Kimblewick

H2SO4

Trådstartare
Ska testa jaktkandar på min häst, funderar dock på om man ska satsa på ett helt rakt eller ett med tungfrihet. Han går på vanligt rakt tränsbett just nu, och verkar gilla raka bett överlag.
I stadens hästaffärer verkar de dock bara sälja såna med tungfrihet. Är det stor skillnad med det jämfört med ett helt rakt?

Sv: Kimblewick

Det är stor skillnad beroende på hur hästen ser ut i munnen.

Min häst kan inte ha tungfrihet, finns inte plats i munnen. Väldigt vanligt enligt hästtandläkaren.

Ja, jag väntar kanske tills jag fått tag i ett rakt utan tungfrihet. Raka bett vet jag ju att han funkar på i vanliga fall (två- och tredelat fungerar inte alls), så då är chansen kanske större att han trivs med kimblewicket som helt rakt också.
Tack för ditt svar:)

(Jättetråkigt med din häst förresten, läste tråden på Hästvård. Jag är hemskt ledsen:()

Jag köpte ett med tungfrihet... Två av tre hästar blev astaskiga i munnen, de gillade verkligen inte läget! Den som inte sa något gick med det nån månad(han hade som rutin att lägga tungan över o sticka) o så åkte vi till tandläkare på rutincheck, hästen hade BLÅMÄRKEN på bägge laner, stackarn! O då är det en häst man knappt behöver ta i tygeln på i normala fall(han rids i bara grimma på uteritt t.ex.). Jag skämdes o slängde bettet i skrotcontainern! Lovade min stackars kuse aldrig mera tungfrihet.

Köpte ett kimblewick med rak mundel som vi nu har som variation till en av de andra hästarna som inte får ridas utan stångverkan pga sina tänder.

Trivs din häst med rakt bett så beställ ett rakt på nätet.

Jag har iofs bara haft 2 egna som jag testat kimblewick på, båda med föredrar raka. Sen har jag haft ganska många hästvänner som testat kimblewick och de valde raka även dem. Jag hade ett med tungfrihet tills för nåt år sen, som aldrig användes, men bra att prova och jämföra med:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Fazeem
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka