Sv: Ken Taur Olympic
(*lånar som oftast en knapp*)
Jag har själv beställt en Kentaur Penelope (dressyr), efter mycket väljande och provsittande. SJälv har jag massvis med skojiga problem att ta hänsyn till vid sadelval:
1) Jag själv
Kort sak, som har korta ben! Har korta underben, vilket gör att många sadlars benstöd blir totalt felplacerade för mig....
2) Tunnan -- dvs Pållen
Är rak i ryggen, bred (vid/x-vid) och liten manke
varit näst intill omöjlig att hitta begagnat till

Om man inte vill ha syntet, vilket jag totalt avskyr!
Jag tyckte faktiskt läderkvaliteten på Kentaur sadeln var bra när jag kände på den! Samtidigt kikade jag på Globus Clic, och kan inte säga att jag gillade den alls! Satt galet i den och dessutom kändes den plastig!!!!!
Den hoppsadel jag rider i (och ska ha kvar) är en Bates, och den är väl strået vassare än Kentauren. Men jag tycker att kvaliten verkar vara tillräckligt god ändå, och då är jag rätt så kräsen
Håller totalt med dig som säger att Stübben är håååårda i början! Plåtrumpa räcker inte, titan är nödvändig för att man överhuvudtaget ska kunna gå! *aj aj aj*

Det påstås att de nyare sadlarna ska vara mjukare, och jämför man med de äldre Stübben plåtarna är det en förbättring, men långt ifrån tillräcklig! Vet inte om det äär hårdheten som ger livslängd, men det hoppas jag innerligt inte, för då skulle inte min älskade Bates hålla mer än ett par veckor till
Kentauren satt jag bra i redan på provbocken! Ser fram emot att få rida i den... jag hoppas bara den passar min tunna! Trots allt är det viktigt med komfort för att man ska kunna rida bra! Alla modeller är ju olika uppbyggda och konstruerade, och vi människor är olika skapta, och jag tror därför det är viktigt att känna sig fram och hitta en sadel som man själv upplever som skön att sitta i !