Kingston allround i Börjes

Nea_

Trådstartare
Söker en sadel till min nordis funderar på Kingston allround i b*rjes. Hon har ganska rak rygg.... vad tror ni? Hur är den sadeln? Annat i den prisklassen ni rekommenderar?
Hon har provat en från h**ks för runt 1200 kr (den med gula stickningar) och den låg hyfsat men inte riktigt bra.

Sadlar kan jag erkänna att de inte är mitt bästa område:angel:

Sv: Kingston allround i Börjes

köp istället en bra begagnad sadel tycler jag, behöver inte vara något känt märke men det ska vara bra läder. mycket bättre än att köpa nya billiga sadlar.

Om du är ute efter en sadel i prisklass 1200-1500 så finns det fina äldre välvårdade märkessadlar.
Leta begagnat säger jag, samtidigt som jag stämmer in i FC´s inlägg.

ja skulle nog gisssa på att hööks den med gula stickningar är för smal, våran smalaste fjording kan ju knappt ha den. Hööks har ju annars griffin sadlar som går o få i xxw kanske funkar.De har ju en bomlös också..Har en kompis som har en horsehead capricorn strl 32 till sin nordis, hon säger att den passar. Men ja tycker den ser smal ut när jag såg den i butiken.

Du skrev att du hade en nordsvensk är det travartyp nordsvensk(smäcker) eller mer brukstypen?du kanske har nån bild eller vet hur bred hästen är.Finns massa bra hemsidor om sadlar, utprovning osv. ex http://www.ridin.se/sadelkoll/sadelkoll.htm#bomvidd

Kan nog nästan säga att det kan bli svårt att hitta en begagnad kavlitets sadel i passande storlek till en bruks nord iaf om den ska kosta mindre än 2500 kr. känns som ,ånga äldre sadlar gärna ä smala, sen är det stor efterfrågan efter breda sadlar nu med.

Rekommenderar inget i den prisklassen, möjligtvis en beg syntetsadel. Lägg på några kr och köp en beg kvalitetssadel av känt märke, syntet är oftast lika bra som läder.

Söker en sadel till min nordis funderar på Kingston allround i b*rjes. Hon har ganska rak rygg.... vad tror ni? Hur är den sadeln? Annat i den prisklassen ni rekommenderar?
Hon har provat en från h**ks för runt 1200 kr (den med gula stickningar) och den låg hyfsat men inte riktigt bra.

Sadlar kan jag erkänna att de inte är mitt bästa område:angel:

Ooops! Modigt att våga fråga det här :angel:

Tack för alla tips och tankar. Personligen gillar jag kingston tycker det är mycket sadel för lite pengar... Hon är en nätt nordis liten och inte så bred. H**ks med gula stickningar var inte för smal på henne så vanlig vid bom räcker...bredare ska hon inte ha.... Hur lägger man in en bild? Någon ville ju se henne. Är så dålig på detta.

Till er som pratar om begagnat....det jag känner som en nackdel är att då har jag ju inte returrätt om sadeln inte passar. Köper man från företag har man ju det.

Jo en sak till gumman kan ev vara något överbyggd fram..de flesta sadlar har en tendens att lita lita bakåt på henne..vad tror ni om det?

:bow: Tack för era svar!

Lägg upp bilder på en hemsida, t.ex. photobucket.com, sen länkar du bara.

Om sadlarna tippar bak lägger du dom antingen för långt fram eller så är dom för smala, för raka osv osv... De passar inte helt enkelt.

Jag vill varna dig för lågprissadlar.. Du sparar pengar på sadelinköpen till en början, men kommer nog dra på dig desto mer i veterinärräkningar, och förr eller senare kommer du behöva lägga pengar på en bra sadel. Köp en passande syntetsadel för ett par tusenlappar eller köp en begagnad kvalitetssadel istället om du hittar nån som passar. Det finns många säljare som låter dig prova sadeln innan slutgiltigt köp, antingen om du köper dom via internetgirot.se (om du returnerar sadeln i befintligt skick får du pengarna tillbaka. Intergirot fungerar som en mellanhand för säljare och köpare, har väldigt bra erfarenheter av den tjänsten.) eller så kanske du kan betala säljarens bensin till dig, ni delar på bensinen eller du åker till säljaren istället med hästen... Man kan oftast komma överens om nåt.

Hej!
För det första: ta med hästen till en auktoriserad sadelmakare som har begagnat sadlar i lager, så hjälper den dig kostnadsfritt att prova ut en, du kan provrida på plats samt ha med den hem en vecka innan du bestämmer dig. Har jag gjort till alla mina. Mauds Sadelmakeri i Grums, Värmland är övelägset! Jättebra service och rimliga priser. Du behöver INTE ha någon snobb häst för att passa in där.
Sedan finns det en anledning till att billiga sadlar är billiga, därför att de som tillverkar dem har aldrig ens provat dem på en häst. De görs på fri hand efter en skiss.
Köp en begagnad märkessadel, du får en superbra till 2500kr, eller köp en ny bomlös sadel, den kan iallafall inte skada hästen.
Hästens värsta fiende är just ägarens okunskap, tänk på det!!
Inget illa menat!
Om du vill kan du skaffa en sådan där mojäng av ståltråd som du mäter på hästens rygg med och sedan skickar du den till sadelmakeriet, så kan de maila dig bilder o prisförslag, sedan är det bara att beställa hem en beg. sadel o prova. Nummret är 055561170
Lycka till!!

Hej!
För det första: ta med hästen till en auktoriserad sadelmakare som har begagnat sadlar i lager, så hjälper den dig kostnadsfritt att prova ut en, du kan provrida på plats samt ha med den hem en vecka innan du bestämmer dig. Har jag gjort till alla mina. Mauds Sadelmakeri i Grums, Värmland är övelägset! Jättebra service och rimliga priser. Du behöver INTE ha någon snobb häst för att passa in där.
Sedan finns det en anledning till att billiga sadlar är billiga, därför att de som tillverkar dem har aldrig ens provat dem på en häst. De görs på fri hand efter en skiss.
Köp en begagnad märkessadel, du får en superbra till 2500kr, eller köp en ny bomlös sadel, den kan iallafall inte skada hästen.
Hästens värsta fiende är just ägarens okunskap, tänk på det!!
Inget illa menat!
Om du vill kan du skaffa en sådan där mojäng av ståltråd som du mäter på hästens rygg med och sedan skickar du den till sadelmakeriet, så kan de maila dig bilder o prisförslag, sedan är det bara att beställa hem en beg. sadel o prova. Nummret är 055561170
Lycka till!!

Tack! Men ett problem....jag bor i norrland och har henne i en urliten by kan inte åka så långt för en sadel. Hon är för övrigt inte tvärlastad... Har funderat på bomlöst men de ska man ju inte hoppa med...tänkte skutta över några hinder mot sommaren....tycker också man har bättre stöd i bomsadel men gillar de bomlösa..har hört man får hoppa med torsion men den är föööör dyr... Jo nog vet jag att okunskap är hästens fiende därför är jag noga..har redan provat flera sadlar men inte köpt någon för de har inte legat bra på henne. Hon är något överbyggd fram så många sadlar lutar en aning bakåt.... Många har pratat gott om kingston därav denna tråd till hästfolket för att få veta mer. Har också funderat på haflinger/cob-sadeln i h**ks men är skeptisk till syntetsadlar.:bump:

Lägg upp bilder på en hemsida, t.ex. photobucket.com, sen länkar du bara.

Om sadlarna tippar bak lägger du dom antingen för långt fram eller så är dom för smala, för raka osv osv... De passar inte helt enkelt.

Jag vill varna dig för lågprissadlar.. Du sparar pengar på sadelinköpen till en början, men kommer nog dra på dig desto mer i veterinärräkningar, och förr eller senare kommer du behöva lägga pengar på en bra sadel. Köp en passande syntetsadel för ett par tusenlappar eller köp en begagnad kvalitetssadel istället om du hittar nån som passar. Det finns många säljare som låter dig prova sadeln innan slutgiltigt köp, antingen om du köper dom via internetgirot.se (om du returnerar sadeln i befintligt skick får du pengarna tillbaka. Intergirot fungerar som en mellanhand för säljare och köpare, har väldigt bra erfarenheter av den tjänsten.) eller så kanske du kan betala säljarens bensin till dig, ni delar på bensinen eller du åker till säljaren istället med hästen... Man kan oftast komma överens om nåt.

Det verkar vara som att hon är överbyggd..precis alla sadlar vi provat har lutat vissa mer andra mindre så det är inte bara sadlarna det är delvis hennes kropp. Har funderat på cob/haflingersadeln i h**ks men gillar inte syntet riktigt. Varför är en billig syntet bättre än en billig läder, får det intrycket av det du skrivit.. Blir nyfiken:rofl:

Jag tänkte mig Kingston allround för ett par år sedan som en tillfällig sadel. Jag ångrade mig efter att ha fått upp 3 sadlar och varje hade något fel...

Första var extremt ojämn i stoppningen, jag behövde inte ens lägga den mot en jämn yta för att se de:crazy:
Den andra var sönder vid ena bossen, en söm hade gått upp och stoppningen var på väg ut.
Den tredje hade inte ens klarat av frakten utan var kantstött och såg begagnad ut.

Bad om att få pengarna tillbaka och la dom tillsammans med pengar jag lånade av mina föräldrar, på en riktig sadel.

Jag tänkte mig Kingston allround för ett par år sedan som en tillfällig sadel. Jag ångrade mig efter att ha fått upp 3 sadlar och varje hade något fel...

Första var extremt ojämn i stoppningen, jag behövde inte ens lägga den mot en jämn yta för att se de:crazy:
Den andra var sönder vid ena bossen, en söm hade gått upp och stoppningen var på väg ut.
Den tredje hade inte ens klarat av frakten utan var kantstött och såg begagnad ut.

Bad om att få pengarna tillbaka och la dom tillsammans med pengar jag lånade av mina föräldrar, på en riktig sadel.

Tack! Låter som en ganska dålig sadel, hade bara hört bra tidigare men det är många här som anmärkt på den nu så jag tvekar. H**ks sadel för haflinger/cob vet du något om den?

Griffin syntet?
Inte just den "typen", men jag har haft en vanlig allround och den gillade jag:)

Hade den i 2 år, sen växte hästen ur den och min vän tog över den. Nu har den hängt med i ca 4½ år och är fortfarande fräsch och sitter bra.
Enda negativa är väl att sadeln har en tendens att låta när stiglädret/chapsen skapar friktion mellan syntetet (är lite gummiaktigt).

Hej! En billig syntetsadel kan vara bättre än en billig lädersadel, just därför att där har tillverkaren lagt ut mera pengar på en kvalitéts bom, och sparat på det yttre materialet istället. En syntetsadel är väldigt lättskött och jag känner flera som är mycket, mycket nöjda med sina. Maxam är ett bra kvalitéts märke av syntetsadlar. Rider själv regelbundet i en sådan då jag lånar en kompis tinker på 148cm. Den sadeln är jätteskön, varförinte prova en sån? Ska genast kolla upp om någon i stallet har en griffin (vi är 16hästar) så återkommer jag imorgon!

Bryr dig inte om vad folk säger om att billiga sadlar alltid skadar en häst.. Utan beställ du en från börjes och prova har du tur passar den..Och en sadel som passar skadar inte en häst oavsätt vad den nu kostar.
Man kan ha turen och ha en häst som kan ha dessa sadlar.. jag är en av dessa :D

Jag har hööks billiga för 1200 och den sitter kanoners på min dam och hon har då inga veterinärräkningar på ryggproblem.. eftersom hon inte har det=)

Skillnaden oftast på en billig sadel och dyr sadel är skinnetr..
Ska du ha en sadel i ett läder som är svindyrt och lyxigt ja då får du betala också..
Men vill man inte ha den dyraste lädret utan kan tänka sig konstläder, syntet eller ett skinn som är billigt ja då går priset ner..
IOch oftast är det som så att du betalar säkert 10000:- för en sadel BARA för att det står ett känt märkesnamn påden.
Samma sadel kan man sälja för halva priset med då tas märket bort!

Möjligtvis att hästen är högställd. Överbyggd fram finns det mig veterligen ingenting som heter. Håller med D_K om att sadlarna förmodligen är för smala eller för raka eller så sadlar du på tok för långt fram om de lutar bakåt.
Varför man hellre kan köpa en billig syntet än en billig läder är att syntet är ett billigare material, man får mer kvalité och mer arbete för pengarna helt enkelt.
Många sadlar får man ha på öppet köp, kika på annonsdirekt.se bland annat bland återförsäljarannonserna.

Ja de billiga sadlarna har indiska bommar, en riktig kvalitétssadel har engelsktillverkad bom för minst 3000kr endast för bommen. De flesta dyrare sadlar är handgjorda, så det är nog inget man bara "tar av märket på" och säljer billigare. Prata med en seriös oberoende sadelutprovare, så får du en objektiv åsikt!

Det verkar vara som att hon är överbyggd..precis alla sadlar vi provat har lutat vissa mer andra mindre så det är inte bara sadlarna det är delvis hennes kropp. Har funderat på cob/haflingersadeln i h**ks men gillar inte syntet riktigt. Varför är en billig syntet bättre än en billig läder, får det intrycket av det du skrivit.. Blir nyfiken:rofl:

Varför är det roligt? En syntetsadel av märken som Griffin eller Wintec är på inget sätt en dålig sadel. De är billiga för att de är tillverkade av just nylon, istället för läder. Lädret på en sadel är dyrt, iaf om det är läder som är något att ha. På en billig lädersadel har därför något sparats in på i tillverkningen, och det är inte särskilt bra när en sadel är en så viktig del av utrustningen. Därför ska man inte köpa en ny billig lädersadel, utan bättre att köpa en begagnad märkessadel istället, för då får man en bra sadel fast för mindre pengar.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: Maoam
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka