Kil bossor vad har dom för uppgift?

B

blondi3958

En griffin sadel som jag är intresserad av kilbossor och jag har ingen aning om vad det menas med det :confused:
Det är den ena dressyrmodellen för svenska och danska halvblod som har kilbossor.
Och Haflinger/cob modellen har close-contact bossor.

Villken skall jag välja till mitt varmblod med 135cm rygg. :confused:

Snälla förklara för- och nackdelar med kil bossor :bow:
 
ingen som akn förklara för en korkad sadelköpare som mig :confused:
 
Kilbossor passar inte hästar med kort svängd rygg. Däremot om hästen har lite rakare och kanske längre rygg kan en sadel med kilbossor ligga bra. Kilbossorna gör också att man fördelar trycket på större yta då de ofta går en bit utanför sadeln på sidorna.

Jag som har islandshästar med korta svängda ryggar kan t.ex. inte ha Griffin Cob dressage som har kilbossor, medan däremot Haflingern ligger ganska skapligt även om jag önskat den ännu mer rundad undertill.
 
hmm..då kan alltså en Henri Di Rivel inte passa en häst med kort ngt sväng rygg heller?? :-/ den har väl kilbossor.

kan det finnas undantagfall? jag la för första gången på en sadel med stora kilbossor på min häst med kort ngt "svankrygg"...(Ainsley tror ja den sadeln hette)
och då verkade den fylla ut hans rygg bra, medans flera sadlar av "rundbossor" (om d hette så) verkar hänga i luften på honom och ej komma ner på ryggen ordentligt.

Nu pratar vi om stillastående häst. har ej provat kilbossor under ridning.
 
Så då borde jag välja haflinger/cob modellen till mitt varmblod med kort rygg?

Han har inte så svängd rygg.
 
Ingen regel är väl utan undantag, men rent generellt passar inte kilbossor en kort och svängd rygg eftersom kilbossorna inte är uppsvängda undertill där bak, utan mer raka.
Ingen av våra islandshästar kan ha någon sadel med kilbossa.

Sen beror det förståss på vad man menar kort. Jag tycker en sadel är kort när den är 42-44 cm lång, har man en större häst kan ju kort rygg vara betydligt längre och då kan en kort sadel med kilbossa kanske passa även om ryggen är svängd.

Det beror naturligtvis också på hur sadeln ser ut undertill i övrigt, om den passar eller ej. Det är en hel vetenskap detta med sadlar och hästryggar.
 
Jo det är svårt att välja mellan dom olika modellerna :crazy:

Och att rådfråga h**ks är väll ingen idé då jag tycker att dom är okompitenta när det gäller rådfrågning.*suck*
 
Är man osäker på sadlar så är det ju bäst att ta ut en sadelutprovare! Sadlar skiljer sig också mycket i modellerna så en med kilbossor kan mycket väl ligga utmärkt medan ett annat märke inte gör det.

/Jane
 
Eftersom Maxam och Griffin är byggda på samma bom och nästan samma utföranden så borde den passa min häst också!
Men man vet aldrig.
Du vet inte om Maxam(förra modellen i h**ks) har kilbossor?
 
hur vet man om den har kilbossor?
Du har ingen digetalkamera så du kan fotta bossorna åt mig ;) :D
 
Alltså.... det framgick inte att du haft/provat Maxam och att den passar din häst.

Mig veterligen så har dressyrsadlar generellt kilbossor. Du kan se det på en sadel genom att de ser lite "spetsiga" ut i jämfreöse med vanliga bossor. Kika in på Hööks hemsida så ser du att bossorna verkar sticka ut lite mer på dressyrsadlarna. Den Maxam som finns på Hökks nu, allroundmodellen har det inte.

/Jane
 

Liknande trådar

B
Utrustning Måste köpa ny sadel nu, men vet inte villken jag skall välja :confused: Antingen en Sidney Stocksadlle från börjes för 2945:-...
Svar
10
· Visningar
1 232
Senast: blondi3958
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp