Kavla upp - Greta /1.cuz

Stör mig sjukt mycket på att en del inte kan kavla upp alls.
"Åh, jag ska vara med på tv i en kampanj. De här kläderna är assnygga. Shit, det gick inte att kavla upp. Skit samma, de är snygga."



För mig blir det både bra och dåligt med Greta o rapparen. Ingen drömkombo, men man hajar ju helt klart till.
 
Med den motiveringen kan hela reklambranschen avskaffas. Att en 'kändis' ska locka folk att konsumera, vare sig det är blöjor eller covid, är precis det alla reklamkampanjer går ut på. Hur många bilar försöks inte säljas pga någon kändis för att inte tala om alla miljoner influencers som får betalt för att flogga allt från stekpannor till semesterresor till Västindien?

Att det är effektivt med kampanjer och reklam visas väl när bloggare och influencers i hästvärlden gör (betald) reklam för olika märken av täcken, sadlar, blingade pannband och gud vet allt. Vilket många häst(tjejer) går på och köper.

Nu har jag aldrig hört talas om 1.cuz men om han får några av sina fans att vaccinera sig, yah. En hel del anti-vaxxers är också engagerade i miljön. Därför är Greta ett bra val eftersom hon, som varit en centralgestalt i miljörörelsen, går ut med att man ska vaccinera sig. Att de blivit parade är min gissning eftersom de båda är unga och därmed når en ungdomlig demografi som struntar totalt i att kungen har vaccinerat sig.

Och just kontrasten mellan de två är effektiv eftersom jag gissar att de som blir påverkade av en av dem är så olika. Greta blir lite 'folkligare' bland de som inte hört talas om henne innan men kanske lockas att kolla vem hon är pga personen hon poserar med, och 1.cuz visar att både han själv och hans fans bryr sig om framtiden och klimatförändringar.
 
Om man tillhör dem som inte känner minsta tvekan inför att vaccinera sig känns onekligen en kampanj med kändisar rätt löjlig. Men det har redan givits ett exempel på en grupp där den här typen av budskap kan göra skillnad. När det gäller ungdomar kanske det mest handlar om att nå alla som mest rycker på axlarna och förändra resultatet av deras ointresse av vaccination till ”bryr mig inte så jag skiter i det” till ”bryr mig inte så jag kan lika gärna få den där sprutan, whatever”. Om det funkar har jag ingen aning om, jag tillhör inte målgruppen.

Vad gäller gangsterrap så tycker jag att det verkar finnas en tendens att vilja döma den hårdare än andra musikstilar när det kommer till låttexternas innehåll. Satanic panic all over again, liksom.
Jag rekommenderar att läsa gamla trådar som denna för lite perspektiv: https://www.bukefalos.se/threads/urusla-hemska-och-sexistiska-lattexter.1395284/ .
 
Stör mig sjukt mycket på att en del inte kan kavla upp alls.
"Åh, jag ska vara med på tv i en kampanj. De här kläderna är assnygga. Shit, det gick inte att kavla upp. Skit samma, de är snygga."



För mig blir det både bra och dåligt med Greta o rapparen. Ingen drömkombo, men man hajar ju helt klart till.
https://kavlaupp.se/_nuxt/img/khadija.6ea3c5d.jpg
Är det denna du tänker på? Där tippar jag på att kvinnan Khadija är med i kampanjen, liksom 1.cuz för att fylla en kvot av en grupp som man i sverige har haft svårt att nå med information ang smittspridning och covid och att hennes kultur eller religion inte tillåter henne att 'kavla upp' annat än för vaccinatören. Det torde väl inte vara så svårt att förstå att #kavlaupp vill/måste ha människor med som ska 'tala' till dem de vill nå?

Att Greta är "helylle" och 1.cuz är "bad boy" och både vill vaccinera sig?
Och det är samma sak här, 1.cuz är trots sin bakgrund där han är långt ifrån helylle eller något gott exempel på något mer än lite gangstarap på listorna - här dock mer en representant för den grupp av somalier som varit extremt utsatta för smittspridningen men tyvärr inte av myndighetsinformation förrän man såg att 'shit, nu ser man i all statistik att somalier är överrepresenterade i smitto och dödsstatistik för covid19 i sverige! Nu måste vi göra nåt!' då kom det information på somaliska, maay och benadir till sjukvårdsinrättningar, boenden, kortisar, till gator och torg. Nu har nåt snille tänkt till och den där 1.cuz - han talar till den här gruppen! Vi ställer upp honom framför kameran tillsammans med Greta - då slår vi två flugor i en smäll! Hon talar till unga som ännu inte har retat ihjäl sig på henne, och han talar till sina landsmän i samma generationer.


Generellt om bilden/propagandan/'kampanjen - jag tror att det här är förlegat grepp, jag tror att alla har ett ansvar i att tala med de som tvekar att vaccinera sig, föräldrar, barn, syskon, kusiner, grannar, arbetskamrater, kunder, chefer, lärare, socialsekreterare, handläggare, fårklippare, hovslagare, kompisar. KOMMUNIKATION är det mest kraftfulla som finns, kanske inte kändisar på bild med budskap idag så mycket. Min åsikt. Och just denna bild med 1.cuz/greta kommer valsa runt som en bild av sverige mer än relaterat till någon vaccination.
 
https://kavlaupp.se/_nuxt/img/khadija.6ea3c5d.jpg
Är det denna du tänker på? Där tippar jag på att kvinnan Khadija är med i kampanjen, liksom 1.cuz för att fylla en kvot av en grupp som man i sverige har haft svårt att nå med information ang smittspridning och covid och att hennes kultur eller religion inte tillåter henne att 'kavla upp' annat än för vaccinatören. Det torde väl inte vara så svårt att förstå att #kavlaupp vill/måste ha människor med som ska 'tala' till dem de vill nå?


Och det är samma sak här, 1.cuz är trots sin bakgrund där han är långt ifrån helylle eller något gott exempel på något mer än lite gangstarap på listorna - här dock mer en representant för den grupp av somalier som varit extremt utsatta för smittspridningen men tyvärr inte av myndighetsinformation förrän man såg att 'shit, nu ser man i all statistik att somalier är överrepresenterade i smitto och dödsstatistik för covid19 i sverige! Nu måste vi göra nåt!' då kom det information på somaliska, maay och benadir till sjukvårdsinrättningar, boenden, kortisar, till gator och torg. Nu har nåt snille tänkt till och den där 1.cuz - han talar till den här gruppen! Vi ställer upp honom framför kameran tillsammans med Greta - då slår vi två flugor i en smäll! Hon talar till unga som ännu inte har retat ihjäl sig på henne, och han talar till sina landsmän i samma generationer.


Generellt om bilden/propagandan/'kampanjen - jag tror att det här är förlegat grepp, jag tror att alla har ett ansvar i att tala med de som tvekar att vaccinera sig, föräldrar, barn, syskon, kusiner, grannar, arbetskamrater, kunder, chefer, lärare, socialsekreterare, handläggare, fårklippare, hovslagare, kompisar. KOMMUNIKATION är det mest kraftfulla som finns, kanske inte kändisar på bild med budskap idag så mycket. Min åsikt. Och just denna bild med 1.cuz/greta kommer valsa runt som en bild av sverige mer än relaterat till någon vaccination.
Jag fattar inte din sista mening? Valsa runt som en bild av Sverige? Vad vill du ha sagt med det? Jag förstår inte vad du syftar på?
 
https://kavlaupp.se/_nuxt/img/khadija.6ea3c5d.jpg
Är det denna du tänker på? Där tippar jag på att kvinnan Khadija är med i kampanjen, liksom 1.cuz för att fylla en kvot av en grupp som man i sverige har haft svårt att nå med information ang smittspridning och covid och att hennes kultur eller religion inte tillåter henne att 'kavla upp' annat än för vaccinatören. Det torde väl inte vara så svårt att förstå att #kavlaupp vill/måste ha människor med som ska 'tala' till dem de vill nå?


Och det är samma sak här, 1.cuz är trots sin bakgrund där han är långt ifrån helylle eller något gott exempel på något mer än lite gangstarap på listorna - här dock mer en representant för den grupp av somalier som varit extremt utsatta för smittspridningen men tyvärr inte av myndighetsinformation förrän man såg att 'shit, nu ser man i all statistik att somalier är överrepresenterade i smitto och dödsstatistik för covid19 i sverige! Nu måste vi göra nåt!' då kom det information på somaliska, maay och benadir till sjukvårdsinrättningar, boenden, kortisar, till gator och torg. Nu har nåt snille tänkt till och den där 1.cuz - han talar till den här gruppen! Vi ställer upp honom framför kameran tillsammans med Greta - då slår vi två flugor i en smäll! Hon talar till unga som ännu inte har retat ihjäl sig på henne, och han talar till sina landsmän i samma generationer.


Generellt om bilden/propagandan/'kampanjen - jag tror att det här är förlegat grepp, jag tror att alla har ett ansvar i att tala med de som tvekar att vaccinera sig, föräldrar, barn, syskon, kusiner, grannar, arbetskamrater, kunder, chefer, lärare, socialsekreterare, handläggare, fårklippare, hovslagare, kompisar. KOMMUNIKATION är det mest kraftfulla som finns, kanske inte kändisar på bild med budskap idag så mycket. Min åsikt. Och just denna bild med 1.cuz/greta kommer valsa runt som en bild av sverige mer än relaterat till någon vaccination.
Nej, inte den bilden. Den har jag inte sett förut. Snarare flera andra med kändisar, som inte ens kan komma upp till armvecket.
 
Nej, inte den bilden. Den har jag inte sett förut. Snarare flera andra med kändisar, som inte ens kan komma upp till armvecket.
Ok, men generellt för övriga ouppkavlade kavlaupp-bilder; Det stör mig också, faktiskt. Man har ansett det vara viktigt i vaccinationstillfälles-informationsmaterial att tala om att man ska ha kläder som gör det enkelt att vaccinera sig, citat från 1177; "Det är bra att ha på sig kläder som gör det enkelt att komma åt överarmen vid en vaccination. Till exempel en kortärmad tröja. ", och i detta symboliska med att kavla upp har man fasen inte tänkt längre än näsan räcker. Liten skitdetalj, men här är det en gigantisk miss och det bäddar för ganska tråkiga kommentarer (även om jag fnissar åt den typen av kommentar som ligger här tidigare i tråden då :D ) som man kanske inte borde bädda för då man forlorar trovärdighet tycker jag. Slarva inte bort något så viktigt som vaccinationen tycker jag.
 
Att inflencers (i bred bemärkelse) har inflytande på vaccinationsviljan tror jag absolut kan stämma, liksom "grupptryck" i allmänhet.
1cuz har jag noll koll på.
 
Den här kampanjen hade jag varken sett eller hört talas om . Men kan det få någon att vaccinera sig som inte tänkt det så är det väl inget som är av ondo. Har aldrig hört talas om 1.cuz heller så svårt att ha någon åsikt om att de använder den personen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp