Killar/män på ridskolor?

K

Kristofer

Hej!
Jag började rida på ridskola i september förra året och är inte helt oväntat ensam man i min ridgrupp.
Jag vet att det finns en ridgrupp för män (lite duktigare ryttare än jag) på vår ridskola här i Örnsköldsvik, men annars har jag inte sett till någon annan kille/man som rider på våran ridskola.
Hur vanliga är dem på era ridskolor? Behövs det fler män inom ridskoleverksamheten?

Bortsett då ifrån alla män som tävlar på hög nivå, för där tar de upp nästan all plats!

PS. Vet inte om tråden hamnade rätt nu, jag är ganska ny här. :smirk:

Sv: Killar/män på ridskolor?

Hej Krsitofer!
Jag tycker du borde börja tävla =) Var inte rädd!

Hej Krsitofer!
Jag tycker du borde börja tävla =) Var inte rädd!

Nja, det har jag absolut inte som ambition. :D
Jag har visserligen ganska bra tävlingsnerver och sådär men jag rider bara för mitt "höga nöjes skull".
Däremot så kanske man kan vara med på klubbtävling och sånt där i framtiden (vi har inte börjat hoppa än) men det är ju en annan sak än tävling på lite högre nivå.

Nja, det har jag absolut inte som ambition. :D
Jag har visserligen ganska bra tävlingsnerver och sådär men jag rider bara för mitt "höga nöjes skull".
Däremot så kanske man kan vara med på klubbtävling och sånt där i framtiden (vi har inte börjat hoppa än) men det är ju en annan sak än tävling på lite högre nivå.

GUD vad härlig du är :D
hur gammal är du? vart rider du någonstans?

På våran ridskola har vi faktiskt en del killar och jag har jobbat som instruktör så jag har faktiskt haft förmånen att haft grupper med killar i och det har varit kul. Desssuton har jag en del privatträning i dressyr och tidigare haft två dressyrkillar som tränat för mig och det var duktiga och roliga att jobba med. Tycker absolut att det behövs mer killar på ridskolaorna då det blir en bra balans då.

På vår ridklubb har vi ca 5-7 killar som rider som är lite äldre, dvs från 15 år och uppåt. Sedan finns det naturligtvis några stycken knattar och nybörjare också. Två killar är stallvärdar under veckan och den ena rider 2 ggr i veckan på lektion. Borde vara fler intresserade!

Om du vill ha mer killar omkring dig när du rider så föreslår jag att du börjar med westernridning. Jag skulle nästan tro att majoriten är män.

På vår ridskola finns kanske 7 stycken killar i åldern 30-50. Annars finns bara småkillar i åldern 7-10 år. Däremellan finns inga killar, vet ej vart dom tar vägen! Dom försvinner visst när dom kommer i tonåren.

Om du vill ha mer killar omkring dig när du rider så föreslår jag att du börjar med westernridning. Jag skulle nästan tro att majoriten är män.

Jo, jag kan tänka mig att det är fler män där. Eftersom själva "comboy-grejen" är en machokultur. Jag är väl mer mjukis isåfall och är överhuvudtaget väldigt negativt inställd till allt som är macho. Men western-ridning är ju verkligen något i särklass. Jag har sett när privatryttare rider western på min ridskola och dem gör väldigt häftiga konster med hästen.

Killar på ridskolor är väl det man eftersträvar tycker jag. När jag gick på ridskola när jag var sådär en 14år hade vi två killar i gruppen. Den ena slutade och köpte egen ponny som han tävlade på. och den andre tröttnade.

Att få in killar till ridskolorna är lite osm en ond cirkel. De vill itne börja för att det inte finns andra.

Min pappa har ridit i hela sitt liv, min farfar hade också hästar. Min pappa tävlade när han red på ridskola, och det var inget konstigt med det. Han fick tyvärr dåliga knän och var tvungen att sluta.

Tycker absolut att du ska börja tävla! det är ju riktigt häftigt med killar osm rider, och eftersom killar ofta har mer glöd (ta inte illa upp tjejer) komemr de oftast längre. Stå på dig, du är grym!!

Där jag rider är där rätt många men som rider. Kanske inte så många killar i ponnygrupperna, men nästan ngn kille i varje. Men på storhästgrupperna är där flera killar.
Förra terminen var där 5 killar och 6 tjejor i den gruppen jag red. Denna termin är där "bara" 3 killar och 6 tjejor, men iaf.
Sen har dom en killgrupp på ponnys också och så.

När jag red på ponny på Ågesta Ridskola, i Farsta utanför Stockholm hade vi några killar i min grupp. Det fungerade ganska bra, men de försvann sedan.
Den ena blev allergisk och den andra fick en egen islandshäst att rida.

På våran ponnyridskola med drygt 50 elever tror jag att det är 3 st killar som rider. Ska dock börja en till i min grupp på lördag :D . Han är 5 år :p .

Behövs mer killar! Inte bara på ridskolaorna utan även som hästägare och hästmänniskor överhuvudtaget. Är annorlunda inom travsporten, (jag har ett varmblod och två ridhästar), där behövs det mer tjejer.... Vi har 16 hästar i vårt stall på ridklubben vara 2 ägare är killar. Behövs mer manlig synvinkel säger jag bara, det balanserar upp allt j-la tjafs som blir mella oss tjejer!! Rid på! Skaffa egen häst!!

...eftersom killar ofta har mer glöd (ta inte illa upp tjejer) komemr de oftast längre.

Tyvärr så stämmer det där till viss del. Absolut inte att tjejer skulle ha sämre glöd, men de har sämre självförtroende i tävlingssammanhang eftersom det är ett område som männen tagit över. :cool:

Behövs mer killar! Inte bara på ridskolaorna utan även som hästägare och hästmänniskor överhuvudtaget. Är annorlunda inom travsporten, (jag har ett varmblod och två ridhästar), där behövs det mer tjejer.... Vi har 16 hästar i vårt stall på ridklubben vara 2 ägare är killar. Behövs mer manlig synvinkel säger jag bara, det balanserar upp allt j-la tjafs som blir mella oss tjejer!! Rid på! Skaffa egen häst!!

Även tävling på hög nivå (utöver travet som du sa) är mansdominerad, generellt.
Jag tror som så, att när en tjej rider så är det lite gulligt och sådär. Men när en kille gör det så förväntas han tävla eftersom det ligger i vår socialt konstruerade könsroll att vara tävlingsinriktade. Detta är alltså den gägnse synen på det och inte min åsikt. Tråkigt att det är så faktiskt.

Vad det gäller egen häst så är det något som jag och min sambo ska göra när vi flyttar och blir lite rikare, vi är studenter båda två. Det är framförallt därför jag rider eftersom jag har en dröm och en vision om att en gång ha en egen häst, och då är det ju en fördel om man kan rida, dessutom är det vansinnigt kul. :)

Jag tycker att du ska lobba för att få in lite fler av dina manliga bekantar i ridsporten. Du får starta en egen killgrupp! Det skulle bli jubel på ridklubben.

Kristofer! var bor du? Kan man få komma och kolla på en av dina ridlektioner?? :)

Det behövs helt klart fler killar på ridskolorna, som någon har sagt innan, samlar man sån massa tjejer på samma ställe blir det ett otroligt tjafsande...

På vår ridskola har vi en hel del killar som rider i knattegrupper och några pappor som rider men däremellan är det tomt...
Är väl 2 st som hängt med ett tag nu och den ena har precis fått egen häst så honom ser man mest i stallet på träningar.
Men i höstas var det ett gäng studenter som var i stallet och kollade (klasskompisar till en i min ridgrupp),de sa att de ville börja men vi tog det som ett skämt mest men nästa termin var de en 4-5 st som började=) och de verkar ha helkul iaf

Egentligen så är det ju lite konstigt att killarna inte söker sig till ridskolor, jag menar, det är ju där alla tjejer finns! :angel: :idea:

Sedan så tycker jag ändå att det har varit ganska många män på min förra ridskola. Fast de red mest på dagarna eller skumma tider, så man såg inte så mycket utav dem.

Liknande trådar

Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 166
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som... 2
Svar
20
· Visningar
3 047
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 392
Senast: AW
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka