Kejsarsnitt

Belethien

Trådstartare
Jag har det jättesvårt att hitta någon konkret info om riskerna med att kejsarsnitta en tik. Det kan väl inte ses som helt riskfritt att snitta ändå? Någon som har en länk eller lite kunskap att dela med sig om komplikationer och risker runt snitt?

Sv: Kejsarsnitt

Det är ju en risk med alla operationer och ett kejsarsnitt är en stor bukoperation. Det finns risk med narkosen och det kan bli infektion efteråt bland annat.När man snittar en tik gör man det för att det är sista utvägen och veterinären bedömmer att att det är värt risken.

Som Kladdkaka sa så är det alltid risker med narkos. Det finns också en extra risk med blodtrycksfall när man tar upp livmodern ur buken.
Blödningsrisken är även den stor vid kejsarsnitt då livmodern är extra välförsörjd med stora blodkärl under dräktigheten.

Tack för svaren!

Jag försöker hitta så mycket emot argument mot kejsarsnitt som jag kan..

Jag har hittat det ni skriver. Att Det kan bli komplikationer vid nedsövning, för tiken och valparna, att det kan ske pre och post operativa infektioner, förblödningar, nedbrytning av sår vid snittet o.s.v.

MEN att komplikationsrisken är låg. Det kan dock i vissa fall leda till död eller behov av ytterliggare operationer efter snittet.

Däremot har jag hittat en studie där de tittade på 182 fall av dystoki hos hund, varav 75,3% berodde på tikarna själva, resterande var valprelaterade. 65.7% av tikarna fick kejsarsnitt och valpdödligheten som följd låg på 52.2% av kullarna. Vilket innebär att om vi har 10 hundar av ras X så kommer mellan 6-7 tikar att snittas och mellan 3-4 tikar kommer att förlora valpar.

Det känns som en sporre att inte vilja avla på hundar med dystoki-problem i släkten och därmed riskera kejsarsnitt.. Men jag måste nog knåpa mer på siffrorna..

Självklart är det alltid bättre att tikarna föder fram valparna själva. Det tycker jag inte ens att man behöver argumentera för. :)
Att avla på en tik som inte kan föda fram sina valpar pga felläge ser jag inte som ett problem, men en tik som har svaga eller inga värkar bör kanske inte gå i avel. Vissa raser har ju även stora probelm med eklampsi - på mitt jobb har vi uppfödare av vissa raser som förutsätter att deras tikar kommer att ha kalkbrist och vill kolla det i förväg.

Självklart är det alltid bättre att tikarna föder fram valparna själva. Det tycker jag inte ens att man behöver argumentera för. :)
Att avla på en tik som inte kan föda fram sina valpar pga felläge ser jag inte som ett problem, men en tik som har svaga eller inga värkar bör kanske inte gå i avel. Vissa raser har ju även stora probelm med eklampsi - på mitt jobb har vi uppfödare av vissa raser som förutsätter att deras tikar kommer att ha kalkbrist och vill kolla det i förväg.

Tyvärr så månste man argumentera mot vissa människor eftersom de inte förstår riskerna med kejsarsnitt, de fortsätter att avla på tikar med svaga värkar för att det inte anses som prio. Och felläge var inte det jag tänkte på utan snarare tik-relaterade förlossningsproblem.

Jag tycker ju att det är uppenbart att vi vill ha frivalpande hundar men det är det inte för alla. Tyvär.. Så då behöver man lite "propaganda" emot ;)

Finns det något försäkringsbolag som ersätter mer än max 2 snitt per tik?
Man kan kanske påverka bolagen att inte ersätta snitt på tik som redan blivit snittad pga värksvaghet?

Delvis KL delivs reflektion

Det finns ingen lag som reglerar hur många snitt man får göra på en hund!

Däremot kan man tycka att den generella djurskyddslagstiftningen som anger att man skall skydda djur från "onödigt lidande" kan antas gälla!
Om man VET att man har en hund som inte lämpar sej för avel pga. förlossningskomplikationer som lett till snitt så kanske detta - om man drar det till sin spets - kan klassa som onödigt lidande då avel inte är en nödvändig "aktivitet"!

Sedan kommer min egen stilla undran:
Varför skulle man VILJA utsätta sin hund för de risker som föreligger vid ett akut snitt!

Är man inte mer mån om sin hunds hälsa och välbefinnande?

"Olyckan" kan vara framme och den mest sunda, friska tik kan få komplikationer vid förlossningen! Det är en risk man måste kalkylera med när man väljer att para. MEN... Att para en tik där denna risk är överhängande känns för mej bara HELT FEL!

Tikar som inte kan para själv utan massiv "inblandning" av människan, som inte klarar en dräktighet utan stora komplikationer och/eller som inte klarar av att genomföra en förlossning utan måste snittas eller på annat vis få betydande hjälp med att förlösa valparna hör inte hemma i avel!!

/Swat

Har för mej att den text du citerar kommer ur en föreskrift och inte en lag?!
Men jag kan ha fel!!

/Swat

Ja det gäller väl likaväl? Du kan ju inte mena att allt som står i föreskrifterna länkade ovan skulle vara endast rekommendationer?? För i så fall skulle det ju betyda att vi varken har något förbud mot burförvaring, någon regel om att tikar ej får paras under 18 månaders ålder (men trots det har det faktiskt hänt att tikägare bötfällts då de anmälts för detta) eller några krav på minsta mått för rastgårdar/boxar mm... för allt detta står ju skrivet just i denna föreskrift. Däremot finns det vissa tillägg i föreskriften som står som "allmänna råd" - de är inte tvingande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 944
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 163
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?