Tips på ridskola i stockholm

Dondana

Trådstartare
Hej!

Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden.

Jag har ridit på ridskola mellan 7-12 års ålder sedan hade jag egen ponny och senare egen häst mellan 12-21 års ålder ungefär. Med storhästen tränade jag dressyr på LA-nivå men tävlade bara LB.

Jag har nu inte suttit på en häst på ca 10 år och tänker att det vore roligt att börja ta upp ridningen igen en gång i veckan. Är relativt ny i Stockholm och har ingen aning om vilka ridskolor som är trevliga och passar mig.

Vill gärna rida på en ridskola där så många hästar som möjligt har boxar, är fräscha och mår bra (dvs har inga olater eller vantrivs), personalen är utbildad, hagarna är så stora som möjligt och ridgrupperna lagom stora. Vill helst träna dressyr och rida ut någon gång ibland om möjligt, tycker hoppning är rätt läskigt så det slipper jag helst.

Har ni tips på någon bra ridskola eller hur man ska tänka när man väljer ridskola? Har inget emot att betala lite extra för att hitta en bra ridskola med bra tränare och hästar. Är lite nervös över att rida igen, red ju samma häst i flera års tid, så är inte så bra på att rida olika typer av hästar, lärarna får därför även gärna vara kunniga och inkännande.

Tänkte besöka några olika och titta på lektioner, men vet inte var jag ska börja. Har ni några bra tips eller råd får ni gärna PMa eller svara här!
 
Jag kan bara ge tips om hur man kan tänka när man ska välja ridskola. Det första jag hade gjort är dels att googla ridskolor i orten man kan tänka sig även söka i grannkommuner osv.
Det andra är att prata med vänner och bekanta om de har tips och råd (det var på den vägen jag hittade den ridskolan jag rider på nu).
Man kan även ringa och fråga de ridskolor man hittar och höra va de har att erbjuda, sen kan man tacka för sig och säga att man ska tänka lite på det eller något. Bara för att man ringer och kollar betyder det inte att man binder sig att säga ja till att börja rida. :)
 
Hej!

Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden.

Jag har ridit på ridskola mellan 7-12 års ålder sedan hade jag egen ponny och senare egen häst mellan 12-21 års ålder ungefär. Med storhästen tränade jag dressyr på LA-nivå men tävlade bara LB.

Jag har nu inte suttit på en häst på ca 10 år och tänker att det vore roligt att börja ta upp ridningen igen en gång i veckan. Är relativt ny i Stockholm och har ingen aning om vilka ridskolor som är trevliga och passar mig.

Vill gärna rida på en ridskola där så många hästar som möjligt har boxar, är fräscha och mår bra (dvs har inga olater eller vantrivs), personalen är utbildad, hagarna är så stora som möjligt och ridgrupperna lagom stora. Vill helst träna dressyr och rida ut någon gång ibland om möjligt, tycker hoppning är rätt läskigt så det slipper jag helst.

Har ni tips på någon bra ridskola eller hur man ska tänka när man väljer ridskola? Har inget emot att betala lite extra för att hitta en bra ridskola med bra tränare och hästar. Är lite nervös över att rida igen, red ju samma häst i flera års tid, så är inte så bra på att rida olika typer av hästar, lärarna får därför även gärna vara kunniga och inkännande.

Tänkte besöka några olika och titta på lektioner, men vet inte var jag ska börja. Har ni några bra tips eller råd får ni gärna PMa eller svara här!
Stockholm är väldigt stort, och jag antar att du inte vill sitta och köra/åka kommunalt i över en timme till en ridskola? Så om du säger ungefär var du bor och vilket avstånd du kan tänka dig så är det lättare att komma med förslag. Också vad du tänker dig i kostnad då det kan skilja flera tusenlappar.
Generellt så har de ridskolor som ligger i eller väldigt nära stan oftast väldigt små och knappt några hagar alls så dom undviker jag.
Började nyligen rida på ridskola igen efter ett uppehåll på 10-12 år så väldig lik din situation.
 
Tänker likadant. Stockholm är stort och det finns bra ridskolor i alla riktningar. Så det är nog bra om du precisera dig lite mer. På grund av bristen på hagar skulle jag undvika de mest centrala ridskolorna.
 
Många ridskolor brukar ju ha att man kan prova på att rida en gång mot ordinarie lektionspris. Vet dock inte hur det är i Stockholm dock för där kan det väl vara långa köer till ridskoleplatser. Men annars kan det ju vara en bra idé för att just känna av stämningen, hur ridläraren är och hur hästarna verkar vara. Eller boka en privatlektion om det är någon ridskola du fastnar för när du åker runt och tittar du känner dig lite nervös att rida igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 618
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 998
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp