Kingston sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 7 263
J

Jo_bo

Är det någon här som provat Kingstons allround sadel?
Är den bra om man ändå ska köpa en dyrare, bättre sadel om cirka ett år och bara tillfälligt ska ha den billiga Kingston?

Sv: Kingston sadel?

jag har provat en sådan och jag tyckte om dom. Så jag tycker det är bra att ha en sådan sadel undertiden som man försöker hitta en bättre sadel. Fast min kingstonsadel är så skön så att jag inte behöver leta efter nån annan :D

Va bra! Då tror jag att jag köper den.
De har bomvidd 30 och 31, vet du vilken av dom som motsvarar normal bomvidd?
Jag ska ha 17"

Tack för ditt snabba svar

Jo_bo skrev:
Är det någon här som provat Kingstons allround sadel?
Är den bra om man ändå ska köpa en dyrare, bättre sadel om cirka ett år och bara tillfälligt ska ha den billiga Kingston?

Jag har ridit i den och den är hemsk! Ful som stryk med. Köp en gammal märkes sadel i stället t.ex. en gammal Sübben. Finns för 2000:- att få tag på.

jag har haft en till min fööra ponny och den har jätteskön sits men man får usel sits i den, inget stöd alls för benen, man sitter jättelätt i stolsits (iaf jag).

Angående bomvidden så tycker jag att den normala var rätt så bred, normal mot vid, men den var begagnad såd en kanske har töjt sig?

Min uppfattning i alla fall ;)

supergladis skrev:
Jag har ridit i den och den är hemsk! Ful som stryk med. Köp en gammal märkes sadel i stället t.ex. en gammal Sübben. Finns för 2000:- att få tag på.

På vilket sätt var den hemsk?
Var den dålig för hästen?

Jag har haft en.
Den var ok att rida i..men min blev baksutten efter ca 6månader och den gick inte att rida i för det var som att sitta i uppförsbacke. Försökte med paddar mm under och då blev den bara obehaglig och man hamnade för högt över hästen. Jag fick inte byta när jag klagade hos börjes.

Riktiga skitsadlar!
Dålig för hästen och dålig för ryttaren!
Köp en begagnad märkessadel istället,finns för motsvarande pengar och du får igen vad du har gett om du så småningom vill byta upp dig!
Lycka till!

jag har en Kingston hoppsadel, som jag haft i 4 månader, den e fortfarande fräsch :) och jag tycker den e helt okej att rida i, den är normal bom 17" :D Min hoppsadel är som en allroundsadel.

5374347.jpg

Jo_bo skrev:
På vilket sätt var den hemsk?
Var den dålig för hästen?

Den var hemsk att sitta i obekväm och gav en dålig sits. Den var också hemsk för hästen för han var mycket öm i ryggen.
Att den ger en dålig sits är inte bra för hästen heller eftersom den inte fördelar ryttarens tyngd korrekt och hästen och ryttarens tyngdpunkt inte sammanfaller.

okej, tror jag kör på den linjen.
Begangnad sadel av märket lewa eller liknande.
Det kan väl heller inte kosta så värst mycket att stoppa om en sådan om så behövs?

Tack för ert engagemang alla!!!:bump: :)

tycker också det låter som en bättre idé att köpa en begagnad märkessadel.

Har ridit i några kingston och alla har varit baksuttna (olika ryttare så verkar konstigt om alla skulle förstöra sina sadlar likadant..) och jag tycker man får en väldigt "instabil" sits i dom.

Jo_bo skrev:
okej, tror jag kör på den linjen.
Begangnad sadel av märket lewa eller liknande.
Det kan väl heller inte kosta så värst mycket att stoppa om en sådan om så behövs?

Tack för ert engagemang alla!!!:bump: :)

Köp en Lewa sadel har Lewa både hopp och dressyr sadlar .. gamla som gatan men kanonfint läder... och fortfarande inga spruckna sömmar eller så, stoppade om båda i höstas gick på 900:-/sadel tror jag så det var ju inte farligt... + att iaf jag sitter riktigt bra i dem får bra stöd osv... i min förra också lewa hoppsadel som jag hade till min ponny så satte jag dit vad stöd gick på typ 200kr hos sadelmakaren om man vill ha det och det inte finns... Mina sadlar har även passat nästan alla hästar jag provat dem på så... tycker det är en riktigt bra sadel för det billiga pris man kan få dem för

Dom sadlarna är bara skit. Vet hästar som har fått allvarliga ryggproblem efter att ha gått alldeles för länge och ofta med div kingston och andra billiga skitsadlar från ..*två ridsportbutiksnamn* ja. Dom blir sneda i bommen, baksuttna och knöliga i stoppningen.

Ser att du redan har fått tips som Lewa och Stübben, satsa på en sådan! Det finns mycket billiga på begagnatmarknaden. Moll är också ett gammalt tyskt märke som är av riktigt bra kvalité. Eller varför inte en syntetsadel? Kolla på begagnatsidorna!

Det ska jag göra. Moll har jag aldrig hört talas om men ska kolla efter såna också:)
Tur att det inte blev en kingston iallafall :p
Syntetsadlar har jag tänkt på ibland men fått för mig att de känns obekväma att sitta i om man t.ex har helskodda ridbyxor eller så, ungefär som att man "fastnar" i sitsen.

Ska kolla runt iaf.
Tack för alla bra o snabba svar:bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka