Kimblewickbett ( Jaktkandar )

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 997
P

Panikie

jag är väldigt nöjd :) har under lång tid, testat mig fram för att se vilka slags bett min d-ponny passar på, han är väldigt lydig osv, men i skogen och biland på hoppbarnan kräva det något bett med lite mer stadga i, jag fick idag låna ett Kimblewickbett av min tränare, jag har alltid velat testa ett sådant bett, så jag var posetift inställde, och hästen gick helt Underbart, han har inte gått så bra och avslappnst på hur länge som helst, jag kunde jobba honom lätt i alla gångarter, jag behöver bara sitta, och håla om, med lätta muuika händer och man kände hur han tog i och slappande av och bärjade annvända ryggen och bakbena, vilket härlig känsla :D, jag hade inte ens kedjan hårt spänd.

Nu hoppas jag verkligen det här håller i sig, ska rida med det hä'r bettet ett tag fram över och se om det funkar.

Har ni några posetiva och/eller negativa upplevelser med detta bett? säg gärna vad ni tycker :)

Jag gillar det också mkt för att det e rakt med tungtunnel.

Sv: Kimblewickbett ( Jaktkandar )

Vad bra att du hittat ett bätt som funkar för både dig och hästen, det är så ridningen ska vara - lätt och rolig.
Jag önskar jag kunde få tag på ett sådant bett..

En liten tanke bara. Du skriver " Jag hade inte ens kedjan hårt spänd" menar du med detta att den satt korrekt med 30 till 45 graders vinkel(då varken hårt eller löst) eller att den satt löst?
Jag vill inte klanga ner på dig eller något sådant utan vill bara upplysa dig om för att en stång ska fungera korrekt så måste det var rätt storlek på stången och en kindkedja som sitter korrekt.
Bifogar en länk där man ser(bild serie 2) och får en kort förklaring varför man ska spänna kindkedjan korrekt.

Länk

Anntingen var detta information du redan visst(men någon annan kanske lärde sig något nytt) eller något nytt för dig, fråga gärna någon kunnig då som kan som vissar hur det sitter när det sitter rätt.

Jag har bara positiva erfarenheter av jaktkandar. Tycker de är kanon bra!!!:bump:
Jag hade en avklippt gammal benlinda lindad runt kedjan för att få¨stödet från kedjan men sdamtidigt inte få en stark inverkan va den. För kedjan finns ju av en anledning den ger stöd åt bettet...
Men som sagt jaktkandaret är det bästa starkarte bettet jag har använt!

Är ju själv av den mening att jag sätter hellre på ett starkare bett och använder det lite än ett svagt bett och använder det mycke:)

Tänk på att bettet inte blir mildare för att du har kinnkedjan löst spänd! Kinnkedjan ska alltid bilda en maxvinkel på 45 grader till munnen!

Trevligt att du hittat ett bett ni trivs på, dock! :)

eviliny skrev:
En liten tanke bara. Du skriver " Jag hade inte ens kedjan hårt spänd" menar du med detta att den satt korrekt med 30 till 45 graders vinkel(då varken hårt eller löst) eller att den satt löst?
Jag vill inte klanga ner på dig eller något sådant utan vill bara upplysa dig om för att en stång ska fungera korrekt så måste det var rätt storlek på stången och en kindkedja som sitter korrekt.
Bifogar en länk där man ser(bild serie 2) och får en kort förklaring varför man ska spänna kindkedjan korrekt.

Länk

Anntingen var detta information du redan visst(men någon annan kanske lärde sig något nytt) eller något nytt för dig, fråga gärna någon kunnig då som kan som vissar hur det sitter när det sitter rätt.

jo tack alltihoppa :D jo det sitter helt rätt, min tränare kollade idag hur jag spänt det och likande, precis som det skjulle va, så det kändes bra :D

e det någon som har bilder, länkar, på bettet. och visa vinkeln.

:)

(länken fungerade inte nu)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår vet jag inte vad som hände. Jag var så anti och arg och irriterad och kände mest för att gå runt och retas och ha sönder saker...
Svar
0
· Visningar
431
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 358
Senast: Efwa
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 084
Senast: Luff
·
T
Utrustning OBS!! varning för låååångt inlägg Hej :) har ett lite komplicerat problem med mitt arabiska fullblod. Jag tar allt från...
Svar
15
· Visningar
2 090
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur