Kejsarsnitt- allergier?

www.metro.se/artikel/studie-matallergi-vanligare-hos-barn-födda-med-kejsarsnitt
Är det här något ni känner igen?
Jag känner väldigt få som fått barn med kejsarsnitt, så jag har ingen aning om det kan stämma.
Men jag blev nyfiken... ;-)

* Jenny*
Det har nog varit känt ganska länge? Vår son är född med snitt, inga allergier (men inga i släkten heller) Kompisarna har 3barn födda med snitt varav ett är allergiskt men då är föräldrarna allergiska. Andra kompisar har 4 barn varav ett med snitt men det barnet är inte inte allergiskt dock är 2 av dom andra det (mamman är allergisk)

Så min teori är att om föräldrarna/Släkten har allergier så riskerar barnen att få det?
Vetenskapligt eller hur:D
 
Jag skulle nog vilja läsa hela studien, för den sammanfattningen var ju bara blaha...

Jag har fått 4 barn via kejsarsnitt. 2 av dem har lite pollenallergi, vilket både jag och maken också har = har väldigt svårt att tänka mig att det har med snitten att göra.
En av pollenallergikerna är allergisk mot röda tomater (tål gula)

Inget av våra barn har legat extra på sjukhus pga snitten.
 
Jag föddes med kejsarsnitt för nästan 40 år sedan och tycker alltid jag fått höra att risken för allergier är större då...
Jag har själv inga allergier och min dotter som är född med snitt är bara tre år så hon är inget att dra slutsatser av ännu, men inga känna allergier där heller.
Min mamma som är född vaginalt lider dock både av pollen-och födoämnesalleri. Statistiskt är det säkert större risk för allergi men det är ju inte samma sak som att alla blir allergiska.
 
Det har nog varit känt ganska länge? Vår son är född med snitt, inga allergier (men inga i släkten heller) Kompisarna har 3barn födda med snitt varav ett är allergiskt men då är föräldrarna allergiska. Andra kompisar har 4 barn varav ett med snitt men det barnet är inte inte allergiskt dock är 2 av dom andra det (mamman är allergisk)

Så min teori är att om föräldrarna/Släkten har allergier så riskerar barnen att få det?
Vetenskapligt eller hur:D

Det sambandet är även vetenskapligt bekräftat.;)
 
Det har ju varit känt sen tidigare men det är ju väldigt liten riskökning det handlar om. Märk väl 21 procent, inte 21 procentenheter.

Jag har två födda med snitt och en vaginalt. Ingen har några kända allergier. Äldsta har dock atopiska eksem men det beror nog mer på att hans pappa skänkt honom anlag för det, än att han kom ut med snitt. ;)
 
www.metro.se/artikel/studie-matallergi-vanligare-hos-barn-födda-med-kejsarsnitt
Är det här något ni känner igen?
Jag känner väldigt få som fått barn med kejsarsnitt, så jag har ingen aning om det kan stämma.
Men jag blev nyfiken... ;-)

* Jenny*

21% högre än hur mycket då?.. är min fundering
Har den andra gruppen bara någon procents risk så är en ökning med 21% ändå inte så farligt.
Samt att än viktigare är risken för svår/farlig allergi, är den utskilld från lätthanterad allergi i studien. Spelar ju mindre roll om man är allergisk mot Kiwi och det kliar lite i munnen jämfört med om man får en anafylaktisk shock om någon öppnar en påse jordnötter.

Visst att extrema (!) allergier är handikappande och farligt men den risken ser jag som extremt liten oavsett snitt eller ej. "Vanlig" matallergi är inte något jag oroar mig om mitt kejsarsnittade barn skulle få.

De två jag vet med mycket matallergier är inte kejsarsnittade, men det säger ju inte så mycket.
 
Min dotter kom med snitt och hon har inga allergier. Inte jag heller. Inte min sambo (hennes pappa) heller.
 
Jag är rätt tveksam till det samt även när jag hört att amning skulle skydda mot allergier.
Jag har hört att svenskar har rätt mkt allergier. Samtidigt har vi väl hög amningsfrekvens och rätt låg andel kejsarsnitt.
 
Jag är född med kejsarsnitt och har matallergier. I mitt fall misstänker jag dock att de facto att båda mina föräldrar är matallergiker, är en större faktor än att jag är född med kejsarsnitt...
 
Jag är rätt tveksam till det samt även när jag hört att amning skulle skydda mot allergier.
Jag har hört att svenskar har rätt mkt allergier. Samtidigt har vi väl hög amningsfrekvens och rätt låg andel kejsarsnitt.
Men det behöver inte motsäga varandra.
Vi har ju mycket allergier pga livsstilen (städning, djurkontakt osv.)
Inom den generellt höga nivån så kan både amning och kejsarsnitt påverka också.
Men troligen är livsstilsfaktorn så mycket starkare att när man tittar på jämförelser mellan länder som helhet så är det den som slår igenom kraftigast på resultatet.
 
Nu vet jag inte hur stort underlaget i studierna är, men ett sånt resultat betyder ju inte att alla födda med kejsarsnitt får allergier eller vice versa. Mao säger inte bukes individuella erfarenheter så mycket om ifall resultaten i studien stämmer eller inte.
 
Jag frågade runt lite på jobbet idag, och många verkar förvånat tycka att det stämmer.
"Vanliga allergier (inte mat) verkar varannan människa ha, men de jag känner till med matallergier va konstigt nog född med kejsarsnitt :down:
Det stämmer på min kusins två barn också, även om vi i resten av släkten ( på båda sidor) inte har matallergier....:confused:

*Jenny *
 
www.metro.se/artikel/studie-matallergi-vanligare-hos-barn-födda-med-kejsarsnitt
Är det här något ni känner igen?
Jag känner väldigt få som fått barn med kejsarsnitt, så jag har ingen aning om det kan stämma.
Men jag blev nyfiken... ;-)

* Jenny*
Ja det har jag ju läst. Men med tanke på att allergier inte är hysteriskt vanliga och ökningen av risk med kejsarsnitt inte är gigantisk så går det ju självklart att få barn med kejsarsnitt som inte är allergiska. Det måste sannolikt ändå vara betydligt vanligare att vara född med kejsarsnitt och inte vara allergisk än att vara född med kejsarsnitt och vara allergisk.

Man visste detta innan vår son föddes 2010, med råge. Jag var väl medveten om att jag föredrog vaginal för hans skulle. Men det blev inte så dock. Och det gick utmärkt ändå.
 
Senast ändrad:
Jag är rätt tveksam till det samt även när jag hört att amning skulle skydda mot allergier.
Jag har hört att svenskar har rätt mkt allergier. Samtidigt har vi väl hög amningsfrekvens och rätt låg andel kejsarsnitt.
Amning är mycket mer vagt när det gäller påverkan på allergier. Vissa undersökningar säger att det påverkar, andra inte.
 
Nu vet jag inte hur stort underlaget i studierna är, men ett sånt resultat betyder ju inte att alla födda med kejsarsnitt får allergier eller vice versa. Mao säger inte bukes individuella erfarenheter så mycket om ifall resultaten i studien stämmer eller inte.

Tror det handlade om en miljon barn om jag inte missminner mig, i studien som ts tänker på
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: underensten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 477
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp