Kilbossa? dåligt?

M

M-Meduza

Heter d så?

Fick idag känslan av att det var sämre att ha sån än rundbossa? har en med o en utan.

Va en som inte verkade gilla kilbossar, men sen när hon sett den liggandes på min häst så tyckte hon den låg förvånansvärt bra. :angel:

Blev blev lite fundersam på varför dom inte skulle vara bra? har det på en annan häst också? :crazy:
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Kilbossa är inte dåligt i sig men passar inte så många hästryggar som en rundbossad sadel kan göra. Kilbossa passar främst på hästar med raka och längre ryggar.
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Sweet skrev:
Kilbossa är inte dåligt i sig men passar inte så många hästryggar som en rundbossad sadel kan göra. Kilbossa passar främst på hästar med raka och längre ryggar.

:idea: :idea: :idea: :confused:

Då blev det ju ännu roligare. va det därför hon blev så häpen hon som kollade sadlarna när den lång bra på min pålle me jättemanke o lite svank o kort rygg? för den ligger faktiskt bra. alla som sett den säger d :angel: :confused:
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Det beror ju på kort sadeln är och hur bommen är formad. Bossan har inte lika stor betydelse som bommen.
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Min häst blev riden i sadlar med kilbossor något som pajjade ryggen på honom. :cry: De såg ut att ligga bra, rätt bomvidd, och låg an överallt. Men de gav tryck mot länden iom att de var för långa för hans rygg. För att vara riktigt säker på att din häst verkligen kan ha sadel med kilbossa skulle jag låta en sadelmakare kolla det. Den läxan fick jag lära mig!
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Det beror på hästens rygg. kilbossor, runda, droppformade etc det är som på oss människor,vissa är raka i ryggen andrasvankar andra hänger framåt vissa har puckel.. Det är helt upp till hästens utformning vadsom är bra eller dåligt varierar från individ till individ!
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Absolut visst är det så!
Det är därför det är så tråkigt att de flesta sadlar har kilbossor när det i själva verket är många hästar som inte kan ha det och får ryggproblem av det :(
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

domino skrev:
Min häst blev riden i sadlar med kilbossor något som pajjade ryggen på honom. :cry: De såg ut att ligga bra, rätt bomvidd, och låg an överallt. Men de gav tryck mot länden iom att de var för långa för hans rygg. För att vara riktigt säker på att din häst verkligen kan ha sadel med kilbossa skulle jag låta en sadelmakare kolla det. Den läxan fick jag lära mig!
Samma läxa fick jag också lära mig för ett x antal år sen... Ta ut en utprovare/sadelmakare!
/Asmodeud
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

domino skrev:
Absolut visst är det så!
Det är därför det är så tråkigt att de flesta sadlar har kilbossor när det i själva verket är många hästar som inte kan ha det och får ryggproblem av det :(
Eller hur!! Vi lever på 2000 talet där man tycker att teknologin och kunnandet skulle och har i nom visssa områden ökat enormt, men i sadelvärlden känns det som "stilltje till hälften". Man tycker att iaf de stora sadeltillverkarna kunde ha åtminsone en rundbossad modell av tex. dressyrsadel och en med kilbossa.

Men icke! Trenden med kilbossor har suttit i sen 90 talet nu tror jag, innan dess såg man mestadels rundbossor. Först nu börjar trenden kallna något verkar det som. Ridsport... Ibland blir man bara så trött.
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

domino skrev:
Min häst blev riden i sadlar med kilbossor något som pajjade ryggen på honom. :cry: De såg ut att ligga bra, rätt bomvidd, och låg an överallt. Men de gav tryck mot länden iom att de var för långa för hans rygg. För att vara riktigt säker på att din häst verkligen kan ha sadel med kilbossa skulle jag låta en sadelmakare kolla det. Den läxan fick jag lära mig!

Men det är det som var så konstigt för hon som kollade den nu sist trodde också den skulle trycka på länden. för att det just var kilbossa. men det gjorde den inte!
Och den är inte för lång. alla andra sadlar jag provat är för låna men denna är myckret kortare??
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

asmodeus skrev:
Eller hur!! Vi lever på 2000 talet där man tycker att teknologin och kunnandet skulle och har i nom visssa områden ökat enormt, men i sadelvärlden känns det som "stilltje till hälften". Man tycker att iaf de stora sadeltillverkarna kunde ha åtminsone en rundbossad modell av tex. dressyrsadel och en med kilbossa.

Men icke! Trenden med kilbossor har suttit i sen 90 talet nu tror jag, innan dess såg man mestadels rundbossor. Först nu börjar trenden kallna något verkar det som. Ridsport... Ibland blir man bara så trött.

men det konstiga e ju att hon som nu kollade sadeln tyckte den låg förvånansvärt bra.? :confused:
Det är inte lätt att hitta sadel till honom men den ligger kanon?? :crazy:
massören sa också att han inte had eont i ryggen?
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Men dåså, då är det ju inga problem eller?
Var uppmärksam bara. På min häst märktes det efter 1-2 månader.
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Men om du inte har några problem med din sadel, och hästen inte har ont av den så grattis! Sluta oroa dig. Alla hästar är ju olika och du kanske har just det "exemplaret" med den byggnaden som kan ha just den sadeln du har.
/Asmodeus
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

domino skrev:
Men dåså, då är det ju inga problem eller?
Var uppmärksam bara. På min häst märktes det efter 1-2 månader.


Nä. men ville bara höra varför hon lät så negativ som ja hade ute till kilbossa.

Han har haft sadeln i snart två år. Men man hör ju överallt om alla onda ryggar mm.. pågrund av just sadlar..

Men letade så himla länge efter sadel.Köpte den utan att rådfråga ngn för jag tror mej kunna lite iaf. men nu i efterhand så har flera kollat på dom o dom har legat riktigt bra så. :idea:
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

asmodeus skrev:
Men om du inte har några problem med din sadel, och hästen inte har ont av den så grattis! Sluta oroa dig. Alla hästar är ju olika och du kanske har just det "exemplaret" med den byggnaden som kan ha just den sadeln du har.
/Asmodeus

jo jag får hoppas att det är så! :)
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Jag har varit med om samma sak... Min häst som har väldigt kort rygg kunde inte ha rundbossor pga att de ALLTID var för långa och för böjda i bommen. Men vissa sadlar med kilbossor kunde han ha.... De flesta förknippar kilbossor med t.ex. Kentaur/Pfiff som har extrema kilbossor, men det finns märken som Albion, Passier, Stubben, Globus som har kilbossor och är korta/hyfsat korta ändå.
 
Sv: Kilbossa? dåligt?

Jag tycker inte om kilbossor och använder inte det på min häst. Har haft utprovade sadlar med kilbossor till två av hästar jag haft och de har inte varit bra på nån av de. Jag vet inte om det står bra förklarat på www.ridin.se om varför kilbossor är mindre bra, men du kan pm:a mig om du vill ha en förklaring. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 459
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp