kimblewickbett ponny tävling

SannaF

Trådstartare
Hej! Jag har precis börjat använda kimblewickbett/jaktkandar i hoppningen. Min fråga är hur tygeln ska fästas för att man ska få tävla med det?
Min vän som har tävlat ponny på det säger att man måste ha en delta tygel i de två mindre hålen för att det ska vara tillåtet, andra säger att man får ha tygeln vart man vill och vissa säger att man får ha den i den stora ringen.

Någon som vet vad som gäller för att få hoppa ponny på det bettet? Kan inte hitta någon stans!

Vill inte ha några spekulationer kring var ni tror man får ha den, utan vill ha svar av er som säkert vet och kanske själv tävlar på det. Tack!

i TR står att jaktkandar/kimblewick är tillåtet. För Pelhambett står preciserat om hur tygeln ska sitta, men det gör det inte för kimblewick. Därmed tolkar jag det som att du får sätta tygeln var du vill.

Enligt TR får du tävla på jaktkandar så länge som du endast använder en tygel. Du får alltså sätta tygeln hur du vill (eh... i villket 'hål' du vill) och använda delta (igen, fäst efter egna önskemål), om du så önskar.

Det du inte får göra är att använda dubbla tyglar.

Enligt TR får du tävla på jaktkandar så länge som du endast använder en tygel. Du får alltså sätta tygeln hur du vill (eh... i villket 'hål' du vill) och använda delta (igen, fäst efter egna önskemål), om du så önskar.

Det du inte får göra är att använda dubbla tyglar.
Okej tack, att man inte få ha två tyglar är det enda jag är säker på. Men då vet jag, tack så mycket!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 003
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 973
Senast: Strandad
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka