Ken Taur Olympic

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nipa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 003
Sv: Ken Taur Olympic

Tror att den sadeln kommer att passa min häst.

Hur är bomvidden på dessa sadlar?

Kräver en ganska vid?
Är det kortare ortspetsar eller går de långt ner på sidorna?

Jag har klämt på flera olika modeller av Globus.
Dock var det Clicken jag jämförde med.

Diabolical_Kitten skrev:
Men VAD är det som enligt dig ändrar sig för RYTTAREN när man rider in en sadel?
Det som ändrar sig är passformen för hästen, men sadeln 'r ju statisk, och vad det är som ändrar sig i dina sadlar kan jag faktiskt inte förstå.

Men snälla du, läder är inte ett statiskt material.
Det ger efter för tryck. Stoppningen ger efter för tryck.

Ger det efter för mycket så är det inte bra, men det är helt klart inte bekvämt om lädret är hårt och tar lång tid att anpassa sig.

Är nog beredd att hålla med dej.. Nu har jag ju iofs BARA en skitsadel (Jean luc till min ena) Men om jag efter 4 års ridande håller den jämte en annan ny Jean Luc så har den tryckts ihopa betydligt. Dessutom är skinnet bra mkt mjukare än de skinent som är i affären.

Däremot kan jag inte påstå att mitt hatobjekt. Min prestige Goolden Star har blivit vare sig mjukare eller skönare.. Men jag antar att ju hårdare lädret är på sadlen ju längre tid tar det för den att anpassa sej till kroppen.

Penny_Lane skrev:
Du... jag tror att min häst ser ut som din.. Faaaast lite rundare.. :D

Du.. BTW såg ditt namn.. red du ponny för ett par år sen?? Tror bestämt att jag tävlat mot dej..:)

Red lektionsponny på klubbtävlingar för ganska många år sedan i Ödåkra, det är enda ponny jag tävlat!
Tävlade däremot högre som junior på storhäst ett tag. Numera tävlar jag lätta klasser med min "gamling" + unghästklasser :)

Hmm kanske e från Juniortiden då. Jag började ju på storhäst som 14åring. Så de blev ett par år.;)

Men bommen, alltså själva sadeln, ÄR statisk. Hur mjuk stoppningen är har ju ingen betydelse för din komfort. Det har ju betydelse för hästen.

(*lånar som oftast en knapp*)

Jag har själv beställt en Kentaur Penelope (dressyr), efter mycket väljande och provsittande. SJälv har jag massvis med skojiga problem att ta hänsyn till vid sadelval:

1) Jag själv
Kort sak, som har korta ben! Har korta underben, vilket gör att många sadlars benstöd blir totalt felplacerade för mig....

2) Tunnan -- dvs Pållen
Är rak i ryggen, bred (vid/x-vid) och liten manke
varit näst intill omöjlig att hitta begagnat till :devil: Om man inte vill ha syntet, vilket jag totalt avskyr! :mad:

Jag tyckte faktiskt läderkvaliteten på Kentaur sadeln var bra när jag kände på den! Samtidigt kikade jag på Globus Clic, och kan inte säga att jag gillade den alls! Satt galet i den och dessutom kändes den plastig!!!!!
Den hoppsadel jag rider i (och ska ha kvar) är en Bates, och den är väl strået vassare än Kentauren. Men jag tycker att kvaliten verkar vara tillräckligt god ändå, och då är jag rätt så kräsen :D

Håller totalt med dig som säger att Stübben är håååårda i början! Plåtrumpa räcker inte, titan är nödvändig för att man överhuvudtaget ska kunna gå! *aj aj aj* :o Det påstås att de nyare sadlarna ska vara mjukare, och jämför man med de äldre Stübben plåtarna är det en förbättring, men långt ifrån tillräcklig! Vet inte om det äär hårdheten som ger livslängd, men det hoppas jag innerligt inte, för då skulle inte min älskade Bates hålla mer än ett par veckor till :D ;)

Kentauren satt jag bra i redan på provbocken! Ser fram emot att få rida i den... jag hoppas bara den passar min tunna! Trots allt är det viktigt med komfort för att man ska kunna rida bra! Alla modeller är ju olika uppbyggda och konstruerade, och vi människor är olika skapta, och jag tror därför det är viktigt att känna sig fram och hitta en sadel som man själv upplever som skön att sitta i !

:banana:

Oh, hur kan du få en Bates att passa?
Är den inte lika svängd i bommen som Wintec?

Had en Wintec för några år sen på min häst o den snurrade hela tiden.
Tittade på en Bates o tyckte den var fin men hörde att den hade samma uppbyggnad som Wintec.
är det inte så?:confused:

Jag har faktiskt ingen koll alls på Wintec sadlarna :o Är inte direkt förtjust i syntet sadlar, kanske mest en fördom hos mig, så det blir inte av att jag sitter i dem så där jätteofta...

Men Bates har flera olika modeller, som jag har förstått är mer eller mindre svängda. Den jag har är en Caprilli (close contact), som ska vara mer åt det raka hållet. Isabell Werth modellen (dressyr) är mycket mer svängd, varför jag inte ens har kunnat titta på den, trots att jag gärna skulle vilja ha en.

Bates och Wintec är vad jag har förstått uppbyggda på samma system, dvs en flex bom som kan regleras genom koppjärnsbyten. Men modellernas utformning skiljer sig alltså åt.

Wintec och Bates har samma modeller, är uppbyggda på samma sätt och bommarna beter sig på samma sätt när man breddar dom.

Du har blandat ihop det, Isabellen är rakare, Caprillin är betydligt mer svängd. Men ingen Bates eller Wintec modell kommer passa en helt rak rygg xvid bom.

Hmm... konstigt.
Har fått upplysningen från flera som är återförsäljare av Bates att Caprillin är rakare än Isabellen.... :smirk: En av dessa är dessutom dipl. sadelutrovare så denne borde ju veta vad han pratar om tycker jag

Jag trodde också att Isabellen var betydligt rakare.

Men men......huvudsaken är ju att sadeln passar Din häst;)

:) Javisst är det huvudsaken!

Jag får kanske förtydliga att jag alltså har Caprilli Close Contact ... dvs hoppsadeln (Bates)
Har tyvärr inte dressyrmodellen, och har alltså bara provat den.... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
265
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka