Kingston sadlar

Megs

Trådstartare
funderar på att köpa en kingston flatback hoppsadel, undrar bara vad folk har för erfarenhet av dessa

Sv: Kingston sadlar

Megs skrev:
funderar på att köpa en kingston flatback hoppsadel, undrar bara vad folk har för erfarenhet av dessa
Jag har ryvärr bara dålig erfarenhet av Kingston...bommen håller inte...men jag kanske har haft otur...;)

Usch, dom är obekväma fula och helt knasiga. Titta bara på bossorna, ser helt fel ut. Om jag var du skulle jag hellre köpa en begagnad kvalitets sadel för samma pris :smirk:

Har dåliga erfarenheter bommarna håller inte inget bra stöd får man som ryttare och inte hästvänligt utformade. Satsa på en beg kvalitetssadel i stället! lädret är väl det som håller längst som sagt lädret överlever bommen :mad: :devil:

Inte en Kingston....
Bommen håller inte, sömarna ger sig, läderkvaliten är tvivelaktig:mad:
Lägg pengarna på en kvalitets sadel istället...
Tysk typ Kieffer...

Finns massor med gamla trådar om den, men jag säger bara BLÄÄÄÄ, skitkvalité, bommen är kass, bossorna är fyrkantiga och stenhårda...

Jag har bara erfarenhet av allrounden och den var jättebra i bomvidden till min häst som låg mellan normal o vid då den normala är mer mot vid: Normal mot vid kan man kanske säga.

Bossorna var fina, lädret fint (blankt och så), mjuk skön sits men värdelöst stöd i den, främjar inte sitsen men tycker att den är en prisvärd sadel iaf.

Bra sadel att köpa om man inte har så mycket i plånboken, kanske inte om man vill tävla eller så då man får sån taskig sits i den men att rida i skogen funkade den jättebra till...;)

Megs skrev:

Har bara erfarenhet av allroundsadeln. Jag köpte den begagnad och både jag och hästen älskade den. Urskön att rida i. Dock såg den ut att vara inriktad mot dressyr. (Hoppade aldrig i den)
Dock verkar det vara skitkassa bommar i dem.

OBS!

KÖP DEN INTE!:eek:
Jag köpte en. Den förstöde både mina vita ridbyxor och min mammas mycket fina och dyra läderstövlar. De färgar va sig! Det spelar ingen roll hur mycket du än putsar de färgar iallafall. Vet fler som detta har hänt. Det är bara skit sadlar!!!
Jag lovar dig!!! Köp den inte!!!!! Fast de var bruna så vet inte när de gäller svarta!

Gör dig själv och din häst en stor tjänst och köp en bättre begagnad märkessadel istället för en billighetssadel. Det finns en anledning till att man brukar säga att ”man får vad man betalar för”…
Gemensamt för i princip alla dessa lågprissadlar verkar vara att bommen är dålig, bossorna oftast olika stora och ojämna i stoppningen, vad stoppningen består av har jag hört otaliga skräckhistorier om och lädret är av mycket dålig kvalitet.
Sadeln är en så viktig del av utrustningen, så där tycker jag verkligen inte att man ska snåla. Dessutom så kan den billiga sadeln i slutändan visa sig bli mycket dyr när hästen får ont och behöver vård.

Kan bara hålla med!Katastrofalt dåliga sadlar som INTE bör ligga på någon hästrygg!
Leta begagnad kvalitetssadel istället,exvis Stubben,Kieffer,Passier mfl.
OK,du får en äldre sadel för de pengarna,men de håller och du sitter bra i dem+att hästens rygg mår bra (givetvis under förutsättning att sadeln passar)!

Megs skrev:
Att det är bland det sämsta skit du nånsin får tag i på marknaden. Jag har rivit en sån. Det var inte någon trevlig syn det som fanns under läderskalet. Köp en begagnad europeiskt tillverkad sadel istället.
I värsta fall har jag nog bildkollaget kvar om du behöver se vad det är du INTE får när du köper en sådan sadel...

Håller bara med! En dålig sadel som inte bör finnas i denna häst värd!! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 125
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?