Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Är det? Jag trodde att man var tvungen att lära sig att känna empati för djur, och att inte bry sig är typ grundinställningen. Små barn är ju ganska elaka mot djur, och måste lära sig att inte vara det. Eller menar du att det är något som kommer av sig självt när hjärnan har mognat? Uppenbart har olika människor olika lätt för att känna empati med djur, men vilka djur vi tycker synd om och hur är ju kulturellt betingat. I Sverige är jakt och fiske en fritidssysselsättning för många, ett nöje som går ut på att döda ett annat djur. En del fiskare dödar inte ens fisken, utan nöjer sig med att spetsa den i munnen och dra upp den. Också ett relativt långdraget djurplågeri, om man väljer att se på det på det sättet. Vilt ska gärna skjutas i lungan, så det kvävs i sitt eget blod. En relativt snabb process, men knappast smärtfri. Är det avtrubbning? Eller har de människorna inte lärt sig känna empati med viltet?

Så intressant! Jag fick både fundera några varv och googla efter info. Vad jag förstår är empati inte en färdig egenskap hos människan, men grunden för den är genetisk, fast den måste utvecklas under tidiga barndomen. Själv tror jag fö inte att alla barn är grymma mot djur, långt ifrån, och att som du nämner djurhantering (typ jakt, slakt etc) är kulturellt och normaliserat. Samma syn på "olika" existerar ju inom mänskligheten själv också. Det behöver inte nödvändigtvis handla om olika arter.

Quote, från Psychology today (även om man givetvis borde byta ut "mother" mot "parent".... ):

Empathy. It’s the bedrock of intimacy and close connection; in its absence, relationships remain emotionally shallow, defined largely by mutual interests or shared activities.



4. Empathy is learned behavior even though the capacity for it is inborn.

The best way to think about empathy is an innate capacity that needs to be developed, and to see it as a detail in a larger picture. Infants learn to identify and regulate their emotions through successful dyadic interactions with their caretakers, primarily their mothers. An attuned mother who’s receptive to her child’s needs and cues is one who permits her baby to thrive and develop emotionally. By having his or her emotional states recognized and responded to, the groundwork is laid not just for the child’s sense of self but sense of other. In time, that seed grows into empathy and the capacity for intimate connection. (This is called secure attachment.)

Children who don’t experience this kind of dyadic interaction have a diminished sense of self, difficulties managing and regulating emotions, and sometimes an impaired capacity for empathy. The avoidantly attached individual isn’t comfortable in intimate settings, and has trouble recognizing his or her own emotions, as well as those of others. The anxiously attached adult may lack the ability to moderate emotions and may end up being swept up in someone else’s emotions. That isn’t empathy.
 
Vad är det jag skriver som får dig att ta illa vid dig så pass att du hellre vill att jag ska vara tyst än att du kan respektera att vi inte tycker lika?
Ja precis som jag håller tyst om vad jag anser om en massa saker så bör du hålla tyst om vad du anser. Sen är det fritt fram att tycka en massa saker. Yttrandefriheten handlar inte om att få säga att människor är äckliga, fula, fel färgade eller vad man nu anser. Det är betydligt viktigare än så.
 
Man behöver inte uttrycka allt man tycker.

Tycker jag veganer är idioter får jag tycka det. Men jag behöver inte uttrycka det. Lika lite som jag behöver försöka få dem att äta animalier.
Sen är det ju lite skillnad mellan typ tycke och smak. Jag börjar ju inte argumentera med någon kring om denne tycker om rödbetor eller tycker rödbetor är äckliga. Det vore ju märkligt. Däremot kan jag OM DISKUSSIONEN DYKER UPP gärna prata kring gasningen av grisar på slakterierna med någon som älskar bacon och tycker att gasningen är helt ok så länge hen får sin bacon. Jag skulle däremot inte dra upp ämnet, oombedd vid middagsbordet.
 
Ja precis som jag håller tyst om vad jag anser om en massa saker så bör du hålla tyst om vad du anser. Sen är det fritt fram att tycka en massa saker. Yttrandefriheten handlar inte om att få säga att människor är äckliga, fula, fel färgade eller vad man nu anser. Det är betydligt viktigare än så.
Men du sa ju att jag skulle idka självcensur. Berätta för mig vad jag sagt i diskussionen som du inte vill höra och som faller under vad som borde censureras!
 
Varför inte då? Om folk inte kan det här med självcensur så betyder inte det att det är fritt fram för någon annan att gå fram med vattensprutan.
Men du sa ju att jag skulle idka självcensur. Berätta för mig vad jag sagt i diskussionen som du inte vill höra och som faller under vad som borde censureras!
Du verkar ha lite svårt att hänga med i dina egna inlägg, jag frågade dig vad du menade med det första citerade i det här inlägget. Jag tolkade det som om du inte kunde det här med självcensur och föreslog att du skulle prova det. Just för att man behöver inte säga att folk är totalt dumma i huvudet även om man nu råkar tycka det. Man kan tänka det i sin ensamhet och gå vidare med sitt liv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag åt pasta med pesto och tomater. Tyckte det smakade lite som stallukt. :confused: Brukar ni också uppleva att saker smakar eller...
2
Svar
24
· Visningar
738
Senast: sjoberga
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 046
Senast: Pilot
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 978
Senast: Voeux
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 049
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp