katters sida

Är det något som är oklart på plats brukar det alltid gå bra att fråga burgrannen :)
 
Hej!
Jag ska också ställa ut på lördag, iofs bara ett klubbmästerskap i Örebro, vart ska du?

Verkar även som jag ska gå assistent på den utställningen, för första gången :crazy: :)
 
Tack så mycket för era svar!
Jag har ordnat med vaccination, Id-märkning och burskynke. Så det är klart, min katt är långhårig och jag blev rekomenderad att tvätta honom med Yes diskmedel dagen innan, klippa klorna och tvätta öron och ögon!
Vad ska jag mer ha med mig till själva utställningen?

Jag ska till KM i Örebro jag också.. det ska bli himla spännande då jag enbart ställt ut hästar förrut :)

Kattlådan till ex kan man ta en vanlig liten kattlåda? Får den plats i en enkelbur?

Tack för all hjälp! :bow: :bow:
 
Ta en titt på prepareringstipsen... Att avfetta pälsen, dvs med yes el. liknande är en pytteliten del av hela långhårsprepareringen, då behövs balsam (för att inte pälsen ska bli uttorkad) antistat osv... Bättre att enbart tvätta med milt schampo, om man inte tänker gå igenom hela proceduren.
Läs under tipsen för semilånghår så blir det nog bäst, eftersom det ofta är vad husisarna ligger närmast i pälskvalité.

Glad att jag har korthår, som dessutom har bäst päls om han inte badas :smirk:
 
Vad kul! Vad heter katten du ska ställa?
Så man kan titta till er :D
 
Enbart avfettande schampo/diskmedel funkar bra på långhåriga (nu pratar jag semilånghår, visserligen) katter också, såvida de itne har väldigt torr päls från början. Jag har ragdoll, coch jag har provat både med och utan balsam, och jag kan inte säga att det gjorde någon större skillnad. Balsam kan säkert vara bra på långhårspälsar som lätt tovar sig, men för mina katter var det överflödigt.

Hur många dagar innan man ska bada katten kan variera. Man får prova sig fram. Min ragdollhona blir bäs om jag badar två-tre dagar innan, annars blir hennes päls lätt platt och tråkig, medan min hanne måste badas alldeles inpå, för att behålla fräsch-heten.
Glöm inte att späda ut yes innan bara! Man ska inte använda koncentrerad yes, såvida man inte ska ta bort fettsvans eller likn.
 
Det här brukar jag ha med mig på utställningar:
*Burskynke + övrig inredning till buren (kuddar osv)
*Låda (det finns speciella små utställningslådor, finns att köpa i djuraffärer)
*Kattsand (ibland finns det att ta av på utställningen, men inte alltid...)
*Mat och vattenskål
*Kattmat
*Kam och borste
*antistat-spray (eller någon annan spray som man tycker funkar bra, jag har en som heter show ring mist, den är bra)
*kamera
*fällstolar (man blir annars väldigt trött i fötterna)
*Viktiga papper: tställningsbekräftelsen, stamtavla, vaccinationsintyg, id-märkningen (de vill oftast se klisterlappen som man fick av vet)
 
Tack :bow:
Nu känns det som om jag börjar få lite kött på benen :)
Jag ska försöka hinna iväg och köpa låda och spray för det har jag inget, men det ska nog ordna sig!

Kan man låta assistenterna gå fram med katten till domaren? Ska man säga till i förväg då?

Min katt heter Pluttis, han är creme/vit färgad.
Vad heter eran katt som ska ställas ut? Huskatt?
 
Det är assistenter som kommer att bära fram katten till bedömningen. Fast det är inte alltid det är så, det brukar stå på inbjudningen hur det är. Men nu i Örebro är det assistenter som sköter det. Så du behöver inte säga till i förväg.

När jag frågade vad katten heter som ska ställas syftade jag på namnet, då kan man titta i katalogen där kattnamn och ägare finns med ifall man vill titta på katten.

/K
 
jag hade med gärna varit med på den utställningen men har inte vågat att ta mej i kragen och göra det än.
antar att första utställningen är ett svårt "prov", men nån gång måste ju tyvärr vara den första.

jag kommer iaf och tittar på lördag så att jag har sett en utställning til att börja med. kan ju vara bra att ha lite hum...

hoppas det kommer gå bra och lycka till!!!
 
Jag såg det också.
Men lite försent, det har aldrig hänt dig?

Ursäkta sig så mkt för det
 
OK, tack för alla svar!
Det ska bli en spännande och lärorikdag, jag kommer säkert glömma hälften av alla grejer med visst kan man köpa på plats också? :confused:

Kommer ni dit så är det bara att komma och hälsa på oss... det är bara trevligt! :)
 
Jag trodde du hade missförstått och trodde du kanske menade stamtavlenamnet eller så, men eftersom katten var huskatt så är ju Snuttis det riktiga namnet.
Menade inte att låta otrevlig, om det verkade så!
 
KAn berätta att du inte behöver ha någon egen sand med för det bjuder klubben på :)
Det finns alldid folk att fråga på plats om det är nåt man undrar över.
Att läsa på nätet om hur en utställning går till är jättebra men tänk på att detta är ett KM och även om det generella är lika så är det inte rktigt samma sak vad det gäller BIS och klasser. Nu hade ju su en huskatt så skillnade är inte så stor för dig.
Ang att bada katten i Yes så skulle jag inte rekomendera att bada en hel katt i detta. Bättre att köpa ett riktigt djusshampo. Vill också starkt rekomedera att använda balsam .
När man shamponerar en katt så öppnar sig "fjällen" på hårstråna och man får bort smutsen. Katten är nu ren. Men. Om du inte använder ett balsam så återsluts inte "fjället" och katten kommer att bli smutsig väldigt fort igen.
För bästa resultat på en långhårspäls bör man även föna katten men om man aldrig har badat den förut så kan badet i sig vara en tillräcklig upplevelse första gången.
Viktigt att man toirkar katte så ordentligt man kan och har tillräckligt varmt vatten då katter fryser ganska lätt.
Lycka till
PS För den som vill veta så kan jag berätta attd et är 158! katter anmälda. Ganska otroligt på ett KM tycker jag :) DS
 
Tack för ditt inlägg.. :)
Jätte bra att veta om sanden, en sak att ta bort från listan :smirk:
Jag har kollat lite på hemsidan där de förklarar om utställning också, jätte intressant!
Jag ska kolla om jag hittar något balsam för djur här i trakterna.
Jag tycker det ska bli jätte kul att det är så många anmälda men det kommer väl antagligen att ta hela dagen o lite till?
Ska du själv ställa ut katt på KM?
 
jag vill ju va med!!
attans att jag inte anmälde min lilla krulliga bebis...

när börjar det för "allmänheten" på lördag??
 
Japp det kommer att ta hela dagen och troligen lite till :)
Jag ska inte ställa något i år eftersom jag väntar kattungar hemma, men jag kommer att finnas på plats hela dagen.
Är ansvarig för prisrummet så det är jag som ska se till att din katt får de pris den ska ha :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 857
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 757
Senast: bobbbo
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp