Bukefalos 28 år!

Kennelhosta

HeleneK

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter när det gäller kennelhosta?

Jag misstänker att min hund har fått det trots vaccinering.
Han började hosta förra veckan på tisdagen. I början lät det som att han hade satt i halsen, men 2-3 dagar senare var hostningarna mildare. Jag hörde honom hosta senast i lördags och igår var han lite rosslig i halsen.
Han har inte haft feber och veterinärerna vill inte ha in honom om han inte får feber.

Jag hittade detta på nätet:
"Parainfluensavirus typ 2 orsakar en förhållandevis lätt inflammation i luftvägarna men sprids ofta väldigt snabbt till anda hundar. Den smittade hunden utsöndrar virus under ca 7-10 dagar.

Bordetella bronchiseptica är en bakterie som ger upphov till kennelhosta framför allt hos unga hundar. Bakterien kan finnas hos tillsynes helt normal hundar och kan utsöndras under 3-4 månader utan att hunden har några symtom."

Så i princip KAN han passera smittostadiet i slutet på denna vecka, eller så är det 3-4 månader kvar?

Min hund går på dagis i vanliga fall, men är givetvis hemma nu.
Har lyckats ordna hundvakt denna vecka med mycket pusslande. Har även avbokat den inplanerade tävlingen i helgen.

Hur länge skulle ni hålla era hundar hemma/åtskilda från andra hundar?
 
Sv: Kennelhosta

Jag har inget svar på din fråga.

Men borde det inte gå att ta ngt prov så man vet VAD det är för fel?
För det måste väl inte vara Kennelhosta bara för att den hostar?

Man vill ju inte gärna isolera hunden i 4 månader om det inte behövs... O_o
 
Sv: Kennelhosta

Jag följde SKK's rekommendationer när labben fick kennelhosta och höll honom från andra hundar och träningar i 4 veckor efter tillfrisknande.
Han drog på sig en lunginflammation som följd så han blev riktigt dålig med hög feber ett tag innan han fick behandling.
 
Sv: Kennelhosta

Det verkar nästan som om kennelhostan hårdare drabbar de som är vaccinerade, var ett utbrott här för ett tag sedan då det bara var vaccinerade hundar som fick det. Måste ha muterat?
 
Sv: Kennelhosta

När hostar hunden? Är den pigg i övrigt?
Jag känner till några fall av lungmask som hundarna troligen fått av att äta sniglar. Dessa hundar har hostat vid vila men aldrig vid ansträngning, och även mer på morgonen än kvällen. Gick över med avmaskning!
 
Sv: Kennelhosta

Det verkar nästan som om kennelhostan hårdare drabbar de som är vaccinerade, var ett utbrott här för ett tag sedan då det bara var vaccinerade hundar som fick det. Måste ha muterat?

Enligt en bekant dom jobbar på ett större djursjukhus i Stockholm så misstänker man att det utbrott som har varit i området beror på bordetella. Det vanligaste vaccinet mot kennelhosta skyddar inte mot bordetella, varför det stora utbrottet har uppstått. Niobivac KC som man sprejar i nosen ger dock skydd mot bordetella, så de har börjat gå över till det för att få bukt på spridningen.
 
Sv: Kennelhosta

När hostar hunden? Är den pigg i övrigt?
Jag känner till några fall av lungmask som hundarna troligen fått av att äta sniglar. Dessa hundar har hostat vid vila men aldrig vid ansträngning, och även mer på morgonen än kvällen. Gick över med avmaskning!

Han hostar när han blir upphetsad, när vi kommer hem eller när han ska få mat. Fast nu har han inte hostat på 3 dagar, så det är nog på väg att gå över.
Han äter inte sniglar heller, så i detta fall är det inte det. Men det är bra att veta!
 
Sv: Kennelhosta

Jag ringde till en veterinär som tyckte att han kunde gå tillbaka till dagis om han var symptomfri. Men det kommer han absolut inte att göra.
Jag pratade med dagis och de sa att det var en hund som hade hostat, så den hade fått vara hemma en vecka.
Så om det är den hunden han har blivit smittad av räcker det uppenbarligen inte med en veckas karens.

På vår brukshundklubb är det 4 veckors karens som gäller, så nu blir det hemmaträning som gäller.

Får se hur vi lyckas lösa det med hundvakt. Problemet är ju att alla hundvakter har egna hundar, så det är väldigt svårt. Som tur var är min mamma sjukskriven just nu och kan vara hemma hos oss och hålla honom sällskap och släppa ut honom.
 
Sv: Kennelhosta

Konstig rekommendation från veterinären! När mina blev sjuka strax efter nyår så fick vi rekommendationen (av veterinär) att hålla oss isolerade från andra hundar i minst två veckor efter tillfrisknandet.
 
Sv: Kennelhosta

Jag tyckte också att det var väldigt konstigt.
Nu var det en sköterska jag pratade med i telefon och hon sprang iväg och frågade vetten, så det finns ju utrymme för missförstånd, men ändå....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 547
Gravid - 1år Är det någon som har erfarenhet av mjölkproteinallergi hos våra små? Jag funderar på om min son kanske är det. Han har alltid haft svårt...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: BubbelA
·
Hundhälsa Nikka (jaktlabbetik på 3 år) fick i augusti en halsinfektion som diagnostiserades genom att de gick ner i halsen och kikade under...
Svar
12
· Visningar
3 559
Senast: Lona
·
Hundhälsa Jag undrar lite om någon har varit med om något liknande. Min pudeltik har haft de typiska symptomen för noskvalster, dvs...
2
Svar
20
· Visningar
26 596
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp