Sv: Kineton

Det är ju en uppbetsling, och idag hänger ju all människor allehanda skarpa bett i hästarna munnar utan eftertanke...

TS: Jag hade inte sett det som ett lämpligt alternativ till en unghäst, utan som en skärpning för en häst som reagerar "fel" på skarpare bett. Istället för jaktstången liksom...

Jag tror det kan ha varit nåt i stil med att jag ville göra själva kroken djupare liksom och det skulle gå på nåt sätt om man vände på dem. Men den lösningen var liksom specialuttänkt för just den hästen och skulle funka för hon bär huvudet så högt. Nånting åt det hållet. Faft det går inte ändå eftersom då måste båda hålen man sätter lädret i vara runda.

OK. Får jag fråga om det är den vita hästen på din hemsida?
Den ser minst sagt extrem ut i sin hållning, skulle inte tro att det räcker med ett bett/nosgrimma där i fråga om det. Är den kollad i rygg/sadel osv? :crazy:

Nope det är den svarta. Hon är nästan lika extrem hon. Den vitas sadel passar inte. Kan ju tillägga att han bara ser sådär extrem ut när han är galet pigg. Annars är det inte så farligt men han är ganska ordentligt underhalsad.

alltså, det måste understrykas att kinetonen är ett SKARPT hjälpmedel i och med att det tar både över nosen och i bettet samtidigt (trycker upp bettet samtidigt som nosdelen säger nedåt). kinetonen används bla. på galopp hästar utomlands för att kontrollera dem med skarpa och effektiva medel mitt i hetsen.

Ja - du har ju mitt svar rakt av där med andra ord - dålig DÅLIG kombination på en unghäst helt enkelt.

det är synd att den börjar säljas i affärer som "vardaglig" utrustning utan några skrupler alls. det gör ju att man lätt förleds att tro att det bara är en i mängden av vanliga "nosgrimmor/bett" osv osv. det finns ju en rad andra exempel på alernativ betsling i kombo med nosgrimma som dykt upp på senaste tiden också, som verkligen får en att undra....

http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#kineton

Du säger tvärt emot detta, och jag tror att denna sidskaparen vet vad hon pratar om.

Då kan jag ju tillägga att jag köpte hööks kineton på rea här om veckan. Den hade precis som ni här varnat om KASS passform. nosdelen låg precis ovanför näsborrarna ;)

Men den kostade inte många kronor och jag var nyfiken :D

ursäkta mig men hur ser en sådan nosgrimma ut? någon sim vill lägga upp bild`

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 630
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 903
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 844
Senast: Snurrfian
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 323
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka