• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 661
T

Tjalfe

Vad gör en kilpadd för nytta? Vad är den bra för?
Jag har en sadel som ligger ann lite dåligt i bak. Om hästen håller huvudet/halsen "normalt" så ligger den bra men när han sänker ner huvudet så "lättar" sadeln lite i bak(inte när man sitter i).
Kan en kilpadd eller någon annan padd hjälpa till lite?

Vill inte ha något prat om att jag borde byta sadel istället, letade länge efter en sadel och den här ligger bra förövrigt vilket alla andra sadlar vi provat inte var i närheten av att göra. Tänker ha den här sadeln tills nått bättre dyker upp.

Sv: Kilpadd

Sadeln är inte för vid då? Då kan de lätta baktill. Annars är den nog för svängd, en kilpadd lyfter ju lite bak men motverkar inte en för svängd sadel.

Den är inte för svängd, mer åt det raka hållet isåfall.

sadelWW17.jpg

En kilpad är enligt mig värdelös på alla sätt och vis :angel: Den används för att höja sadeln baktill. (vilket inte ska behövas om sadeln passar). Många med för smala sadlar har jag sett använda kilpad för att få jämnvikt, men det är ju bara en lösning som döljer problemen...

Så jag tycker inte du ska prova en kilpad. För om sadeln inte lättar i bak när du rider och när hästen står normalt ser jag ingen anledning att göra något åt det. Det är klart att sadeln åker upp lite i bak om hästen tex börjer ner huvudet och äter, men sitter man inte i sadeln då är det ju inte heller skadligt.

tillägg: jag tror, att om du sätter en kilpad under den där sadeln (som på bilden såg ut att passa) kommer den att tippa framåt och därmed hamna ur balans. Ryttaren kommer att puttas framåt med överkroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Okej då vet jag!:bow:

Jag kan även trycka in en hand baktill under sadeln när hästen står "normalt" och gjorden är spänd, ska man kunna det? Alltså när ingen sitter i.

Jaa det kan man väl oftast? Få in en hand under alltså. När man inte sitter i kommer det ju mest tryck fram och mitt i eftersom sadelgjorden drar ner sadeln där. Det är nog helt normalt, jag får iaf också in en hand under sadeln i bak.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka