Kennelnamn...

Joel89

Trådstartare
Detta eviga problem med att komma på ett kennelnamn som inte är upptaget 😅

Jag behöver hjälp med att komma på ett namn till min kennel som förhoppningsvis är på uppstart. Det är uppfödning av tysk schäfer, inte exteriör linjer, bara bruks. Mina hundar tränas och tävlas i IGP (IPO), spår, lydnad och skydd. Mina nuvarande tikar är hel svarta. Glada, full fart, föriga, fina familjehundar men de har även ett j*vla allvar om det behövs.

Lite info i alla fall som nån kanske kan kläcka en idé eller två på 😇

//Joel
 
Black Pearl, Black nånting annat. Tänkte eftersom tikarna är svarta 😊 Svarta Svängen (finns iofs en gårdsbutik som heter) är ett roligt namn 😜
 
Jag och min äkta hälft föder upp Schäfer av brukstyp för bruks och tjänst och tikarna är verksamma i IGP. Vi har valt namn efter där vi bor. Oavsett så kommer den här platsen alltid för oss vara där allt började. För oss en fin tanke.
 
Nu föder jag upp katt så jag är väl bannlyst från den här delen av forumet ;). När jag valde mitt stamnamn så ville jag inte ha något rasspecifikt eftersom man aldrig vet vad som händer i framtiden (vet flera inom min ras som fött upp andra raser innan och det blir lite konstigt när du har ett namn som heter något om Birma och sen föder du upp Ragdoll). Så det gick bort.

Jag ville inte heller ha något som låter för puttinuttigt. Inte typ SuperStar´s, Pussgurkans, Pälsklingens osv. Det passar inte riktigt mig. Men gillar man sånt så är det ju bara att spinna loss. :)

Jag hade gärna tagit ett stamnamn med lokal anknytning. Bor man på landet kanske gården heter något fint eller området/gatan man bor på. Där hade jag tyvärr inget bra i mitt fall då namn med å, ä och ö gick bort.

Jag gillar namn som har en betydelse men det inte är uppenbart. Jag kollade upp massa olika ord på Google translate på massa konstiga språk. Hittade något jag gillade och gjorde det till mitt eget. Mitt stamnamn är Astinis vilket kommer från islänskans Àstin som betyder "älska". Trivs bra med det.

Jag hade också namnet "Happy Pills" som förslag och skickade in. Gillar det fortfarande :). Annars kan man ju sätta ihop namnet med hjälp av namn på hundarna/människor/barn? Vet flera sådana där uppfödaren tagit första stavelsen i deras djur/barn eller liknande och det blivit fina stamnamn. Om jag skulle ta mina katters namn hade jag kunnat haft ett stamnamn typ LuSoBis (Lumi, Soda, Biggan).
 
Jag har funderat på kennelnamn i flera år men fortfarande inte kommit på något :o Jag tycker att det är skitsvårt! Många i rasen har kennelnamn med spitz i, men jag vet inte om jag vill ha det - tror inte att jag kommer föda upp någon annan ras om det ens blir någn avel, men ändå..
 
Som avelsdatanörd går alla namn med apostrofer, accenttecken eller annat "tjaffs" bort. Helt omöjligt att söka på.

Amen på det. Prefix ska vara rena från allt krångel. Satt i går och letade mig tokig efter en hane på avelsdata när det sen visade sig att kenneln tydligen blandar stora och små bokstäver samt skriver isär kennelnamnet på ett helt orimligt sätt när det uttalas som ett ord :confused:
Och inte blev jag impad över vad jag tillslut hittade heller :meh:
 
Jag hoppas verkligen TS inte tänker färgavla i rasen utan kommer avla brett på hälsa, mentalitet och arbetsegenskaper. Kennelprefixet kan ju innehålla ordet Black ändå, dock finns redan en del etablerade kennlar som har det ordet med som kenneln kan förväxlas med.
Personligen hade jag skippat färgassociationen.
 
Amen på det. Prefix ska vara rena från allt krångel. Satt i går och letade mig tokig efter en hane på avelsdata när det sen visade sig att kenneln tydligen blandar stora och små bokstäver samt skriver isär kennelnamnet på ett helt orimligt sätt när det uttalas som ett ord :confused:
Och inte blev jag impad över vad jag tillslut hittade heller :meh:
Finns en hel del jobbiga kennelnamn inom aussie, tacka vet jag de som är ett ord, inga krusiduller och bara en stor bokstav i början.
 
Jag hoppas verkligen TS inte tänker färgavla i rasen utan kommer avla brett på hälsa, mentalitet och arbetsegenskaper. Kennelprefixet kan ju innehålla ordet Black ändå, dock finns redan en del etablerade kennlar som har det ordet med som kenneln kan förväxlas med.
Personligen hade jag skippat färgassociationen.

Självklart är det inte färgen som kommer styra 😅 det är hur hundarna fungerar i arbete och hemma, hälsa och mentalitet
 
Självklart är det inte färgen som kommer styra 😅 det är hur hundarna fungerar i arbete och hemma, hälsa och mentalitet
Phu. Du kommer märka när du kommer igång att för varje kull så kommer du få köpare som bara går på utseende (färg eller pälslängd) och att vissa utseenden är mer attraktiva. Dessvärre finns det uppfödare även inom bruksuppfödningen som nishar sig på dessa önskemål :(
 
Phu. Du kommer märka när du kommer igång att för varje kull så kommer du få köpare som bara går på utseende (färg eller pälslängd) och att vissa utseenden är mer attraktiva. Dessvärre finns det uppfödare även inom bruksuppfödningen som nishar sig på dessa önskemål :(

Jo tyvärr är de så. Men man får väl försöka slingra sig runt lite 😅 men först å främst ska FCI säga sitt.. Helt jävla omöjligt med namn 😜
 
Vad kallas hundarna? Du kanske kan slå ihop namnen på något vis? Mitt användarnamn här är t ex de första två bokstäverna i mina hundars namn som jag satt i en ordning som ger lite flyt. Kelpiesarna kommer från en kennel som gjort just så, namnet är en sammanslagning av två hundnamn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp