Kieffer hoppsadel

Faithfull

Trådstartare
Är det någon som vet hur pass vid man kan göra om Kieffer sadlarna vid omvärmning av bom?
När man söker fakta om Kieffer så framgår oftast att dessa inte riktigt passar breda hästar. Vad innebär "breda hästar" i grader hos Kieffer?

Sv: Kieffer hoppsadel

Vi skickade våran Kieffersadel till Stenbergs läder i Stockholm för omvärmning och omstoppning.

Har du pratat med dom ?

Jag frågade en sadelmakare om detta en gång, då jag gärna ville ha en Donau. Och enligt den sadelmakaren kunde man värma om dem i princip hur mycket som helst.
Fast det man ska komma ihåg är att det bara är fronten man ändrar, såvitt jag fått veta så blir de mer svängda ju vidare man gör dem.

Är det någon som har värmt om bommen och kan säga hur pass mycket mer svängd bommen blir?

Rolf som gjorde våran sa att det inte stämmer att alla omvärmningsbara sadlar blir mer och mer svängda.

Våran hade vi först till en häst med lång och rak rygg för att sen värmas om till en häst med lite svängd rygg.

Vi fick först hem en ryggspindel som vi använde för att han skulle veta hur hästens rygg såg ut.
Och sadeln blev perfekt till henne och passade henne dom sista 5 åren som en hand i handsken.

ryggspindel:

14685813.973cc056.560.jpg

14685817.96db4ceb.560.jpg

Den rakryggade hästen:

14685953.dd019cdb.560.jpg

Har tyvärr ingen bfra bild där mans er hur sadeln har legat på hästarna utan den är skymd av ryttarna på dom bilder jag har...

Frakt av ryggspindeln hit + frakt sadel o ryggspindel till omvärmning och frakt av sadel hem tog 8 dagar, var en helg emellan, kostade DÅ under 1 000:-

Men vad det kostar NU får du frga när du ringer...

Tror den sadelmakare som nämns i tråden tar runt 800-1000 för en omvärmning.

Har värmt om en kieffer inn AT till ca 100-105 grader med bibehållen form att passa häst med rakare rygg utan problem.

Finns det fler sadelmakare än Stenbergs läder som är bra på Kieffersadlarna?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka