Kieffersadel/reg.nummer?

Spirit

Trådstartare
Jag har siffror instansade på undersidan av kåpan på min kieffer wien dressyrsadel.
Nu undrar jag vad det är för siffror?

Först står det en sifferkombination sen under till står det "1"
Är sifferkombinationen sadelns serienummer och 1:an bomvidden?

Jag står i begrepp att sälja min sadel och vill ha en likadan igen men med en vidare bom pga valacken har musklat sig ur den.
Det hade underlättat om jag vet storlekarna. Jag tror den jag har är normal/vid.

Och isåfall vilken storlek på Kieffersadlarna motsvarar en Henry de Rivel allround/hopp strl. 32 i bommen? Den passar han jättebra.

Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Sv: Kieffersadel/reg.nummer?

De första siffrorna är precis som du säger sadelns registreringsnummer. 1'an är sitsstorleken = 17" ( 0= 16" 2= 18")
Såvida du inte har ändrat bommen på sadeln är den fortfarande normal, alla keiffersadlar kommer i en och samma bomvidd och ändras sen efter din häst. Ändringarna noteras i sadeln lilla bok, garantibeviset eller vad den nu kallas.
Du vet att du kan bredda sadeln på de flesta keiffermodeller va?

Jag köpte den begagnad i fjor av en som i sin tur köpt den begagnad.
Det är en Wien DL underbart skön att rida i.
Jag frågade lokala butiken och hon sade att breddning inte gick något vidare. Utan jag var tvungen att skicka ned den till Kieffer i tyskland så dom kunde värma bommen men det blev sällan bra..

Har dom dragit en vals för att jag skall köpa en ny sadel?
Den är visserligen i behov att stoppas om oxå.
och är för tillfället utlånad till en tjej som ev skall köpa den.

Kan man spåra vad det är för sadel via sedelns reg.nummer hos Kieffer och få reda på hur gammal den är?

Senast ändrad:

Då tror jag du kan ställa om bommen på den! Man kan värma om nästan alla deras bommar, förutom vissa ekonomimodeller.
Keiffers bommar är av nån storts plast och går att värma om i en speciell gigg som bara vissa försäljare har.

Du kan skicka den till stenbergs läder i sthlm så värmer de om den och skickar tillbaka den. Du gör en mall efter hästens ryggprofil och så ändrar de bommen efter den och stoppar om den om du vill.
Du borde kunna spåra den via reg. nummret. Är den såld i uppland/stockholmsområdet så borde stenbergs kunna hitta den, men nedåt i landet vet jag inte vem som är agent för dem. Men om man pratar direkt med keiffer i tyskland så borde de kunna hitta den oavsett vilken återförsäljare den kom igenom.
men som sagt, ring stenbergs o hör efter, om det bara är bommen som ska breddas borde det inte vara några problem!

Tusen tack för svaret,
Vet du vad det kostar med värmning och omstoppning & hur man får tag på stenbergs?

Känner hoppet vakna. Får hoppas att hon som ev. ska köpa den ångrar sig :devil: Jag gillar nämligen verkligen den sadeln..

Sök på gula sidorna, stenbergs läderhandel tror att nummret är 08-334419

Omstoppning 750- och bomändring 500-,
Är dock inte helt 100% säker men det är inte speciellt dyrt. Absolut värt att göra om man trivs i sadeln!

Tack.
Skall ringa och prata med dom. Kan ev. skicka upp sadeln med min akademiska tränare nu i Mars och sen kan hon ta den med sig ned igen i Juni. Då slipper jag posta den med paket.

Mvh en Lycklig person.

Liknande trådar

Utrustning Hej Har kommit över en gammal Kloster Schöntal Trenck-D. Nu undrar jag vad strl 30 på den motsvarar ? Den sägs vara normal, men mitt...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: moon
·
Utrustning Hej! Idag fick jag låna och prova stallkompisens Kieffer Lech II på pållen och jag tyckte den låg hyfsat. När jag satte mig i sadeln så...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Centaur
·
P
Utrustning Är på jakt efter nya sadlar till min häst. Både dressyr och hopp. Har provat lite olika men blir inte riktigt klok på hur hästen...
Svar
13
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner